Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTørnby, Hilde
dc.date.accessioned2013-08-28T11:53:48Z
dc.date.accessioned2017-02-21T09:15:46Z
dc.date.available2013-08-28T11:53:48Z
dc.date.available2017-02-21T09:15:46Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationPareliussen, Ingar; Moen, Bente Bolme; Reinertsen, Anne Beate; Solhaug, Trond [Eds.] FoU i praksis 2012: conference proceedings. Trondheim, 23. og 24. april 2012 p. 287-293, Akademika forlag, 2013language
dc.identifier.isbn978-82-321-0086-6
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/3856
dc.description.abstractNorsk skole er opptatt av lesing og leseopplæring, men hva som kjennetegner leseopplæ- ringen i engelsk er derimot uvisst. Det er grunn til å tro at mange ulike faktorer påvirker elevers leseerfaring. I denne artikkelen velger jeg å drøfte sammenhenger mellom estetiske læringsformer og elevers leseerfaring. Utgangspunktet for artikkelen er en casestudie der jeg observerte to klasser i deres arbeid med romanen The Absolutely True Story of a Part-Time Indian. Det teoretiske fundamentet er «reader-response»-teori. Observasjonene fra casestu- dien kan tyde på at det er av betydning for elevers leseforståelse og leseopplevelse hvilke metoder man legger til rette for i forbindelse med lesing. Å lese litteratur med elever og studenter er alltid like engasjerende. Erfaring fra 14 år som engelsklektor og fem år som høgskolelektor gir meg grunn til å tro at estetiske læringsformer gir en annen type tekst- forståelse enn tradisjonell stille- eller høytlesing. Artikkelen drøfter en casestudie der jeg observerte to klasser i deres arbeid med romanen The Absolutely True Story of a Part-Time Indian. Problemstillingen for casestudien så vel som for denne artikkelen er: Fremmer este- tiske læringsformer en estetisk tekstforståelse?language
dc.language.isonblanguage
dc.publisherAkademikalanguage
dc.relation.ispartofseriesFoU i praksis;2012
dc.subjectLeseopplæringlanguage
dc.subjectTekstforståelselanguage
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283language
dc.titleEstetiske læringsformer i arbeid med romanen The Absolutely True Story of a Part-Time Indian - en case studielanguage
dc.typeChapter
dc.typeChapterlanguage
dc.typePeer reviewedlanguage
dc.date.updated2013-08-28T11:53:48Z
dc.description.versionpublishedVersionlanguage
dc.source.isbn9788232100576


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel