Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNielsen, Liv Merete
dc.date.accessioned2011-02-21T14:25:41Z
dc.date.available2011-02-21T14:25:41Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.citationNielsen, L.M. (2010). Kunst- og designfagenes plassering i den videregående opplæringen 1976-2006. FORMakademisk, 3 (2), 97-110en_US
dc.identifier.issn1890-9515
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/595
dc.description.abstractDa yrkesskoler, husflidsskoler og gymnas i Norge ble samlet i én felles videregående skole i 1976, var en av intensjonene at elevene skulle kunne kombinere praktisk og teoretisk utdanning. På ”husflidslinja” fikk kunst- og designfagene gode rammer for utvikling, men elevene fikk ingen sluttkompetanse. I perioden 1994-2006 fikk kunst- og designfagene stor oppslutning med utdanningstilbudet Tegning, form og farge med studiekompetanse. Denne hybriden ble opprettet under den yrkesfaglige studieretningen Formgivingfag, og den fungerte som et studieforberedende tilbud som både ga studiekompetanse og realkompetanse som grunnlag for opptak på høyere utdanning innen kunst, design og arkitektur. Ambisjonen fra 1976 om å kombinere teoretiske og praktiske fag har blitt fulgt opp med å øke antall obligatoriske teoretiske allmennfag på de yrkesfaglige studieretningene, spesielt etter 1994. Departementet har ikke på tilsvarende måte pålagt skolene å integrere flere praktiske fag på allmennfaglig studieretning. Det valgbare linje-/studieretningsfaget Form og farge har derfor bare i beskjedent omfang blitt gitt som tilbud til elevene i denne perioden.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFORMakademisken_US
dc.relation.ispartofseriesFORMakademisk;3 (2)
dc.subjectVideregående opplæringen_US
dc.subjectKunstfagen_US
dc.subjectDesignfagen_US
dc.subjectFormgivingsfagen_US
dc.subjectReform 94en_US
dc.subjectHusflidsfagen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120::Folkekunst, kunsthåndverk: 123en_US
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Arkitektur og design: 140en_US
dc.titleKunst- og designfagenes plassering i den videregående opplæringen 1976-2006en_US
dc.typeAcademic articleen_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.7577/formakademisk.113


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel