• Høyskolen som kunnskapens hus 

      Slagstad, Rune (SPS arbeidsnotat;nr. 1, Working paper, 2007)
      Åpningsforelesning ved HiOs ”fagdag”, 6.2.2007 Universitetet skal bli stadig mer lik andre utdanningsinstitusjoner, samtidig som det er nettopp ulikheten som gjør det ettertraktet av de forskjellige institusjoner; ...
    • Learning outcome in professional education: The influence of institutional and student characteristics 

      Aamodt, Per Olaf (;nr. 8, Working paper, 2005)
      This study aims at analysing how students’ learning outcome is affected by three sets of factors: students’ background, the teaching environment and students’ own effort and learning style. The analyses are based on a set ...
    • Liberal Constitution-Making 

      Eriksen, Asgeir Stenberg (;nr. 2, Working paper, 2005)
      The main purpose of the paper is to theoretically flesh out a representative constitutionmaking process. It rests upon an initial account of liberal legitimacy of an action. I will secondly elaborate different theoretical ...
    • Lærarrolla i ulike tider 

      Strømnes, Åsmund Lønning (SPS arbeidsnotat;nr. 2, Working paper, 2007)
      Fagleg innlegg på seminar for Christer Brusling ved Senter for profesjonsstudier (SPS) 3. mai 2007
    • Lærerarbeid - en samling valgsituasjoner 

      Kleven, Thor Arnfinn (SPS arbeidsnotat;, Working paper, 2008)
      Tittelen på dette innlegget karakteriserer lærerarbeid som en samling valgsituasjoner. Det uttrykket kunne ha vært brukt om mange andre jobber også. En sjåfør opplever stadige valgsituasjoner i trafikken. En lege ...
    • Lærerrollen - tilrettelegger eller formidler? 

      Telhaug, Alfred Oftedal (Working paper, 2002)
      Foredrag ved Senter for profesjonsstudier 24. januar 2002 Den dagsaktuelle situasjonen kan karakteriseres slik: Det høres nå ut som om alle sier det samme. OECD - med sin særlige omsorg for næringsliv og økonomisk vekst ...
    • Lærerrollen sett fra lærerperspektivet 

      Tellmann, Silje Maria; Lorentzen, Marte; Mausethagen, Sølvi (SPS arbeidsnotat;Nr. 8 - 2016, Working paper, 2016)
      Ekspertgruppen om lærerrollens kartlegging av tidligere forskning på lærerrollen avdekket at det er gjort relativt lite forskning som tar utgangspunkt i lærernes egne beskrivelser av sitt arbeid og sin rolle. Formålet med ...
    • Læreryrkets status: allmennlæreres egenvurderinger i StudData 

      Drange, Ida; Skjønsberg, Andreas (SPS arbeidsnotat;nr. 4, Working paper, 2008)
      Dette notatet er utarbeidet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Tema for notatet er læreryrkets status. Dette undersøkes ved å se på allmennlærerstudenter og nyutdannede læreres vurdering av dette i StudData. StudData ...
    • Meistring av førskulelærarrolla i eit arbeidsfelt med lekmannspreg (MAFAL) – En frekvensrapport 

      Løvgren, Mette (SPS arbeidsnotat;1, Working paper, 2012)
      Dette notatet er en rapport med frekvensfordelinger fra en spørreundersøkelse som ble gjennomført som en del av prosjektet «Meistring av førskulelærarrolla i eit arbeidsfelt med lekmannspreg – MAFAL». Prosjektet var et ...
    • Mestring av læreryrket - hva, hvordan og for hvilke hensikter? : En analytisk tilnærming 

      Raaen, Finn Daniel (Working paper, 2007)
      Begrepet å mestre er avledet av ordet mester. Mester har etymologisk en dobbel betydning, både en tradisjonell og en moderne. I tradisjonell religiøs forstand innebærer det å være en herre og mester som rettleder sine ...
    • Norske lærere og skoleledere i TALISundersøkelsene - En re-analyse av TALIS-dataene 

      Dahl, Thomas (SPS arbeidsnotat;nr. 2 – 2016, Working paper, 2016)
      Hva kjennetegner norske lærere, rektorer og skoler sammenlignet med lærere, rektorer og skoler i andre land? Har vi en egen ”norsk” lærerrolle eller ser vi de samme typer lærerroller og utøvelse av læreryrket internasjonalt?
    • Nurses’ Job Values in the Transition from School to Work 

      Dæhlen, Marianne (;nr. 11, Working paper, 2005)
      Traditionally, nurses’ motivation for work has been characterized as altruistic, with a deep concern to help other people. Although studies show that altruistic values are still important among nurses and nursing students, ...
    • Nyutdannede ved HIOA : Utdannelsens relevans for jobb 

      Gythfeldt, Knut (SPS arbeidsnotat;nr. 2, Working paper, 2012)
      Rapporten belyser hvorvidt personer som fullførte en grad i 2005 ved Høgskolen i Oslo og Høgskolen i Akershus hadde funnet relevant arbeid i 2007. Følgende utdanningsgrupper er med i studien: • Sykepleier • Allmennlærer ...
    • Organisational commitment among public and private sector professionals 

      Mastekaasa, Arne (;nr. 5, Working paper, 2004)
      Public sector workers are partly portrayed as highly motivated and with relatively altruistic values, and partly as lazy and opportunistic. This paper compares the level of organisational commitment in professional groups ...
    • Organizational commitment among public and private sector professionals 

      Mastekaasa, Arne (SPS arbeidsnotat;nr. 1, Working paper, 2009)
      Public sector workers are partly portrayed as highly motivated and with relatively altruistic values, and partly as lazy and opportunistic. This article compares the level of organizational commitment in professional groups ...
    • Pedagogikkfaget og norsk lærerutdanning 

      Telhaug, Alfred Oftedal (SPS arbeidsnotat;nr. 3, Working paper, 2008)
      Foredrag holdt ved lanseringen av ”Pedagogikken i reformene - Reformene i pedagogikken”, festskrift til Peder Haug, Senter for profesjonsstudier mandag 25.august 2008.
    • The Possibility of Bildung in Professional Education: Teacher Education as a Case for Study 

      Raaen, Finn Daniel (;nr. 10, Working paper, 2004)
      It is widely accepted that being professional implies having a certain knowledge-based repertoire at your disposal, a repertoire that will make you able to meet the client-related aims and objectives given by society. I ...
    • Praksisopplæring i profesjonsstudier 

      Hougaard, Peter Forde (SPS arbeidsnotat;nr. 1 – 2015, Working paper, 2015)
      En kvalitativ studie av organisering av praksisopplæringen ved sykepleier-, fysioterapeut-, førskolelærer-, grunnskolelærer-, sosionom- og barnevernspedagogutdanningene ved Høgskolen i Oslo og Akershus.
    • PROFESJON OG PROFESJONSMORAL 

      Grimen, Harald (;nr. 4, Working paper, 2006)
      Denne artikkelen skal handle om kva profesjonsmoral er, kva som er profesjonsmoralar sine røter og kva som er profesjonsmoralar sine primære rollar. Artikkelen si sentrale tese er at ein profesjonsmoral er eit sett av ...
    • Profesjonsetikken sitt grunnlag 

      Grimen, Harald (;nr. 6, Working paper, 2005)
      Av og til må etikk bygge på politikk, og ikkje omvendt. Profesjonsetikk er eit døme på dette. Profesjonsetikkar har eit politisk grunnlag. Ein del av dei - truleg kontroversielle - standpunkta som føl av dette, og som eg ...