dc.contributor.author | Bjørkvold, Tuva | en_US |
dc.date.accessioned | 2016-01-28T12:14:29Z | |
dc.date.available | 2016-01-28T12:14:29Z | |
dc.date.issued | 2015 | en_US |
dc.identifier.citation | Bjørkvold, T. (2015). Fra avskrift til populærvitenskapelig artikkel-mottakerbevissthet som didaktisk grep. Acta Didactica Norge, 9(1), Art-17. | en_US |
dc.identifier.issn | 1504-9922 | en_US |
dc.identifier.other | FRIDAID 1290686 | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/2957 | |
dc.description.abstract | Sakpreget skriving i skolen bærer ofte preg av avskrift og har læreren som
eneste mottaker. I denne artikkelen vises en annen praksis, der elevene gjør
stoffet til sitt, fordi de har noen andre enn læreren å skrive til. I denne studien
analyseres utviklingen av én elevtekst, samskrevet av åtte elever. Denne
kasusstudien følger skriveprosessen til en gruppe elever på sjuende trinn som
deltar i forskningskonkurransen "Nysgjerrigper". Tekstens forløp fra tegning,
via avskrift til en populærvitenskapelig artikkel, blir satt inn i en kontekst
gjennom videoobservasjon og elevintervjuer. Tekster i elevenes forskningsarbeid
er utgangpunkt for studien. Jeg bruker en triangulering av datamateriale
gjennom 14 timer videoobservasjon med helklassekamera og hodekamera på tre
elever, innsamling av 53 elevtekster samt video- og tekststimulerte intervju av
elever. Literacyhendelsene i hele tekstutviklingsløpet, kalt tekstbanen,
analyseres ved bruk av skrivetrekanten. Funn tyder på at lærerens innføring av
interne mottakere – elever på skolen, og påpeking av eksterne mottakere –
juryen i forskningskonkurransen, ser ut til å påvirke elevene til å utvikle teksten.
Jeg drøfter om en literacydidaktikk kan konkretiseres ved å framheve skriving
som sosial praksis. | en_US |
dc.description.abstract | Factual writing in school tends to consist of direct copying with the teacher as
the only recipient. This article shows another praxis, with students
appropriating the content because they have someone other than the teacher as
audience. This case study analyses the writing process of a collectively written
student text produced by eight students in grade 7. The text was produced as
part of their participation in the research competition "Nysgjerrigper". The
process of text production is traced, placed in context through video observation
and student interviews, from drawing to article production within the field of
popular science. The data for analysis consists of 14 hours of whole class video
observation and observation of three individual students through use of a head mounted camera. The collection of 53 student texts and video and text
stimulated student interviews are included as well. The literacy practices
employed throughout the development of the text or the "text trajectory" is
analyzed using the writing triangle. Results indicate that the inclusion of an
internal intended audience – students at the school – as well as an external
intended audience - the jury in the research contest motivated the students to
improve the text. As a result, the potential of a promotion of writing as a social
practice in developing a model of literacy didactic is explored. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Acta Didactica Norge | en_US |
dc.relation.ispartofseries | Acta Didactica Norge;9(1) | en_US |
dc.subject | Literacy | en_US |
dc.subject | literacydidaktikk | en_US |
dc.subject | skriving | en_US |
dc.subject | mottakerbevissthet | en_US |
dc.subject | tekstbane | en_US |
dc.subject | Nysgjerrigper | en_US |
dc.subject | kasusstudie | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.title | Fra avskrift til populærvitenskapelig artikkel - mottakerbevissthet som didaktisk grep | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |