• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Journalistikk og mediefag
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Journalistikk og mediefag
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hva skiller innholdsmarkedsføring fra journalistikk og PR/reklame? Retoriske analyser av ni nettartikler

Vogt, Line Fosser
Master thesis
Published version
Thumbnail
Åpne
Vogt.pdf (9.288Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/4662
Utgivelsesdato
2016
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • SAM - Master i Journalistikk og mediefag [61]
Sammendrag
Norsk pressehistorie har vært preget av et tydelig fokus på uavhengighet og objektivitet.

Siden Tekstreklameplakaten for første gang ble vedtatt i 1925, og fastsatte at tekstreklame var

uforenlig med god presseskikk, har det vært klare skillelinjer mellom redaksjonelt stoff og

reklame i norske medier. I dag trues på mange måter dette skillet av en hybrid mellom

journalistikk og reklame, kalt innholdsmarkedsføring. Denne kommunikasjonsformen bruker

elementer fra begge sider av skillet for nå frem til sitt publikum på mest mulig effektiv og

lønnsom måte. Innholdsmarkedsføring ligner i mange tilfeller på journalistikk, men er betalt

av ytre aktører og kan ikke klassifiseres som redaksjonelt innhold. Dermed er det vanskelig

for leserne, seerne og lytterne å vite hva som er forskjellen på innholdsmarkedsføring,

journalistikk og PR/reklame. Hva skiller egentlig disse kategoriene? Denne oppgaven består

av retoriske analyser av ni utvalgte nettartikler der jeg skal finne svaret på det spørsmålet.
 
Norwegian press history has been characterized by a clear focus on independence and

objectivity. Since the Tekstreklameplakat was first adopted in 1925, and stipulated that text

ads were incompatible with press ethics, there has been a clear distinction between editorial

content and advertising in Norwegian media. Today, this distinction is threatened by a hybrid

between journalism and advertising, called content marketing. This form of communication

uses elements from both sides of the divide to reach their audience in the most efficient

manner. Content marketing is similar to journalism, but is paid by external actors and can

therefore not be classified as editorial content. Thus, it is difficult for readers, viewers and

listeners to know what's what. So what really separates content marketing from journalism,

advertising and public relations? This task consists of rhetorical analysis of nine web articles

in witch I will find an answer to this question.
 
Beskrivelse
Master i journalistikk
Utgiver
Høgskolen i Oslo og Akershus

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit