Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStang, Edda
dc.date.accessioned2018-01-04T14:32:16Z
dc.date.accessioned2018-02-26T12:54:07Z
dc.date.available2018-01-04T14:32:16Z
dc.date.available2018-02-26T12:54:07Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationStang E. Barnevern på sosiale medier - offentlig deltakelse og utøvelse av medborgerskap. Tidsskrift for samfunnsforskning. 2016;57(4):371-396en
dc.identifier.issn0040-716X
dc.identifier.issn1504-291X
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/5697
dc.description.abstractMålet med artikkelen er å vise hvordan sosiale medier brukes til offentlig deltakelse på et felt som barnevern og hvordan det kan ha betydning for utøvelse av medborgerskap, i form av deltakelse i offentlig debatt. Bruk av sosiale medier har medført en endret offentlighet med nye muligheter for deltakelse. Det finnes forskning om sosiale medier, samfunnsdeltakelse og medborgerskap generelt, men det har vært lite forskning på deltakelse i den digitale offentligheten avgrenset til barnevern. For å undersøke hvordan digitale muligheter brukes på barnevernsfeltet, har jeg analysert ytringer i sosiale medier i en avgrenset periode i mai 2014, samt i forbindelse med en utvalgt nyhets-case, en dokumentar om barnevern på NRK tre måneder tidligere. Undersøkelsen viser at borgere bruker sosiale medier til diskusjon om barnevern, henvendelse til politikere og som arena for å publisere sosialpolitiske innspill om barnevern på. Deltakelsen innebærer ikke nødvendigvis direkte politisk innflytelse, men både selve deltakelsen og mulighetene som oppstår for respons og forventning om å bli lyttet til, åpner for utøvelse av medborgerskap.en
dc.description.abstractThe aim of this study is to investigate whether the use of social media contributes to public participation and whether this can be understood as participatory citizenship in a field such as child protection. Social media provide new opportunities for participation in the public sphere, but although there is a body of knowledge about relationships among social media, participation and citizenship in general, less research is focused on digital participation in the field of child protection. In investigating how citizens use social media in this area, I draw on data from Twitter, Facebook and blog postings from two limited periods in 2014. Many participants write directly to institutions and politicians with power, and are engaged in public discussions with other citizens. Participation does not necessarily equate with political influence, but this engagement in social media may be understood as empowering processes via participation and through the possibility for influence.en
dc.language.isonben
dc.publisherUniversitetsforlageten
dc.subjectMedborgerskapen
dc.subjectBarnevernen
dc.subjectSosiale medieren
dc.subjectCitizenshipen
dc.subjectChild protectionen
dc.subjectSocial mediaen
dc.titleBarnevern på sosiale medier - offentlig deltakelse og utøvelse av medborgerskapen
dc.typeJournal articleen
dc.typePeer revieweden
dc.date.updated2018-01-04T14:32:16Z
dc.description.versionpublishedVersionen
dc.identifier.doihttp://doi.org/10.18261/issn.1504-291X-2016-04-02
dc.identifier.cristin1400176
dc.source.journalTidsskrift for samfunnsforskning


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel