• Aims of citizenship education across Nordic countries: Comparing school principals' priorities in citizenship education 2009-2016 

      Seland, Idunn; Huang, Lihong; Arensmeier, Cecilia; Bruun, Jens; Löfström, Jan (IEA Research for Education;Volume 11, Chapter; Peer reviewed, 2021-02-27)
      The Nordic welfare state has been associated with certain ideas of citizenship, the highlights of which are equal rights, social mobility, democracy, and participation. To better understand how these ideas are interpreted ...
    • Conceptualizing Well-being in Youth: The Potential of Youth Clubs 

      Eriksen, Ingunn Marie; Seland, Idunn (Young - Nordic Journal of Youth Research;, Journal article; Peer reviewed, 2020-07-12)
      This study identifies key mechanisms in youth clubs for fostering well-being among vulnerable youths. We develop a framework to conceptualise prerequisites of well-being in youth, namely having a safe place to be, ...
    • Conditions contributing to positive and negative outcomes of children's ICT use: Protocol for scoping review 

      Seland, Idunn; Hyggen, Christer; Holmarsdottir, Halla Bjørk; Kapella, Olaf; Parsanoglou, Dimitris; Sisaks, Merike (Societies;Volume 12 / Issue 5, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-09)
      Children and young people are often labelled the “digital generation”, naturally equipped with the skills to reap the benefits of digitised education, working life and communication through social media now and in the ...
    • Conditions Contributing to Positive and Negative Outcomes of Children’s ICT Use: Protocol for a Scoping Review 

      Seland, Idunn; Holmarsdottir, Halla Bjørk; Hyggen, Christer; Kapella, Olaf; Parsanoglou, Dimitris; Sisask, Merike (Societies;Volume 12 / Issue 5, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-09)
      Children and young people are often labelled the “digital generation”, naturally equipped with the skills to reap the benefits of digitised education, working life and communication through social media now and in the ...
    • The digital generation. Representations of a generational digital divide 

      Seland, Idunn; Hyggen, Christer (Chapter; Peer reviewed, 2021-09-13)
      This chapter addresses the interplay between the welfare state and intergenerational dependency, focusing on transfers between generations related to housing. In this chapter, dependence refers to how public policy ...
    • Eksamens- og standpunktkarakterer – to sider av samme sak? 

      Hovdhaugen, Elisabeth; Prøitz, Tine Sophie; Seland, Idunn (Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge;Vol. 12, Nr. 4, Journal article; Peer reviewed, 2018)
      I denne artikkelen undersøker vi hvilken funksjon den norske ordningen med henholdsvis eksamens- og standpunktkarakter har for læreres vurderingspraksis. Analysen bygger på nasjonal karakterstatistikk og intervjuer med ...
    • Grenser for skolens ansvar? Skolelederes perspektiv på mandat i det frafallsforebyggende arbeidet 

      Sletten, Mira Aaboen; Eriksen, Ingunn Marie; Pedersen, Eirin; Seland, Idunn (Nordisk administrativt tidsskrift;Årg 96 Nr 1, Journal article; Peer reviewed, 2019)
      Etter Reform 94 har de videregående skolene i Norge fått et økt ansvar for at flest mulig unge gjennomfører videregående opplæring. Samtidig er skolenes mandat for frafallsforebygging uklart, og det er opp til ledelsen og ...
    • 'Har vi hatt leksehjelp nå?' Sosial utjevning når alle skal med 

      Seeberg, Marie Louise; Seland, Idunn; Hassan, Sahra Cecilie (Sosiologi i dag;44(4), Journal article; Peer reviewed, 2014)
      I en kompleks verden får tiltak og ordninger ofte andre virkninger enn planlagt, fordi det skjer uforutsette ting i omgivelsene. Det kan også være paradokser innebygd i den enkelte ordning som gjør at resultatene ikke blir ...
    • Hva kjennetegner ungdom som går på norske fritidsklubber og ungdomshus? 

      Seland, Idunn; Andersen, Patrick Lie (Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning;Årgang 1, nr.1-2020, Journal article; Peer reviewed, 2020)
      Denne artikkelen undersøker hva som kjennetegner norske ungdommer som bruker fritidsklubber. Er det noen trekk ved ungdommers sosiale bakgrunn, helsesituasjon, sosiale relasjoner, fritidsmønster eller eventuell problematferd ...
    • Literacy som aspekt ved norske elevers demokratiforståelse. Skolens bidrag til elevers lærling om demokrati undersøkt gjennom læreplaner og karakterer i fire fag. 

      Seland, Idunn; Huang, Lihong (Tidsskrift for ungdomsforskning;Årgang 18, nr. 1–2018: Temanummer: Ungt medborgerskap. Kunnskap, mobilisering og deltakelse. ICCS 2016, Journal article; Journal article; Peer reviewed, 2018-10-23)
      Norske elever som skårer høyt i kunnskapstesten om demokrati i International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) i 2016, har også høye karakterer i samfunnsfag, norsk, matematikk og engelsk. Et sentralt spørsmål ...
    • Strengthening Connections Between Research, Policy, and Practice in Norwegian Civic and Citizenship Education 

      Biseth, Heidi; Seland, Idunn; Huang, Lihong (Chapter; Peer reviewed, 2021-05-27)
      In this chapter, we introduce recent education reforms in civic and citizenship education in Norway. We conducted an extensive literature review of relevant Norwegian published studies since 2000, providing a broad overview ...
    • Ungt medborgerskap. Kunnskap, mobilisering og deltakelse 

      Hegna, Kristinn; Ødegård, Guro; Seland, Idunn (Tidsskrift for ungdomsforskning;Årg 18 Nr 1 (2018): Temanummer: Ungt medborgerskap. Kunnskap, mobilisering og deltakelse. ICCS 2016, Journal article; Peer reviewed, 2019-01-29)
      Dette temanummeret i Tidsskrift for ungdomsforskning om ungdoms læring, sosialisering, mobilisering og deltakelse i demokratiet er skrevet i en tid med sterke ungdomsstemmer, antidemokratiske strømninger, og bekymringer ...