dc.contributor.advisor | Trost, Jan | |
dc.contributor.author | Mettenes, Øyvind | |
dc.date.accessioned | 2010-08-09T10:36:04Z | |
dc.date.available | 2010-08-09T10:36:04Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/370 | |
dc.description | Master i sosialt arbeid | en_US |
dc.description.abstract | Tema for denne studien er ungdommer og rusmidler.
Rusmidler er noe som er en større eller mindre del av menneskers sosiale tilværelse.
Problemstillingen i oppgaven handler om livene til ungdommer som har brukt rusmidler i en
slik grad at det brøt med samfunnets normer og regler. Bakgrunnen for oppgaven er å høre
ungdommers fortellinger, og forsøke å forstå hvordan de definerte situasjonen.
Designet for studien er basert på åtte kvalitative intervjuer med unge voksne som har brukt
legale og illegale rusmidler. Livene blir beskrevet ut fra deres forståelse av den. For å forsøke
å fange ungdommenes beskrivelser, er intervjuguiden utarbeidet i samarbeid med tre
ungdommer som selv har erfaring med bruk av illegale rusmidler.
Funnene i intervjuene blir drøftet og analysert på grunnlag av teoretiske perspektiver knyttet
til et symbolsk interaksjonistisk perspektiv. Det blir i studien lagt vekt på hvordan
ungdommene beskriver prosesser, relasjoner og hvordan de definerte situasjonene de var i.
Fokuset har vært hvordan dette har skjedd i konteksten ungdommene har befunnet seg i.
Informantene i oppgaven beskriver at bruken av rusmidler utviklet seg over tid. For noen gikk
prosessen raskt hvor de kort tid etter å ha forsøkt sitt første rusmiddel forsøkte nye rusmidler,
for andre strakk prosessen seg over år. Venner har vært sentrale når bruken har utviklet seg.
Det er gjennom nettverket som venner, familie eller andre ungdommer at ungdommene har
fått tilgang til rusmidler. Blant informantene finner en ungdommer som har fulgt det som blir
kalt for trappetrinnsmodellen, men en finner og ungdommer som ikke har fulgt den.
Ungdommene er vokst opp sammen med en eller begge biologiske foreldre. Informantene har
kommet med beskrivelser av at de har vokst opp med foreldre som de har hatt tillit til, men
hvor relasjonene til foreldrene har blitt vanskelige grunnet rusbruken deres. Andre
informanter har kommet med beskrivelser av en oppvekst hvor de har manglet tillit og hatt
vanskelige relasjoner til foreldrene. Ungdommen har beskrevet at vennskap har endret seg
med rusbruken, hvor de har søkt mot venner som de har identifisert seg med. Vennskap har
blitt knyttet opp mot å bruke rusmidler. I løpet av skole tiden har ungdommene opplevd det
vanskelig å være på skolen samtidig som de har brukt rusmidler. Enten har de selv avsluttet
skolegangen eller så har de blitt utvist.
Informantene har fortalt at det å bryte normer og regler ble opplevd som spennende. I
gruppene de har vært i, har dette for noen også gitt dem en form for status og anerkjennelse.
Blant informantene kom det beskrivelser av at de har utøvd det som kan bli kalt for vold. I
oppgaven er det vist at når en skal forstå dette, er det viktig å se konteksten dette har skjedd i.
Når ungdommene har beskrevet hvordan de har hatt det, har de fortalt om traumer, det som
kan beskrives som letter psykiske lidelser, men og om at de generelt har hatt det vanskelig.
Blant informantene kom det og beskrivelser av at kroniske sykdommer har påvirket
livssituasjonen for ungdommene. | en_US |
dc.description.abstract | The theme for this study is youths and drugs.
Substances are something that is a larger or a small part of humans social being. The case in
this study deals with the lives of youths that have used drugs in such a way that it breaks with
society’s norms and laws. The background for this study, is to listen to the youths own stories,
and also try to understand how they define the situation.
The design for this study is based on eight qualitative interviews with young adults that have
used legal and illegal drugs. Their lives will be described from their experiences. To try to
capture the youths descriptions, this interview guide has been created in collaboration with
three youths, who have experienced the use of drugs.
The findings in the interviews are discussed and analysed on the base of theoretical
perspectives linked up to a symbolic interactionistic perspective. The study emphasises how
the youths describe processes, relations and how they defined the situations they were in. The
focus has been on how this has been put into the context the youths have found themselves in.
The subjects in the study, describes that the use of drugs developed over time. For some of the
youths, the process was more rapid from the first drug to the next, and for others the process
spread out over several years. Friends have also been crucial when the abuse have developed.
It is through the network, which consists of friends, family or other youths, these youths
gained access to substances. Among the subjects one will find youths that have followed a
model called stages of progression but one will also find youths that have not followed this.
The youths have grown up with one or both biological parents. The subjects have submitted
descriptions of growing up with trustworthy parents, but the substance abuse has made the
relation to the parents difficult. Other subjects have described growing up with lack of trust
and difficult relations towards their parents.
The youths describe that friendship have altered with the substance abuse, they have sought
friends they could identify with. Friendships have been linked up to substance abuse. During
their school days, the youths have experienced difficulties in staying in school combined with
drug abuse. They have either quitted school or they have been expelled.
The subjects have spoken of the thrill of breaking norms and rules as exiting. In the groups
the youths have been in, this has also given them some sort of status and recognition. The
subjects also described that they have been performing violence upon others. In the study it is
important to put this in to context in order to understand how and why this happens.
When the youths have described on how they have experienced their lives, they have also had
traumas, which can be described as minor psychic illnesses. In general they have had difficult
lifesituations. The subjects also described that chronic disease have influenced their lives. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo. Avdeling for samfunnsfag | en_US |
dc.subject | Rus | en_US |
dc.subject | Rusmidler | en_US |
dc.subject | Narkotika | en_US |
dc.subject | Ungdom | en_US |
dc.subject | Rusmisbruk | en_US |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Samfunnsmedisin, sosialmedisin: 801 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360 | |
dc.title | ”Det var som dopselger jeg kunne lykkes….” : en studie av ungdommers vei mot rusbruk | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |