Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorChristiansen, Bjørg
dc.contributor.authorKvam, Sara Ulrika Leparde
dc.date.accessioned2015-09-25T06:46:44Z
dc.date.available2015-09-25T06:46:44Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/2720
dc.descriptionMaster i klinisk sykepleievitenskapen_US
dc.description.abstractFormål Studiens formål er å få innsikt i sykepleieres erfaringer med kunnskapsoppdatering i det sykepleiefaglige miljø i hjemmesykepleie, hvilke kilder som benyttes, samt å synliggjøre faktorer som enten fremmer eller hemmer for kunnskapsoppdatering. Studiens problemstilling er: Hvilke erfaringer har sykepleiere med hjemmesykepleie som læringsarena? Problemstillingen belyses med følgende forskningsspørsmål: 1. Hvilke faktorer påvirker tilegnelse av kunnskap? 2. Hvordan oppdateres og vedlikeholdes kunnskaper i sykepleiefellesskapet? 3. Hvilke kilder til kunnskap benyttes? Teoretisk forankring Studien bygger på teori basert på at læring foregår i en sosiokulturell sammenheng, hvor grunnoppfatningen er at vedlikehold og oppdatering av kunnskaper skjer i fellesskap. Metodologi Studien har et kvalitativt design hvor fokusgruppeintervju er brukt som metode for innsamling av data. Det er gjennomført et pilot fokusgruppeintervju og tre fokusgruppeintervjuer i fire forskjellige kommuner i Norge, to forskjellige kommune utenfor Oslo, en utenfor Trondheim og en i Tromsø. Totalt deltok 16 sykepleiere i studien. Studien er designet utfra Kvale og Brinkmanns (2010) sin beskrivelse av de syv faser i en intervjuprosess. Datamaterialet ble kodet og analysert med inspirasjon i den hermeneutiske sirkel. Resultater I hjemmesykepleien er det å tilegne kunnskap komplekst, av den grunn at det er behov for bred kunnskap så vel som spesialisert kunnskap. Det er flere faktorer som har innflytelse på sykepleiernes muligheter for oppdatering og tilegnelse av kunnskap. Det handler om pasienter, rammer og organisering, ressurser, prioritering av tid og personlig engasjement. Sykepleierne gjør bruk av forskjellige kilder når de søker kunnskap. De gjør bruk av faglitteratur, databaser, kurs, undervisning, refleksjon og praktisk opplæring. Sykepleierne har og bruker nettverk både innenfor og utenfor eget fagmiljø. Det som er viktig for sykepleierne i søken etter kunnskap, er at de kan omsette kunnskapen i praksis. Konklusjon I hjemmesykepleie skal kunnskap tilpasses pasientenes behov. Det å ha mulighet for å oppsøke og tilegne seg kunnskap ser ut til å være en forventning sykepleierne har til sin arbeidsplass. Utfordringer relatert til dette ser ut til at være knyttet til rammer og organisering, ressurser og prioritering av tid, så vel som eget personlig engasjement.en_US
dc.description.abstractPurpose The purpose of this study is to obtain insight into nurses experiences due to maintaining and updating knowledge in the professional environment among Home Care nurses, the sources they use, and to highlight factors that either promote or inhibit. The addressed problem in this study is: ”What experiences do nurses have with home nursing as a learning arena?” The research questions are: 1. What factors influence update of knowledge? 2. How is knowledge maintained and updated in the nursing community? 3. Which sources of knowledge are used? Literature The study is based on learning in a socio-cultural context, where the basic notion is that maintaining and updating knowledge takes place in a community. Methods The study has a qualitative design with focus group interviews. It was carried out one pilot focus group interview, and three focus group interviews. They were conducted in four different municipalities in Norway; two different municipalities outside Oslo, one outside Trondheim and one in Tromsø. There were a total of 16 nurses participating in the study. The study were designed on the basis of Kvale and Brinkmanns (2010) description of seven phases of the interview process. Data was coded and analysed with inspiration of the hermeneutic circle. Results Maintaining and updating knowledge in Home Care Nursing is complex, for the reason that nurses need broad knowledge as well as specialized knowledge. There are several factors that influence on updating knowledge, such as patients, organizational, resources, prioritization of time, as well as personal engagement. The nurses used different sources seeking knowledge. They used literature, databases, coursers, teaching, reflection and practical training. The nurses had and used networking inside and outside their own environment. To transfer knowledge to practice was important for nurses in their search for knowledge. Conclusion Knowledge in Home Care Nursing has to adapt due to patients needs, and nurses expect opportunities to acquire knowledge at their workplace. Challenges seems to be related to framework and organization, as well as personal engagement.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershusen_US
dc.subjectkunnskapen_US
dc.subjecthjemmesykepleieen_US
dc.subjectkunnskapskilderen_US
dc.subjectnettverken_US
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808en_US
dc.titleOppdatering av kunnskaper i hjemmesykepleieen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel