dc.contributor.author | Tørnby, Hilde | |
dc.date.accessioned | 2013-08-28T11:53:48Z | |
dc.date.accessioned | 2017-02-21T09:15:46Z | |
dc.date.available | 2013-08-28T11:53:48Z | |
dc.date.available | 2017-02-21T09:15:46Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Pareliussen, Ingar; Moen, Bente Bolme; Reinertsen, Anne Beate; Solhaug, Trond [Eds.] FoU i praksis 2012: conference proceedings. Trondheim, 23. og 24. april 2012 p. 287-293, Akademika forlag, 2013 | language |
dc.identifier.isbn | 978-82-321-0086-6 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/3856 | |
dc.description.abstract | Norsk skole er opptatt av lesing og leseopplæring, men hva som kjennetegner leseopplæ-
ringen i engelsk er derimot uvisst. Det er grunn til å tro at mange ulike faktorer påvirker
elevers leseerfaring. I denne artikkelen velger jeg å drøfte sammenhenger mellom estetiske
læringsformer og elevers leseerfaring. Utgangspunktet for artikkelen er en casestudie der jeg
observerte to klasser i deres arbeid med romanen The Absolutely True Story of a Part-Time
Indian. Det teoretiske fundamentet er «reader-response»-teori. Observasjonene fra casestu-
dien kan tyde på at det er av betydning for elevers leseforståelse og leseopplevelse hvilke
metoder man legger til rette for i forbindelse med lesing. Å lese litteratur med elever og
studenter er alltid like engasjerende. Erfaring fra 14 år som engelsklektor og fem år som
høgskolelektor gir meg grunn til å tro at estetiske læringsformer gir en annen type tekst-
forståelse enn tradisjonell stille- eller høytlesing. Artikkelen drøfter en casestudie der jeg
observerte to klasser i deres arbeid med romanen The Absolutely True Story of a Part-Time
Indian. Problemstillingen for casestudien så vel som for denne artikkelen er: Fremmer este-
tiske læringsformer en estetisk tekstforståelse? | language |
dc.language.iso | nb | language |
dc.publisher | Akademika | language |
dc.relation.ispartofseries | FoU i praksis;2012 | |
dc.subject | Leseopplæring | language |
dc.subject | Tekstforståelse | language |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | language |
dc.title | Estetiske læringsformer i arbeid med romanen The Absolutely True Story of a Part-Time Indian - en case studie | language |
dc.type | Chapter | |
dc.type | Chapter | language |
dc.type | Peer reviewed | language |
dc.date.updated | 2013-08-28T11:53:48Z | |
dc.description.version | publishedVersion | language |
dc.source.isbn | 9788232100576 | |