Now showing items 126-145 of 248

    • Managers’ views on employees’ parental leave: Problems and solutions within different institutional logics 

      Nordberg, Tanja Haraldsdottir (Acta Sociologica;Vol 62, Issue 1, 2019, Journal article; Peer reviewed, 2018-04-02)
      An examination of managers’ perspectives on employees’ parental leave rights is presented, drawing on qualitative interviews with 34 managers in the Norwegian police and in the legal profession. The aim of the article is ...
    • The meaning of professionalism in activation work: frontline managers’ perspectives 

      Andreassen, Tone Alm; Natland, Sidsel (European Journal of Social Work;, Journal article; Peer reviewed, 2020-06-27)
      The issue of professionalism in activation work is at the forefront of scholarly discussions. Due to the importance ascribed to the organisational setting of professional work, it is crucial to investigate if professionalism ...
    • Measures of accountability and delegated discretion in activation work: lessons from the Norwegian Labour and Welfare Service 

      Andreassen, Tone Alm (European Journal of Social Work;Volume 22, 2019 - Issue 4, Journal article; Peer reviewed, 2018-01-23)
      Activation work – the complex task of motivating, compelling and assisting marginalized citizens into labour market participation – pinpoints critical issues of discretion and accountability in the welfare state. Investigating ...
    • Measuring learning outcomes 

      Caspersen, Joakim; Smeby, Jens-Christian; Aamodt, Per O (European Journal of Education;Volume 52, Issue 1, Journal article; Peer reviewed, 2017-02-02)
      The growing interest for measurement of learning outcomes relates to long lines of development in higher education, the request for accountability, intensified through international reforms and movements such as the ...
    • Meistring av førskulelærarrolla i eit arbeidsfelt med lekmannspreg (MAFAL) – En frekvensrapport 

      Løvgren, Mette (SPS arbeidsnotat;1, Working paper, 2012)
      Dette notatet er en rapport med frekvensfordelinger fra en spørreundersøkelse som ble gjennomført som en del av prosjektet «Meistring av førskulelærarrolla i eit arbeidsfelt med lekmannspreg – MAFAL». Prosjektet var et ...
    • Mestring av læreryrket - hva, hvordan og for hvilke hensikter? : En analytisk tilnærming 

      Raaen, Finn Daniel (Working paper, 2007)
      Begrepet å mestre er avledet av ordet mester. Mester har etymologisk en dobbel betydning, både en tradisjonell og en moderne. I tradisjonell religiøs forstand innebærer det å være en herre og mester som rettleder sine ...
    • Michezo : dance, sports and politics in Tanzania 

      Leseth, Anne Birgitte (Anthropological Notebooks;16 (3), Journal article; Peer reviewed, 2010)
      This paper serves to demonstrate the manner in which body practices both reflect and, in turn, subtly shape the political contexts and purposes within which they occur. While governments may pay particular attention to ...
    • Motivation for full degree mobility: analysing sociodemographic factors, mobility capital and field of study 

      Hovdhaugen, Elisabeth; Wiers-Jenssen, Jannecke (Educational review;, Peer reviewed; Journal article, 2021-04-27)
      In this paper we have investigated students’ motivations for undertaking a full degree abroad. It examines how motivations can be categorised, and if this varies according to gender, social origin, field of study and ...
    • Narratives and gatekeeping: Making sense of triage nurses' practice 

      Johannessen, Lars E. F. (Sociology of Health and Illness;Volume 40, Issue 5 - June 2018, Journal article; Peer reviewed, 2018-04-17)
      It is well documented that emergency service staff consider some patients to be ‘inappropriate attenders’. A central example is ‘trivia’, denoting patients with medical problems considered too ‘trivial’ to warrant attention. ...
    • NAV, arbeidslinja og sosialarbeiderutdanningene - BSV-utdannernes syn på NAV-reformen og arbeidsinkludering 

      Terum, Lars Inge (Småskrift 2014;nr. 6, Research report, 2014)
      Dette notatet er utarbeidet på oppdrag fra Arbeids- og velferdsdirektoratet. Formålet er å få mer kunnskap om forholdet mellom NAV og BSV-utdanningene (barnevernspedagog-, sosionom- og vernepleierutdanningen). Notatet ...
    • Når vilkår og aktivitetskrav brytes. Frontlinjearbeideres tilnærming til sanksjoner 

      Terum, Lars Inge; Torsvik, Gaute; Øverbye, Einar (Søkelys på arbeidslivet;Årgang 34, nr. 3-2017, Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Frontlinjearbeiderne i NAV skal avklare behov og rettigheter, men også stille krav, aktivere og sanksjonere. Artikkelen studerer hvordan frontlinjearbeidere tilnærmer seg situasjoner der stønadsmottakere ikke imøtekommer ...
    • Norske lærere og skoleledere i TALISundersøkelsene - En re-analyse av TALIS-dataene 

      Dahl, Thomas (SPS arbeidsnotat;nr. 2 – 2016, Working paper, 2016)
      Hva kjennetegner norske lærere, rektorer og skoler sammenlignet med lærere, rektorer og skoler i andre land? Har vi en egen ”norsk” lærerrolle eller ser vi de samme typer lærerroller og utøvelse av læreryrket internasjonalt?
    • Norwegian police students attitudes towards armament 

      Fekjær, Silje Bringsrud; Strype, Jon (International Journal of Police Science and Management;17(3), Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Whether the police should routinely carry firearms is an ongoing debate in Norway. Although the police can carry weapons under special circumstances, the normal situation for the police in Norway is to store firearms in ...
    • Novice teachers and how they cope 

      Caspersen, Joakim; Raaen, Finn Daniel (Teachers and Teaching: theory and practice;, Journal article; Peer reviewed, 2013-10-17)
      Teachers often describe their first teaching job following graduation as a shocking experience. This description raises several questions: Do novice teachers actually have a lower level of coping than experienced teachers? ...
    • Nurse teachers' perceived competencies in the context of students'first clinical placements: A qualitative study 

      Zlatanovic, Tatjana; Havnes, Anton; Tveiten, Sidsel (Journal article; Peer reviewed; Journal article, 2016)
      This study seeks to illuminate the competencies of nurse teachers (NTs) and their operationalization in the context of clinical placement by exploring the challenges of being an NT, as experienced and articulated by diverse ...
    • Nurses’ Job Values in the Transition from School to Work 

      Dæhlen, Marianne (;nr. 11, Working paper, 2005)
      Traditionally, nurses’ motivation for work has been characterized as altruistic, with a deep concern to help other people. Although studies show that altruistic values are still important among nurses and nursing students, ...
    • Nyutdannede ved HIOA : Utdannelsens relevans for jobb 

      Gythfeldt, Knut (SPS arbeidsnotat;nr. 2, Working paper, 2012)
      Rapporten belyser hvorvidt personer som fullførte en grad i 2005 ved Høgskolen i Oslo og Høgskolen i Akershus hadde funnet relevant arbeid i 2007. Følgende utdanningsgrupper er med i studien: • Sykepleier • Allmennlærer ...
    • Old and new methods in police research 

      Fekjær, Silje Bringsrud (Nordisk politiforskning;Årgang 4, Nr. 2-2018, Journal article; Peer reviewed, 2018-12-12)
      In this paper, I describe widely used methods in Scandinavian police research, discuss strengths and weaknesses and suggest methods for future police research. Thick, in-depth descriptions and closeness to the field are ...
    • Om lærerrollen. Et kunnskapsgrunnlag 

      Ekspertgruppa om lærerrollen (Research report, 2016)
      I juli 2015 satte kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen ned en ekspergruppe for å se på lærerrollen. Ekspertgruppa har sett på lærerrollens utvikling og hva som kjennetegner den i dag. Til grunn for arbeidet ligger analyser ...
    • Omfang av felleselement i BSV-utdanningane - argumentasjon og konsekvens 

      Heggen, Kåre; Henriksen, Øystein; Terum, Lars Inge (Rapport;nr. 68, Research report, 2015)
      Målet med prosjektet var å følgje opp noko av det sentrale innhaldet i «Samspelsmeldinga» (nr. 13) – å samanlikne utdanningar og å utvikle meir kunnskap både om fagleg innhald og argumentasjon for og i mot, utdanningar med ...