Show simple item record

dc.contributor.advisorAakernes, Nina
dc.contributor.authorDahlen, Wenche
dc.date.accessioned2017-11-28T08:37:46Z
dc.date.available2017-11-28T08:37:46Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/5394
dc.descriptionMaster i yrkespedagogikken
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er et aksjonsforskningsprosjekt som ble gjennomført ved egen arbeidsplass 2015-17, og tar utgangspunkt i en felles frustrasjon i kollegiet. Mange av våre elever med utviklingshemming opplever å stå uten arbeid etter at den videregående opplæringen er avsluttet. Dette til tross for at mange har utviklet arbeidsevne og kan bidra til verdiskaping i tilrettelagt arbeid. Skolen har ikke ansvar for å skaffe arbeidsplasser, men vi ser nytten av å bidra i planleggingen sammen med NAV og kommune slik at elevene kan bli sysselsatt i et stimulerende tiltak når de har avsluttet den videregående opplæringen. Problemstillingen for forsknings- og utviklingsarbeidet er: «Hvordan kan vi gjennom et styrket kollegasamarbeid legge til rette for en planlagt overgang mellom videregående opplæring og arbeidsliv for elever med utviklingshemming? Med en hermeneutisk forskningstilnærming utdypes min forforståelse i redegjørelsen for ulike perspektiver og relevant forskning knyttet til problemstillingen. Oppgavens teorigrunnlag baseres på teori om utvikling av lærende organisasjoner, da problemstillingen forutsetter arbeid på systemnivå. Prosjektet inneholder fire aksjoner med alle kontaktlærerne og avdelingslederne tilhørende tilrettelagt opplæring i mindre grupper ved skolen. I aksjonene benyttes både kvalitativ og kvantitativ forskningsmetoder. Aksjonsforskningsprosjektet har ført til et tettere samarbeid mellom deltakerne og NAV-veilederne tilknyttet skolen vår. Sammen har vi utviklet en informasjonsfolder som kan gi kontaktlærerne en mer definert og planmessig rolle inn i elevenes ansvarsgrupper. Den kan fungere som et redskap til å peke på viktigheten om at kommune og NAV planlegger elevens arbeidsliv i god tid innen eleven står på terskelen til voksenlivet. Gjennom aksjonsforskningsprosjektet har vi også gjort tiltak for å styrke kollegasamarbeidet vårt. Tiltakene er gode tegn på at vi ønsker å utvikle læring og kunnskap i fellesskap som stimulerer til kvalitetsutvikling i vår lærende organisasjon.en
dc.language.isonben
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershus. Institutt for yrkesfaglærerutdanningen
dc.relation.ispartofseriesMAYP;2017
dc.subjectVideregående opplæringen
dc.subjectUtviklingshemmingen
dc.subjectEleveren
dc.subjectAksjonsforskningen
dc.subjectTilrettelagt arbeiden
dc.subjectKollegasamarbeiden
dc.subjectTilrettelagt opplæringen
dc.subjectSysselsettingen
dc.subjectKvalitetsutviklingen
dc.titleVideregående opplæring – en døråpner for deltakelse i arbeid og fellesskap: Et aksjonsforskningsprosjekt om et styrket kollegasamarbeid og utvikling av rutiner for skolens deltakelse i elevenes ansvarsgrupper med fokus på et fremtidig arbeidsliv for elever med utviklingshemming.en
dc.typeMaster thesisen
dc.description.versionpublishedVersionen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record