Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVeiden, Pål
dc.contributor.authorDøvre, Jannicke
dc.date.accessioned2017-09-25T05:48:20Z
dc.date.available2017-09-25T05:48:20Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/5239
dc.descriptionMaster i styring og ledelselanguage
dc.description.abstractFusjonert har blitt en stadig større del av organisasjonslivet i Norge og har vært veldig utbredt i universitet- og høgskolesektoren de siste årene. I denne oppgaven ser jeg på hvilke mål som ble satt i forbindelse med fusjonene og om de har blitt nådd. Problemstillingen i denne oppgaven er: Hvilke mål hadde man med fusjonene i Universitet- og Høgskolesektoren i forbindelse med samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjons prosessen og har noen av dem blitt realisert? Jeg har gjennomført seks intervjuer med ledere på tre ulike institusjoner og et gruppeintervju med Kunnskapsdepartementet. I tillegg har jeg sett på tallmateriale fra Studiebarometeret og databasen for statistikk i høyere utdanning for å få et kvantitativt perspektiv i tillegg til det kvalitative. I sammenheng har dette gitt et godt bilde av fusjonsprosessene og hvor langt de har kommet med målene de satt seg. Jeg har sett at målene var klare fra starten av, men at delmålene ble litt glemt i prosessen. Det kan også se ut som at når nye tiltak ble innført følte alle at de ble pålagt noe fra den andre institusjonen, når det egentlig var nytt for alle, dette skapte en unødvendig uro i prosessen. Alle institusjonene i denne oppgaven mente at måloppnåelsen vil øke med tiden og at det er et kontinuerlig arbeid man aldri blir helt ferdig med.language
dc.description.abstractMergers are a bigger and bigger part of the organization life in Norway. The past years they have been very common in the University- and University College sector. It is interesting to see why they merger and if the targets regarding this process have been reached. The research question in this paper is: What were the targets for the mergers in the University- and University College sector in the collaboration, division of labor and concentration process and have any of them been achieved? I have done six interviews with leaders on three different institutions and one group interview with the Minsitry of Knowledge. In addition, I have looked into numbers from a survey called “Studiebarometeret” that measures the student’s feedback on their education and wellbeing. I have also looked into statistics from a government database monitoring the sector and their numbers. Together this have given me a good overview of my research question. I have seen that all the organizations had clear targets for the mergers, but they could have given more focus to the secondary objectives. It seems that when new measures were introduced everyone felt that the other institution imposed it on them. Even thou it was new measures for both parts in the merger, this created unnecessary disturbance in the process. All the institutions in this paper think they will get closer to their targets with time. They also agree that working towards targets is a never ending job.language
dc.language.isonblanguage
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershuslanguage
dc.subjectUniversitet- og Høgskolesektorenlanguage
dc.subjectSamarbeidlanguage
dc.subjectArbeidsdelinglanguage
dc.subjectKonsentrasjonsprosesslanguage
dc.titleMål og måloppnåelse ved fusjonene i universitet- og høgskolesektorenlanguage
dc.typeMaster thesislanguage
dc.description.versionacceptedVersionlanguage


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel