Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNygaard, Knut
dc.contributor.authorAabakken, Maja
dc.contributor.authorSletten, Line
dc.date.accessioned2016-11-04T11:35:58Z
dc.date.available2016-11-04T11:35:58Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/3437
dc.descriptionMaster i økonomi og administrasjonen_US
dc.description.abstractI denne avhandlingen gjennomføres en event-studie for å undersøke annonseringseffekter ved kosmetiske navneendringer for norske børsnoterte selskaper. Analysen er basert på 61 selskaper i perioden 1998 til 2015. Vårt signifikante resultat viser at annonsering av en kosmetisk navneendring kan gi en positiv CAAR. En kosmetisk navneendring vil anses som ny informasjon i markedet, og i gjennomsnitt verdsettes slike endringer positivt på kort sikt. Vi undersøkte deretter hvilke kontrollvariabler som kunne forklare den positive CAAR-verdien. Ved å benytte en kryss-seksjonsregresjon fant vi signifikante resultater for at selskaper med høy markedsverdi vil ha en lavere CAAR sammenlignet med mindre selskaper. Videre fant vi signifikante resultater for at radikale navneendringer kan gi en negativ CAAR, mens selskaper som forkorter eller fjerner deler av navnet kan oppleve en forsterket positiv CAAR.en_US
dc.description.abstractIn this thesis we conduct an event study to investigate announcement effects regarding cosmetic name changes for Norwegian listed companies. Our analysis is based on 61 companies during the period 1998 to 2015. Our significant result shows that the announcement of a cosmetic name change can have a positive CAAR. A cosmetic name change will be considered as new information in the market, and are on average positively valued in the short term. Further, we then examined certain control variables that could explain the positive CAAR-value. By conducting a cross-sectional regression, we found significant evidence that companies with a greater market capitalization will have a lower positive CAAR compared to smaller companies. Furthermore, we found significant results for radical name changes, which indicated a negative CAAR. We also found significant results suggesting that companies that shorten or remove a part of their name can expect an enhanced positive CAAR.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershusen_US
dc.subjectEvent-studieen_US
dc.subjectAnnonseringseffekteren_US
dc.subjectNavneendringen_US
dc.subjectUnormal avkastningen_US
dc.subjectCaren_US
dc.subjectCaaren_US
dc.subjectSelskapsnavnen_US
dc.subjectKryss-seksjonsregresjonen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.titleKan selskaper profittere på å endre navn? En event-studie av annonseringseffekten ved kosmetiske navneendringer hos norske børsnoterte selskaperen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel