Blar i Sentraladministrasjonen på tidsskrift "Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling"
Viser treff 1-10 av 10
-
Dybdelæring i et yrkesfaglig perspektiv
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol 6, No.1 2022, Peer reviewed; Journal article, 2022-05-24)Dybdelæring er et sentralt begrep i fagfornyelsen og ny overordnet del av læreplanverket i Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Denne artikkelen har til hensikt å synliggjøre hva dybdelæring kan være i yrkesfaglig videregående ... -
En utdanningsreforms møte med ulike skolekulturer og forståelsesrammer
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Hensikten med denne artikkelen er å bidra med kunnskap om hvordan ulike skolekulturer og yrkesfaglæreres ulike utdannings- og yrkesbakgrunn har preget tolkningen av læreplanen i et nytt utdanningsprogram. Utdanningsreformer ... -
Kjønn på dagsorden: Et ikketema i yrkesfaglærerutdanningene?
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol. 5, No. 1 2020, Peer reviewed; Journal article, 2020-11-06)Hensikten med denne artikkelen er å sette kjønn på dagsordenen i yrkesfaglærerutdanningene. Som lærerutdannere ønsker vi å belyse hvordan perspektivet på kjønn og mangfold ivaretas i planverket for yrkesfaglærerutdanningene ... -
Kompetansemål i et yrkesopplæringsperspektiv Om formulering av kompetansemål i en yrkesfaglig læreplan
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol. 7, No. 1, Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne artikkelen handler om utformingen av nye kompetansemål i den nye vg1-læreplanen for utdanningsprogrammet restaurant- og matfag etter fagfornyelsen som ble iverksatt høsten 2020. Det er lett å tenke på kompetansemålene ... -
Kontekstbegrepet i sosiokulturell forskning på literacy
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol. 6, No. 1 2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-06-28)I sosiokulturell forskning er begrepet kontekst vesentlig for kunnskapsutvikling. Men ofte har begrepet en vag og implisitt posisjon i forskningen (Säljö, 2001). Hendelser, samhandlinger, språkbruk etc. i situasjoner, i ... -
Kvinner med innvandrerbakgrunn og deres møte med helsearbeidere
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol. 5, No. 1 2020, Peer reviewed; Journal article, 2020-04-23)Denne artikkelen tematiserer hvordan kvinner med innvandrerbakgrunn erfarer møte med helsepersonell i helsesektoren. Studien tar utgangspunkt i intervju med førstegenerasjons kvinner fra Pakistan diagnostisert med diabetes ... -
Multitasking og acting helsefagarbeiderlærlingers strategier for å imøtekomme krav og forventninger
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Det er et økende behov for å rekruttere og beholde helsefagarbeidere. Mye av ansvaret for pleien er overført til kommunene, liggetiden på sykehus er gått ned og pasientene er sykere når de kommer hjem. I en slik kompleks ... -
Organisering av samarbeid mellom skole og arbeidsliv i yrkesfagutdanningen
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;, Peer reviewed; Journal article, 2022)Norsk og nordisk forskning tyder på at det er utfordringer med samarbeidet mellom skole og arbeidsliv i den yrkesfaglige utdanningen. Et manglende samarbeid mellom skole og arbeidsliv kan føre til at elevene får en mindre ... -
Språkkompetanse hos voksne innvandrere i helsefagarbeiderutdanningen
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Sammendrag Tidligere forskning har pekt på svake språkferdigheter som ett av flere hindre for sysselsetting av innvandrergrupper. Formell kompetanse i form av utdanning har vist seg å gi mer varig tilknytning til arbeidslivet. ... -
Tilrettelegging for dybdelæring og helhetlig yrkeskompetanse i helsefagarbeiderutdanningen
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol 7, Nr. 1 (2022), Peer reviewed; Journal article, 2022-03-28)Mye av forskningen innenfor det profesjonspedagogiske og yrkespedagogiske fagfeltet viser store relevansproblemer. Her er det manglede koherens mellom teori og praksis, og mellom innholdet i utdanningen og den utøvende ...