dc.contributor.advisor | Rugkåsa, Marianne | |
dc.contributor.author | Persson, Malin Jørgine | |
dc.date.accessioned | 2015-01-29T13:27:53Z | |
dc.date.available | 2015-01-29T13:27:53Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/2312 | |
dc.description | Master i sosialt arbeid | en_US |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven handler om barnevernarbeideres erfaringer med å arbeide med
norske romer. Formålet med prosjektet er å belyse hvordan barnevernarbeidere forstår norske
romer, og hvordan forståelsen kan få konsekvenser for barnevernets arbeid.
Prosjektets empiriske materiale er produsert ved semistrukturerte kvalitative intervju med
seks barnevernarbeidere, fra fire ulike barnevernskontor. Deres forståelser, vurderinger og
handlinger analyseres gjennom ulike aspekter ved barnevernarbeid; hjelpetiltak i hjemmet,
vurdering av omsorgsevne, fosterhjemsplasseringer og ivaretakelse av kulturell kontinuitet etter
omsorgsovertakelse. For å utforske mening i dybden, har barnevernarbeidernes forståelse av
manglende skolegang, marginalisering og diskriminering blitt tematisert i egne kapittel.
Barnevernarbeiderne er representanter for en offentlig tjeneste som er bygget på majoritetsbefolkningens
normer og verdier. For å analysere barnevernarbeidernes fortellinger, anvendes
blant annet perspektiv om det norske likhetsidealet og distinksjonen mellom mangfold
og forskjell når det gjelder å forstå kulturell variasjon (Hylland Eriksen 2007). Teori om
rasisme og antisiganisme anvendes også. Analysen viser tendens til at barnevernarbeiderne
forstår romer delvis med utgangspunkt i en kulturell fortolkningsramme bygget på stereotypier,
og sosiale problemer knyttes i større grad til påståtte indre forhold ved romgruppen,
enn til strukturelle forhold slik som fattigdom og klasse. Ut fra denne forståelsen fører en
oppfattelse av at gode liv kan oppnås dersom deler av det som forstås som «romsk
levemåte», tilpasses en implisitt majorietsnormativ levemåte. Materialet viser samtidig at
barnevernarbeiderne på et teoretisk nivå mener at romer ikke skal assimileres. Når dette
idealet synes å være vanskelig å følge i praksis, må det sees på bakgrunn av en oppdeling i
akseptabel og uakseptabel kulturell variasjon, der akseptabel kulturell variasjon kan forstås å
skulle hindre assimileringspress. Disse vurderingene skjer imidlertid på majoritetssamfunnets
premisser, og hvilke praksiser som defineres som uakseptable må også sees på bakgrunn av
majoritetsnormative idealer. Assimileringspress gjelder spesielt for romske barn som er
under barnevernets omsorg. Selv om barnas rett til kulturell kontinuitet trer sterkere frem
ved en omsorgsovertakelse, viser materialet at denne rettigheten sannsynligvis ikke blir godt
nok ivaretatt. | en_US |
dc.description.abstract | The aim of this master thesis is to investigate child welfare workers perspectives on working
with Norwegian Roma. The purpose is to shed light on how child welfare workers perceive
Norwegian Roma, and how these perceptions in turn may have implications for child welfare work.
The thesis builds on semi-structured qualitative interviews, conducted with six child welfare
workers, from four different child welfare offices. Their perceptions, evaluations and actions
are analyzed through various aspects of child welfare work: in-home services, assessment of
parenting skills, foster care placement and safeguarding continuity in children's cultural background
after out-of-home placement. In order to investigate the empirical material in depth, child
welfare workers' understandings of lack of school attendance, marginalization and discrimination
were discussed in separate chapters.
Child welfare workers are representatives of a public service that is based on the norms and
values of the population's majority. In order to analyze child welfare workers' narratives,
different perspectives were used, amongst others, the ideal of equality and the distinction
between diversity and difference when it comes to understand cultural variation (Hylland
Eriksen, 2007). Theories of racism and antiziganism were also used. The analysis shows that
child welfare workers partly understand Roma on the basis of a cultural framework built on
stereotypes, and that social problems are mainly linked to alleged internal factors of the
Roma community – rather than structural factors such as poverty and class. Based on this
perception, the conception that follows is that the “good life” can be achieved if parts of
what is considered the “Roma way of life” are adapted to the idea of the “majority's way of
life”. The material shows at the same time, that the child welfare workers argue against
assimilation. When this ideal seems to be difficult to achieve in practice, it must be seen on
the background of a division into acceptable and unacceptable cultural variation, where
acceptable cultural variation is thought of as relieving the pressure to assimilate. However,
these assessments are made on the premises of the majority, and the practices that are defined
as unacceptable must also be seen with reference to the ideals of the majority. The
pressure to assimilate is strongest for Roma children in foster care. Although the children's
right to cultural continuity becomes more relevant after out-of-home placement, the material
shows that this right is probably not well enough ensured. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialt arbeid: 360 | en_US |
dc.subject | Romfolk | en_US |
dc.subject | Barnevernet | en_US |
dc.subject | Omsorgsovertakelse | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosialantropologi: 250 | en_US |
dc.subject | Assimilering | en_US |
dc.title | Rom for forskjell? Barnevernarbeideres forståelser, vurderinger og handlinger i arbeid med norske romer | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |