Show simple item record

dc.contributor.authorStrømgren, Børgeen_US
dc.contributor.authorBerg, Trygveen_US
dc.contributor.authorGajic, Kate Kristineen_US
dc.contributor.authorHansen, Tineen_US
dc.contributor.authorTellefsen, Fredrik Holleruden_US
dc.date.accessioned2013-12-03T13:22:43Z
dc.date.available2013-12-03T13:22:43Z
dc.date.issued2013en_US
dc.identifier.citationStrømgren, B., Berg, T., Gajic, K.K., Hansen, T. & Tellefsen, F.H. (2013). Kartlegging av systemintervensjoner i skole: effekt på klassemiljø og prososial atferd. Norsk Tidsskrift for Atferdsanalyse, 40(1), 47-59en_US
dc.identifier.issn0809-781Xen_US
dc.identifier.otherFRIDAID 1042566en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/1690
dc.description.abstractMålet for studien var å undersøke om et program for systemintervensjon (helART) var implementert etter de standarder som brukes internasjonalt og om graden av implementering økte med tiden programmet var brukt. Videre var det også et mål å finne ut om antall år med bruk av programmet påvirket klassemiljøet, målt ved lærernes rapport om bruk av strategier i klassen og deres oppfatning av elevenes prososiale kompetanse og skoleproblemer. Et siste mål var å se om elevens oppfatning av egen prososiale kompetanse hadde sammenheng med hvor lenge de hadde mottatt helART. Det ble gjennomført kartlegging på 21 skoler som hadde brukt helART i varierende antall år. Resultatene viste at implementering av helART var uavhengig av antall år programmet hadde vært brukt, og at få skoler hadde full implementering. Lærernes rapporterte strategier i klassen ble ikke predikert av helART, men av deres oppfattelse av elevenes styrker eller problemer i klassen. Elevenes oppfatning av egen kompetanse hadde delvis sammenheng med antall år helART for ungdomsskoleelever, men ikke for barneskoleeleveren_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorsk atferdsanalytisk foreningen_US
dc.relation.ispartofseriesNorsk Tidsskrift for Atferdsanalyse;40(1)en_US
dc.subjectSystemintervensjoneren_US
dc.subjectKlassemiljøen_US
dc.subjectHelskole tilnærmingen_US
dc.subjectImplementeringen_US
dc.titleKartlegging av systemintervensjoner i skole: effekt på klassemiljø og prososial atferden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.identifier.doihttp://www.nta.atferd.no/loadfile.aspx?IdFile=951


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record