Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSletten, Mira Åboenen_US
dc.contributor.authorStrandbu, Åseen_US
dc.contributor.authorGilje, Øysteinen_US
dc.date.accessioned2016-02-24T09:05:18Z
dc.date.available2016-02-24T09:05:18Z
dc.date.issued2015en_US
dc.identifier.citationSletten, M. A., Strandbu, Å., & Gilje, Ø. (2015). Idrett, dataspilling og skole-konkurrerende eller «på lag»?. Norsk pedagogisk tidsskrift, 99(05), 334-350.en_US
dc.identifier.issn0029-2052en_US
dc.identifier.otherFRIDAID 1304022en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/3044
dc.description.abstractArtikkelen undersøker sammenhengen mellom skoleprestasjoner, dataspilling og trening i idrettslag blant ungdom. Analysene viser en positiv sammenheng mellom trening i idrettslag og skolekarakterer, og en negativ sammenheng mellom mye dataspilling og gode karakterer. Artikkelen nyanserer resultatet ved å vise at det å spille mye dataspill i mindre grad er relatert til svake skoleprestasjoner når ungdommene også er med i et idrettslag. Videre presterer ungdom som spiller mye, kun dårligere i norsk og matematikk, ikke i engelsk. Noe av denne negative effekten av mye dataspilling, veies sannsynligvis opp av en positiv læringseffekt – dataspilling medfører ofte mye praktisering av muntlig og skriftlig engelsk.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.ispartofseriesNorsk pedagogisk tidsskrift;99(05)en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en_US
dc.subjectVDP::Teknologi: 500::Informasjons- og kommunikasjonsteknologi: 550::Annen informasjonsteknologi: 559en_US
dc.titleIdrett, dataspilling og skole konkurrerende eller «på lag»?en_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel