• How do parents’ educational fields affect the choice of educational field? 

      Helland, Håvard; Wiborg, Øyvind N (British Journal of Sociology;Volume 70, Issue 2 - March 2019, Journal article; Peer reviewed, 2018-04-26)
      This study examines the links between parental education and students’ choice of field of study in Norwegian higher education. In our interpretation of the results, we suggest a status group perspective that integrates ...
    • How early and how long? 

      Gulbrandsen, Lars; Løvgren, Mette (Nordisk Barnehageforskning;5 (7), Journal article; Peer reviewed, 2012-01)
      Day care centres have become a normal part of Norwegian childhood, even among quite small children. In 1970 less than 3 per cent of Norwegian children of pre-school were enrolled. At the end of 2009 as much as 70 per ...
    • How general practitioners understand and handle medically unexplained symptoms: a focus group study 

      Rasmussen, Erik Børve; Rø, Karin Isaksson (BMC Family Practice;19:50, Journal article; Peer reviewed, 2018-05)
      Background: Medically unexplained symptoms (MUS) are a common yet challenging encounter in primary care. The aim of this study was to explore how general practitioners (GPs) understand and handle MUS. Methods: Three ...
    • How teachers form educational expectations for students: A comparative factorial survey experiment in three institutional contexts 

      Geven, Sara; Wiborg, Øyvind; Fish, Rachel E.; van de Werfhorst, Herman G. (Social Science Research;Volume 100, November 2021, 102599, Peer reviewed; Journal article, 2021-10-06)
      While schools are thought to use meritocratic criteria when evaluating students, research indicates that teachers hold lower expectations for students from disadvantaged backgrounds. However, it is unclear what the unique ...
    • How to Achieve Trusthworthy Artificial Intelligence for Health 

      Bærøe, Kristine; Miyata-Sturm, Ainar; Henden, Edmund (Bulletin of the World Health Organization;Volume 98, Issue 4, Journal article; Peer reviewed, 2020-01-27)
      Artificial intelligence holds great promise in terms of beneficial, accurate and effective preventive and curative interventions. At the same time, there is also awareness of potential risks and harm that may be caused by ...
    • Humanister i arbeidslivet 

      Wiers-Jenssen, Jannecke; Næss, Terje; Fekjær, Silje Bringsrud; Røberg, Karl Ingar Kittelsen (HiOA Rapport;nr. 7, Research report, 2016)
      Tema for denne rapporten er hvordan ulike grupper av humanister klarer seg på arbeidsmarkedet, og i hvilken grad det har skjedd endringer i arbeidsmarkedstilpasningen i løpet av de siste 20 årene. Rapporten er et samarbeid ...
    • Hva er de grunnleggende utfordringene for politiet i Liberia? Sett fra det lokale politiets perspektiv 

      Kjellstad, Kari Marie (Master thesis, 2012)
      Dette er en studie av politiet Liberia og deres utfordringer i bekjempelsen av kriminalitet, sett fra det lokale politiets perspektiv. Studien følger en enhet på Kriminalavdelingen ved hovedkvarteret til The Liberian ...
    • Hva er forskningslitterasitet? Og hvorfor trenger lærere det? 

      Eriksen, Andreas (Chapter, 2023)
      The chapter argues that research literacy takes a distinct form when applied the teacher role. Responsible integration of research into professional action requires respect for teachers’ ethics and craft. The chapter ...
    • Hva gjør individuell tilpasning av aktivitetskrav utfordrende? En studie av veiledere ved lokalkontorene i Nav. 

      Terum, Lars Inge; Sadeghi, Talieh (Søkelys på arbeidslivet;Årgang 38, nr. 1-2021, Peer reviewed; Journal article, 2021-05-04)
      Et politisk mål er at aktivitetskrav skal skreddersys til den enkelte bruker. Denne artikkelen undersøker hvilke forhold som bidrar til at medarbeiderne ved Nav-kontorene tilpasser aktivitetskravene til den enkelte, og ...
    • Hva kjennetegner forskning på lærerrollen under Kunnskapsløftet? En forskningskartlegging av studier av norske lærere, lærerstudenter og lærerutdannere 

      Hermansen, Hege; Lorentzen, Marte; Mausethagen, Sølvi; Zlatanovic, Tatjana (Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge;Vol 12, Nr 1 (2018), Journal article; Peer reviewed, 2018)
      Den norske lærerrollen har blitt påvirket av en rekke utviklingstrekk siden årtusenskiftet. I denne artikkelen undersøker vi hva som kjennetegner forskning på lærerrollen publisert siden innføringen av Kunnskapsløftet. Vi ...
    • Hva kjennetegner forskning på norske lærere under Kunnskapsløftet? 

      Mausethagen, Sølvi; Hermansen, Hege; Lorentzen, Marte; Zlatanovic, Tatjana; Dahl, Thomas (SPS arbeidsnotat;nr. 1 – 2016, Working paper, 2016)
      Formålet med denne forskningskartleggingen har vært å beskrive forskningsfeltet på lærerrollen i Norge under Kunnskapsløftet som utdanningsreform og hva dette kan fortelle oss om lærerrollen i dag. Hvilken forskning finnes? ...
    • Hvilken betydning har regulering av yrker for yrkesmobilitet i Norge? 

      Alecu, Andreea Ioana; Drange, Ida (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      Yrkesregulering har fått økende internasjonal oppmerksomhet, da forsking har vist at lisensierings- og sertifiseringsordninger har betydning for rekruttering til yrket, for kvalitet i yrkesutøvelsen og for lønnsnivået. I ...
    • Hvite person, hvor går du? : om forskerposisjon og norskhet 

      Leseth, Anne Birgitte (Sosiologi i dag;41 (3-4), Journal article; Peer reviewed, 2011)
      Artikkelen argumenterer for at synliggjøring av egen forskerposisjon i en ikkenorsk kontekst kan si noe om hvithet og norskhet som en taus posisjon. Artikkelen baserer seg på materiale fra to antropologiske feltarbeid i ...
    • Hvordan påvirker fastlegeordningen legens skjønnsmessige avgjørelser? 

      Carlsen, Benedicte (;nr. 6, Working paper, 2003)
      Paper presentert på seminaret Skjønn og dømmekraft ved Senter for profesjonsstudier, Høgskolen i Oslo, våren 2003. Arbeid under utarbeidelse. Studien fokuserer på fastlegen som forvalter av helsevesenets ressurser og ...
    • Hybrid educators in teacher education: A study of their epistemic boundary work 

      Risan, Maiken (OsloMet Avhandling 2022;Nr 18, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2022)
      This article-based thesis investigates the epistemic characteristics of hybrid educators’ boundary work in the context of Norwegian teacher education. With employment both as schoolteachers and educators, hybrid educators ...
    • Høgskolenes betydning for regional rekruttering til næringsrettede profesjonsyrker 

      Røberg, Karl Ingar Kittelsen (HiOA Rapport;nr. 7, Research report, 2014)
      I denne rapporten undersøkes rekrutteringen til næringsrettede utdanningsgrupper ved utvalgte læresteder på Vestlandet og i Oslo og Akershus. Videre undersøkes hvor de uteksaminerte kandidatene fra disse lærestedene og ...
    • Høyskolen som kunnskapens hus 

      Slagstad, Rune (SPS arbeidsnotat;nr. 1, Working paper, 2007)
      Åpningsforelesning ved HiOs ”fagdag”, 6.2.2007 Universitetet skal bli stadig mer lik andre utdanningsinstitusjoner, samtidig som det er nettopp ulikheten som gjør det ettertraktet av de forskjellige institusjoner; ...
    • The impact of COVID-19 pandemic on primary, secondary, and K-12 education: A systematic review 

      Lampropoulos, Georgios; Admiraal, Wilfried (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      The study aims to provide a cohesive overview and summary of the COVID-19 pandemic impact on primary education, secondary education, and K-12 education through an extensive literature review. The review focused on global ...
    • The Impact of Leadership on Digital Learning in Health 

      Meyer Solheim, Marit; Skjølsvik, Tale (Proceedings of the European Conference on Knowledge Management;Vol. 23 No. 2 (2022): Proceedings of the 23rd European Conference on Knowledge Management, Peer reviewed; Journal article, 2022-08-25)
      Leaders have a key responsibility in providing employees with the necessary knowledge and training so that they can carry out their work. At the same time, advances in technology, changes in demographics, increased demands ...
    • In Their Own Best Interest. Is There a Paternalistic Case for Welfare Conditionality? 

      Molander, Anders; Torsvik, Gaute (Journal of Social Policy;Volume 51, Issue 1, Peer reviewed; Journal article, 2021-02-05)
      This paper examines paternalism as a justification for welfare reforms making benefits conditional on participation in activation programs. We clarify different types of what we denote ‘throffer paternalism’ – a paternalism ...