• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI)
  • LUI - Masteroppgaver
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elever med ekstraordinært læringspotensial i matematikk – en kvalitativ studie av læreres arbeid på småskoletrinnet

Tallaksen, Synne Marie Hegna
Master thesis
Published version
Thumbnail
View/Open
Tallaksen.pdf (1.557Mb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/6236
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Master i Skolerettet utdanningsvitenskap [322]
Abstract
Problemområde

I denne masteroppgaven gir jeg leseren et innblikk i hva læreren gjør for å tilpasse matematikkundervisningen

til elever med ekstraordinært læringspotensial på småskoletrinnet. Det nasjonale fag- og forskningsfeltet som

omhandler tematikken omkring elever med ekstraordinært læringspotensial ser ut til å være begrenset og

nedprioritert. Det ser også ut til at det foreligger en rekke forestillinger og misoppfatninger om elevgruppens

læringsutvikling. Ifølge Idsøe (2014) ser det ut til å ha eksistert en forståelse av at elever med ekstraordinært

læringspotensial såkalt klarer seg på egenhånd, uten hjelp og støtte. Å skulle gjennomføre spesielle tiltak for

elever med ekstraordinært læringspotensial har blitt ansett som å motvirke sosial utjevning og inkludering. I

tillegg har man vært varsomme med slike tiltak for å unngå en elitistisk tankegang (Skogen & Idsøe, 2011;

Smedsrud, 2012). Opplæringsloven §1-3 og læreplanverket legger derimot frem at skoleeiere har en plikt til å

legge til rette for en tilpasset opplæring for alle elever (Opplæringslova, 1998). Dette innebærer også tilpasset

opplæring for elever med ekstraordinært læringspotensial, også i matematikkfaget som denne oppgaven

belyser (Skogen, 2014b, s. 135). Selv om det norske utdanningssystemet preges av prinsipper som ”tilpasset

opplæring” og ”fellesskolen – en skole for alle”, er det likevel interessant å rette blikket mot hva læreren gjør for

å tilpasse undervisningen i matematikk for elever med ekstraordinært læringspotensial. Ifølge Krutetskii (1976)

er det avgjørende at elevgruppen får en opplæring som gir dem muligheten til å utfordre og utvikle sine

matematiske evner. Det er også av betydning at opplæringen så tidlig som mulig i utdanningsløpet tilpasses

den enkelt elev. Dette for å sikre et tilfredstillende læringsmiljø, og for at man skal kunne realisere elevens

læringspotensial (NOU 2016:14; Skogen & Smedsrud, 2016). Om elevgruppen ikke får den opplæringen som

behøves for å imøtekomme deres evner og forutsetninger, vil konsekvensene bli like alvorlige som for de

elevene som har andre typer særskilte opplæringsbehov (Skogen, 2014a, s. 43). Manglende tilpasset

opplæring fratar ikke bare elevene utviklingsmuligheter, men det vil også frata samfunnet enestående

kompetanser som er av betydning for samfunnets kunnskapskapital (NOU 2016:14, s. 9). Basert på dette er

min problemstilling som følger: Hva gjør læreren for å tilpasse undervisningen i matematikk for elever med ekstraordinært læringspotensial på

småskoletrinnet?

Metode

For å kunne gi svar på problemstillingen har jeg gjennomført en kvalitativ forskningsstudie hvor dataene er

hentet fra kvalitative intervjuer og observasjoner av fire lærere. Jeg har gjennomført forskningsprosjektet i tre

ordinære klasser på småskoletrinnet, samt i én mindre undervisningsgruppe bestående av tre elever med

ekstraordinært læringspotensial i matematikk. Forskningsprosjektet har hatt som fokus å innhente kunnskap

om hva læreren gjør for å tilpasse lærestoff, samt oppgaver og aktiviteter i matematikk for elever med

ekstraordinært læringspotensial på småskoletrinnet.

Hovedfunn

Forskningsprosjektets hovedfunn viser generelt at å tilpasse matematikkundervisningen til elever med

ekstraordinært læringspotensial på småskoletrinnet er en kompleks oppgave. Noe som blant annet krever

faglig trygghet og kompetanse.

For å presentere hovedfunnene har jeg benyttet meg av oppgavens tre analysekategorier: 1) Didaktiske

strategier for tilpasning av lærestoff, 2) Lærernes utfordringer i møte med elever med ekstraordinært

læringspotensial og 3) Organisatoriske strategier for elever med ekstraordinært læringspotensial.

I analysekategori 1 finner jeg at lærerne i dette forskningsprosjektet benytter seg av ulike didaktiske strategier

for å tilpasse matematikkundervisningen for elever med ekstraordinært læringspotensial på småskoletrinnet.

Lærer A, B og D benytter seg blant annet av berikelsesstrategier. Dette gir elevene muligheten til å jobbe i

bredden og i dybden med matematiske problemer (Pettersson & Wistedt, 2013; Idsøe, 2014), noe som er av

betydning for å utfordre og utvikle elevenes evner og læringspotensial (Krutetskii, 1976). Videre finner jeg at

lærer A, B, C og D anvender akselerasjonsstrategier når de skal tilpasse matematikkundervisningen til elev 1,

2 og 3. De viser blant annet at akselerasjon kan benyttes for å gi elevene muligheten til å delta i

matematikkundervisningen på et høyere klassetrinn. Å anvende både berikelsesbegrepet og

akselerasjonsbegrepet i min analyse ser ut til å få frem kompleksiteten og mangelen på nyanser. Det har

dermed vært behov for å konkretisere og drøfte begrepene gjennom mitt datamaterialet.

Videre har tilnærmingsmåten til lærer C bidratt til å belyse at oppgavene i Multi lærebok har færre oppgaver

som stiller høye kognitive krav (Tokheim, 2015). En matematikkundervisningen som domineres av disse

oppgavene kan muligens føre til at det blir mindre kritisk og avansert tenkning i matematikkundervisningen.

I tillegg finner jeg at lærerens ulike tilnærmingsmåter er preget av lærerens kunnskaper og kompetanse i

matematikk og om elever med ekstraordinært læringspotensial. Det kan se ut til at høy faglig kompetanse og

faglig interesse for elevgruppen gir et godt læringsutbytte for disse elevene.

I analysekategori 2 finner jeg at utfordringene i møte med elever med ekstraordinært læringspotensial på

småskoletrinnet varierer blant lærerne. Lærer D sin utfordring ved å skulle tilpasse lærestoff til et annet

alderstrinn kun én time i uka er mest interessant. Dette fordi utfordringen ikke ser ut til å være beskrevet i fagog

forskningslitteraturen om elever med ekstraordinært læringspotensial. Av den grunn kan lærer D sin

utfordring være et funn i forskningsprosjektet mitt.

I analysekategori 3 har jeg sett på hvordan undersøkelsesskolen har valgt å gruppere elever med

ekstraordinært læringspotensial i en mindre gruppe. Det som er interessant er både måten det er organisert på

og innholdet i gruppeundervisningen. Organiseringen tilbyr tre elever med ekstraordinært læringspotensial på

småskoletrinnet en undervisningsform som bærer preg av oppgaver og aktiviteter fra ungdomstrinnene.

Gruppen undervises av en ungdomsskolelærer, som blant annet benytter seg av eksisterende

undervisningopplegg fra ungdomstrinnet for å utfordre elevenes matematiske evner. Tilpasningsformen gir

elevene mulighet til å arbeide med lærestoff som går utenfor det fagområdet som de ellers arbeider med i den

ordinære undervisningen.
Description
Master i skolerettet utdanningsvitenskap
Publisher
OsloMet - storbyuniversitetet

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit