Show simple item record

dc.contributor.authorTobiassen, Anita E.en_US
dc.contributor.authorDøving, Eriken_US
dc.date.accessioned2014-04-03T11:35:47Z
dc.date.available2014-04-03T11:35:47Z
dc.date.issued2014en_US
dc.identifier.citationTobiassen, A.E. & Døving, E. (2014). Kompetansevurdering og kompetanseheving i pleie- og omsorgssektoren. Tidsskrift for velferdsforskning, 17(1)en_US
dc.identifier.issn0809-2052en_US
dc.identifier.otherFRIDAID 1024786en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/1968
dc.description.abstractRealkompetansevurdering innebærer at kompetanse opparbeidet gjennom erfaring blir dokumentert og anerkjent på linje med formell kompetanse. Basert på en spørreundersøkelse blant 213 medarbeidere i seks kommuner oppsummerer artikkelen erfaringer med slik vurdering i tilknytning til kompetanseheving for ufaglærte i den kommunale pleie- og omsorgssektoren. Sektoren har en stor andel ufaglærte og innvandrere og står foran tiltagende knapphet på arbeidskraft. Informasjon til målgruppen om retten til realkompetansevurdering, formidlet av arbeidsgiver, er avgjørende særlig for minoritetsspråklige. Realkompetansevurdering er for de fleste et trinn på veien til fagbrev og til en styrket stilling hos nåværende arbeidsgiver. Tilgang til relevant praksis og oppmuntring fra arbeidsgiver er viktig i denne prosessen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherFagbokforlageten_US
dc.relation.ispartofseriesTidsskrift for velferdsforskning;17(1)en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.subjectKompetansehevingen_US
dc.subjectKompetansevurderingen_US
dc.subjectRealkompetanseen_US
dc.titleKompetansevurdering og kompetanseheving i pleie- og omsorgssektorenen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record