dc.contributor.advisor | Strømgren, Børge | |
dc.contributor.author | Skåren, Joachim | |
dc.date.accessioned | 2018-09-06T11:32:48Z | |
dc.date.available | 2018-09-06T11:32:48Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/6122 | |
dc.description.abstract | Siden den første studien publisert av Good Behavior Game i 1969 av Barrish, Saunders og Wolf, har klasseromstiltaket blitt forsket en hel del på i mange sammenhenger. En rekke gjennomganger, meta-analyser, single case og gruppestudier er publisert de siste årene. Resultatene fra disse studiene viser at Good Behavior Game er et tiltak i klasserommet som ikke bare har umiddelbare effekter ved å redusere antall regelbrudd i timen, men langsiktige effekter på viktige ferdigheter senere i livet. Good Behavior Game er et tiltak som består av en rekke komponenter og inneholder flere forskjellige etablerte praksiser. Det viser seg også som en intervensjon som kan brukes i forskjellige format, ovenfor forskjellige atferder med like god effekt som det originale formatet. I denne artikkelen gis en oversikt over sentrale studier, forskjellige atferder og settinger Good Behavior Game har blitt implementert i. Videre diskuteres det forskjellige atferdsanalytiske prosedyrer og kjernepraksiser som er innlemmet i Good Behavior Game, og på hvilken måte disse bidrar til effekten av klasseromstiltaket | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | OsloMet - storbyuniversitetet. Institutt for atferdsvitenskap | en |
dc.relation.ispartofseries | MALKS;2018 | |
dc.subject | Atferdsanalyse | en |
dc.subject | Good behavior game | en |
dc.subject | Klasseromsintervensjon | en |
dc.subject | Gruppekontingenser | en |
dc.subject | Studie | en |
dc.subject | Tiltak | en |
dc.subject | Intervensjon | en |
dc.subject | Barneskoler | en |
dc.subject | Skoler | en |
dc.title | Good Behavior Game: En atferdsanalytisk klasseromsintervensjon med kortsiktige- og langsiktige effekter | en |
dc.title.alternative | En oversikt av studier, varianter, og prinsipper i Good Behavior Game. Artikkel 1 | en |
dc.title.alternative | Good Behavior Game: Evaluering av effekter på reduksjon av regelbrudd i klasserom på barneskolen ved bruk av singel-case eksperimentelt design. Artikkel 2 | en |
dc.type | Master thesis | en |
dc.description.version | publishedVersion | en |