Now showing items 142-161 of 417

    • Helsepedagogikk i læreplaner - en didaktisk analyse 

      Vågan, Andre; Raaen, Finn Daniel; Ødegaard, Nina Bjerketveit; Rajka, Liv-Grethe Kristoffersen; Tveiten, Sidsel (UNIPED;Årgang 42, nr. 4-2019, Journal article; Peer reviewed, 2019-11-11)
      Helseprofesjonene møter i økende grad pasienter, brukere og pårørende som trenger kunnskap om hvordan de kan leve best mulig med langvarige helseutfordringer. Det mangler imidlertid studier av hvordan læreplanene for ...
    • Hermeneutiske og diskursive tilnærminger : ulike veier til kunnskap om sykepleierstudenters motivasjon i dagens samfunn 

      Tveit, Bodil (;nr. 2, Working paper, 2004)
      I dette essayet vil jeg først gi en kort beskrivelse av mitt forskningsprosjekt. Med utgangspunkt i prosjektets tema og forskningsspørsmål vil jeg deretter introdusere to ulike vitenskapsteoretiske tilnærminger og diskutere ...
    • Historical change in an elite profession—Class origins and grades among law graduates over 200 years 

      Hansen, Marianne Nordli; Strømme, Thea Bertnes (British Journal of Sociology;Volume 72, Issue 3, Peer reviewed; Journal article, 2021-05-07)
      This article explores the relationship between social class and educational achievement measured by grades among Norwegian law graduates over a span of 200 years. We argue that class inequalities may arise due to mechanisms ...
    • Holdninger til likestilling og kjønnsroller blant menn og kvinner i ulike grupper. Analyser av utvalgte spørsmål fra CORE Survey 2022 ‒ Likestillingsundersøkelsen. Notat til Mannsutvalget 

      Kitterød, Ragni Hege; Nygård, Sebastian Teigen (Notat – Institutt for samfunnsforskning;, Research report, 2024)
      Dette notatet er belyser holdninger til likestilling og kjønnsroller i den norske befolkningen, basert på utvalgte spørsmål fra CORE Survey 2022 – Likestillingsundersøkelsen. Spørsmålene viser oppslutning om kjønnslikestilling ...
    • How do parents’ educational fields affect the choice of educational field? 

      Helland, Håvard; Wiborg, Øyvind N (British Journal of Sociology;Volume 70, Issue 2 - March 2019, Journal article; Peer reviewed, 2018-04-26)
      This study examines the links between parental education and students’ choice of field of study in Norwegian higher education. In our interpretation of the results, we suggest a status group perspective that integrates ...
    • How early and how long? 

      Gulbrandsen, Lars; Løvgren, Mette (Nordisk Barnehageforskning;5 (7), Journal article; Peer reviewed, 2012-01)
      Day care centres have become a normal part of Norwegian childhood, even among quite small children. In 1970 less than 3 per cent of Norwegian children of pre-school were enrolled. At the end of 2009 as much as 70 per ...
    • How general practitioners understand and handle medically unexplained symptoms: a focus group study 

      Rasmussen, Erik Børve; Rø, Karin Isaksson (BMC Family Practice;19:50, Journal article; Peer reviewed, 2018-05)
      Background: Medically unexplained symptoms (MUS) are a common yet challenging encounter in primary care. The aim of this study was to explore how general practitioners (GPs) understand and handle MUS. Methods: Three ...
    • How teachers form educational expectations for students: A comparative factorial survey experiment in three institutional contexts 

      Geven, Sara; Wiborg, Øyvind; Fish, Rachel E.; van de Werfhorst, Herman G. (Social Science Research;Volume 100, November 2021, 102599, Peer reviewed; Journal article, 2021-10-06)
      While schools are thought to use meritocratic criteria when evaluating students, research indicates that teachers hold lower expectations for students from disadvantaged backgrounds. However, it is unclear what the unique ...
    • How to Achieve Trusthworthy Artificial Intelligence for Health 

      Bærøe, Kristine; Miyata-Sturm, Ainar; Henden, Edmund (Bulletin of the World Health Organization;Volume 98, Issue 4, Journal article; Peer reviewed, 2020-01-27)
      Artificial intelligence holds great promise in terms of beneficial, accurate and effective preventive and curative interventions. At the same time, there is also awareness of potential risks and harm that may be caused by ...
    • Humanister i arbeidslivet 

      Wiers-Jenssen, Jannecke; Næss, Terje; Fekjær, Silje Bringsrud; Røberg, Karl Ingar Kittelsen (HiOA Rapport;nr. 7, Research report, 2016)
      Tema for denne rapporten er hvordan ulike grupper av humanister klarer seg på arbeidsmarkedet, og i hvilken grad det har skjedd endringer i arbeidsmarkedstilpasningen i løpet av de siste 20 årene. Rapporten er et samarbeid ...
    • Hva er forskningslitterasitet? Og hvorfor trenger lærere det? 

      Eriksen, Andreas (Chapter, 2023)
      The chapter argues that research literacy takes a distinct form when applied the teacher role. Responsible integration of research into professional action requires respect for teachers’ ethics and craft. The chapter ...
    • Hva gjør individuell tilpasning av aktivitetskrav utfordrende? En studie av veiledere ved lokalkontorene i Nav. 

      Terum, Lars Inge; Sadeghi, Talieh (Søkelys på arbeidslivet;Årgang 38, nr. 1-2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-05-04)
      Et politisk mål er at aktivitetskrav skal skreddersys til den enkelte bruker. Denne artikkelen undersøker hvilke forhold som bidrar til at medarbeiderne ved Nav-kontorene tilpasser aktivitetskravene til den enkelte, og ...
    • Hva kjennetegner forskning på lærerrollen under Kunnskapsløftet? En forskningskartlegging av studier av norske lærere, lærerstudenter og lærerutdannere 

      Hermansen, Hege; Lorentzen, Marte; Mausethagen, Sølvi; Zlatanovic, Tatjana (Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge;Vol 12, Nr 1 (2018), Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Den norske lærerrollen har blitt påvirket av en rekke utviklingstrekk siden årtusenskiftet. I denne artikkelen undersøker vi hva som kjennetegner forskning på lærerrollen publisert siden innføringen av Kunnskapsløftet. Vi ...
    • Hva kjennetegner forskning på norske lærere under Kunnskapsløftet? 

      Mausethagen, Sølvi; Hermansen, Hege; Lorentzen, Marte; Zlatanovic, Tatjana; Dahl, Thomas (SPS arbeidsnotat;nr. 1 – 2016, Working paper, 2016)
      Formålet med denne forskningskartleggingen har vært å beskrive forskningsfeltet på lærerrollen i Norge under Kunnskapsløftet som utdanningsreform og hva dette kan fortelle oss om lærerrollen i dag. Hvilken forskning finnes? ...
    • Hvilken betydning har regulering av yrker for yrkesmobilitet i Norge? 

      Alecu, Andreea Ioana; Drange, Ida (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      Yrkesregulering har fått økende internasjonal oppmerksomhet, da forsking har vist at lisensierings- og sertifiseringsordninger har betydning for rekruttering til yrket, for kvalitet i yrkesutøvelsen og for lønnsnivået. I ...
    • Hvite person, hvor går du? : om forskerposisjon og norskhet 

      Leseth, Anne Birgitte (Sosiologi i dag;41 (3-4), Journal article; Peer reviewed, 2011)
      Artikkelen argumenterer for at synliggjøring av egen forskerposisjon i en ikkenorsk kontekst kan si noe om hvithet og norskhet som en taus posisjon. Artikkelen baserer seg på materiale fra to antropologiske feltarbeid i ...
    • Hvordan påvirker fastlegeordningen legens skjønnsmessige avgjørelser? 

      Carlsen, Benedicte (;nr. 6, Working paper, 2003)
      Paper presentert på seminaret Skjønn og dømmekraft ved Senter for profesjonsstudier, Høgskolen i Oslo, våren 2003. Arbeid under utarbeidelse. Studien fokuserer på fastlegen som forvalter av helsevesenets ressurser og ...
    • Høgskolenes betydning for regional rekruttering til næringsrettede profesjonsyrker 

      Røberg, Karl Ingar Kittelsen (HiOA Rapport;nr. 7, Research report, 2014)
      I denne rapporten undersøkes rekrutteringen til næringsrettede utdanningsgrupper ved utvalgte læresteder på Vestlandet og i Oslo og Akershus. Videre undersøkes hvor de uteksaminerte kandidatene fra disse lærestedene og ...
    • Høyskolen som kunnskapens hus 

      Slagstad, Rune (SPS arbeidsnotat;nr. 1, Working paper, 2007)
      Åpningsforelesning ved HiOs ”fagdag”, 6.2.2007 Universitetet skal bli stadig mer lik andre utdanningsinstitusjoner, samtidig som det er nettopp ulikheten som gjør det ettertraktet av de forskjellige institusjoner; ...
    • The impact of COVID-19 pandemic on primary, secondary, and K-12 education: A systematic review 

      Lampropoulos, Georgios; Admiraal, Wilfried (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      The study aims to provide a cohesive overview and summary of the COVID-19 pandemic impact on primary education, secondary education, and K-12 education through an extensive literature review. The review focused on global ...