Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkorpen, Beriten_US
dc.date.accessioned2014-02-06T11:38:09Z
dc.date.available2014-02-06T11:38:09Z
dc.date.issued2013-10-18en_US
dc.identifier.citationSkorpen, B. (2013). Å spille med begge hender–om dialogen mellom innhold og form i undervisning om språkets makt. Uniped, 36(3).en_US
dc.identifier.issn1893-8981en_US
dc.identifier.otherFRIDAID 1058937en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/1817
dc.description.abstractArtikkelen omhandler forholdet mellom faglig innhold og pedagogisk form i seminarundervisning – et såkalt fordypningsverksted – på bachelornivå. Undervisningens tema er det potensialet faglig språk har til å krenke klienter som skriftlig ordsettes i barnevernets dokumenter. Språket har stor makt innenfor mange felt i velferdssamfunnet, og klienter kan føle seg misforståtte og fremmedgjorte av måten de omtales på i forvaltningens dokumenter. Tilnærmingen i verkstedet veksler mellom forelesninger og dekonstruksjon av autentiske, anonymiserte dokumenter fra barnevernets arbeid. Artikkelens analytiske grep er basert på tekstanalytiske begreper og en didaktisk tilnærming. Artikkelen utforsker også samspillet mellom studenter, lærere og tekster som «dialoger» inspirert av Michael Bakhtins dialogiske tenkning. Artikkelen utlegger hvordan «dialog» i Bakhtins forståelse både har en etisk og en metodologisk dimensjon.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitets- og høgskolerådeten_US
dc.relation.ispartofseriesUNIPED;36(3)en_US
dc.subjectSeminarundervisningen_US
dc.subjectFordypningsverksteden_US
dc.subjectSpråken_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.title"Å spille med begge hender – om dialogen mellom innhold og form i undervisning om språkets makt"en_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.description.versionUniped 2013. 2013 Berit Skorpen. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 3.0 Unported (CC BY 3.0) License (http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/), which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.en_US
dc.identifier.doihttp://dx.doi.org/10.3402/uniped.v36i3.22726


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel