Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorStigen, Inger Marie
dc.contributor.authorDybdal, Mina
dc.date.accessioned2014-10-30T12:29:20Z
dc.date.available2014-10-30T12:29:20Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/2160
dc.descriptionMaster i styring og ledelseen_US
dc.description.abstractOrganisasjonsoppskriften Lean, beskrevet som en overordnet ledelsesfilosofi, en prosess og en metode, har gjort sitt inntog i helsesektoren de siste 15 årene. Medisinsk klinikk ved Oslo Universitetssykehus (OUS) innførte Lean ved tre pilotposter i mars 2011, øvrige sengeposter skulle innføre Lean relativt raskt i etterkant. I september 2012 ble det utgitt en intern rapport fra staben ved Medisinsk klinikk hvor de foreløpige erfaringene med Lean ble beskrevet. På bakgrunn i rapporten skal denne studien undersøke hvorfor noen sengeposter hadde kommet lengere i Lean-arbeidet enn andre. Problemstillingen er som følger; ”Hvorfor har sengeposter som har arbeidet med Lean i samme tidsrom, i ulik grad innført Lean i sitt forbedringsarbeid, og hvilke effekter er oppnådd?” For å svare på problemstillingen benyttes kvalitativ metode og komparativ case - studie som forskningsdesign. Semistrukturert intervju er brukt som kvalitativ metode. Ved innføring av organisasjonsoppskrifter kan man forvente; Frikobling, tilkobling, frastøtning eller tilpasning (Røvik 1998). Disse kan tolkes gjennom ulike organisasjonsteoretiske briller for å forstå og beskrive den komplekse virkeligheten. Denne studien benytter derfor tre perspektiver; Myter, instrumentelt og kultur (Christensen 2009). Ut fra disse tre perspektivene beskrives forventninger til kategoriene; Ledelse, formell struktur og omgivelser, endring samt effekt og læring. Kategoriene inngår videre i empirien. Deretter drøftes forventningene til empiri og teori. De teoretiske perspektivene ble benyttet ut fra en utfyllingsstrategi (Roness 1997). Oppsummert viser funnene et svært mangfoldig bilde med hensyn til innføring og effektene av Lean ved Medisinsk klinikk. Funnene gir dermed ikke et entydig svar, men kan vise noen tendenser. To av åtte sengeposter arbeider med Lean. Effekter og resultater fra Lean tilkoblet styrende aktivitet synes å være få. Imidlertid er et stort fokus på forbedringsarbeid ved sengepostene den største effekten som ble funnet. Til tross for utstrakt tilpasning av Lean, indikerer dermed funnene at Lean har ført til et økt fokus på forbedringsarbeid.en_US
dc.description.abstractThe organizational recipe Lean, described as a governing management philosophy, a process and a method, has made it’s entry into the health sector over the last 15 years. Medisinsk klinikk at Oslo University hospital introduced Lean at three pilot wards in March 2011, with the remaining wards to follow suit successively at a steady pace. An internal report was published by Medisinsk klinikk in September 2012, where the preliminary experiences with Lean were described. Based on this report, this study will examine why some bed wards had made further progress in implementing Lean than others. The issue is as follows: “Why did bed wards that worked with Lean in the same time period vary in their implementation of Lean, and what outcomes were achieved?” A qualitative method and a comparative case are used to address this issue. A semi structured interview, and study as research design - respectively. With the introduction of organizational standards one can expect; Unbundling, quick connection, repulsion or adaption (Røvik 1998). These can be interpreted through various organizational theoretical lenses which understand and describe the more complex reality. This study therefore uses three perspectives; Myths, instrumentality and culture (Christensen 2009). Based on these three perspectives the expectations for the categories are described; Management, formal structure and surroundings, change, effect and learning. The categories are included in the empirical. The empirical is sorted using the same structure. Thereafter the expectations for empiricism and theory are discussed. The applied theoretical perspectives originated from a strategy of a complementary strategy (Roness 1997). Summarized these results show a very diverse landscape in relation to the implementation and effects of Lean at Medisinsk klinikk. These findings does not give an unambiguous answer, but rather shows some tendencies. Two out of eight bed wards works with Lean. Effects and results from Lean connected with governing activities are few. However, the focus on improvement work at the bed wards is the biggest effect identified. Despite extensive adaption of Lean, the findings indicate an increased focus on improvement work.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershusen_US
dc.subjectLEANen_US
dc.subjectOrganisasjonsstrukturen_US
dc.subjectVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.titleLean on me: Innføring av Lean i helsesektorenen_US
dc.typeMaster thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel