• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Styring og ledelse
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunnsvitenskap (SAM)
  • SAM - Master Theses
  • SAM - Master i Styring og ledelse
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Samarbeidsutvalg eller driftsstyre, hva gir den best opplevde brukermedvirkningen? : studie av to grunnskoler i to kommuner som praktiserer hver sin form for styre/utvalg

Glestad, Karen Cecilie Hoel
Master thesis
Thumbnail
View/Open
HoelGlestad_KarenCecilie.pdf (248.9Kb)
URI
https://hdl.handle.net/10642/1680
Date
2013
Metadata
Show full item record
Collections
  • SAM - Master i Styring og ledelse [226]
Abstract
Hensikten med oppgaven er å undersøke om det er en forskjell i den opplevde

brukermedvikningen hos representantene i et driftsstyre kontra et samarbeidsutvalg.

Oppgaven tar for seg to skoler i to kommuner som praktiserer hver sin form for styre/utvalg.

Denne oppgaven bygger på lover og retningslinjene for driftsstyret og samarbeidsutvalget

som er brukt i oppgavens forskning, teori om brukermedvikning og teori om ulike former for

demokrati. For å få kunnskap om driftsstyret og samarbeidsutvalget, har jeg valgt å intervjue

representantene i driftsstyret og samarbeidsutvalget på de to utvalgte skolene.

Ved sammenligning av driftsstyret og samarbeidsutvalget er det noen klare ulikheter når det

kommer til grad av makt, myndighet, møtehyppighet og møtehonorar. Disse funnene er med

på å styrke/svekke studiets hypoteser. Studiet har fire ulike hypoteser som bekreftes/avkreftes

ved hjelp av intervjuene, funn og teorien brukt i oppgaven.

I studien har jeg funnet at driftsstyret og samarbeidsutvalget har felles utfordringer når det

gjelder nærheten og relasjonen til skolen. Intervjuene viser at lærerne har mest informasjon

om den daglige driften av skolen. Dette betyr at det er ulik grad av informasjon om skolen hos

representantene både i driftsstyret og i samarbeidsutvalget. Dette kan igjen føre til ulik grad

av engasjement i driftsstyret og samarbeidsutvalget. Jeg har også funnet ut at det er lite eller

ingen innføring/opplæring når man som ny tar på seg verv i et driftsstyre eller

samarbeidsutvalg og derfor liten fokus på rolleavklaring for representantene. Det betyr at det

kan råde usikkerhet knyttet til utøvelse av rolle, og driftsstyrets og samarbeidsutvalgets

oppgaver og formål.

Studien viser at det er liten bevissthet knyttet til begrepet «brukermedvirkning» både i

samarbeidsutvalgsmodellen og i driftsstyremodellen. Samtlige informanter svarte at det er lite

fokus på dette under møtene, men noen forklarte at brukermedvirkningen ble ivaretatt på

bakgrunn av styret/utvalgets sammensetning. En av hypotesene er at driftsstyrets representanter opplever større grad av brukermedvirkning

enn representantene i samarbeidsutvalget. Med en forskjell i retningslinjene, som

møtehyppighet, makt og myndighet, kan driftsstyret ha et bedre utgangspunkt for å skape

gode diskusjoner og arenaer for informasjonsutveksling enn det samarbeidsutvalget har, noe

som igjen kan føre til større grad av opplevd brukermedvirkning.
 
The purpose of the study is to examine whether there is a difference in the perceived user

participation with the representatives in a school board versus a coordinating committee. This

study is a study of two primary schools in to municipalities that practice their own form of

board/committee.

This study is based on laws and policies of school board and coordinating committee, theories

about user participation and theory about different forms of democracy. To gain knowledge

about school board and coordinating committee I chose to interview the representatives in

both the school board and the coordinating committee of the two chosen schools.

By comparing the school board and the coordinating committee there are some clear

differences when it comes to degree of power, authority, meeting frequency and meeting fees.

These findings helps to strengthen/weaken the study hypotheses. The study has four different

hypotheses witch are confirmed / disproved by using interviews, findings and theory.

In this study I have discovered that both school board and coordinating committee have

common challengers when it comes to the relations to the school. The interviews show that

teachers possess the most information about the daily operations of the school. This means

that the representatives, of both school board and coordinating committee, have varying

degrees of information about the school. This can lead to varying degrees of involvement in

both school board and coordinating committee.

I also found out that there is little or non introduction / training when you become a

representative in both school board and coordinating committee, and so there is little focus on

role clarification for the representatives. This means that it can occur uncertainty related to the

roles, tasks and purposes of the school board and coordinating committee. The study shows that there is little awareness of the term "user participation" both in the

school board and the coordinating committee. All respondents replied that there was little

focus on this at the meetings, but that it was safeguarded because of the board / committee

composition.

One of the hypotheses in the study is that the representatives at the school board experience a

greater degree of user participation than the representatives at the coordinating committee.

With a difference in the guidelines, as meeting frequency, power and authority, the school

board might have a better starting point for creating good discussions and forums for

information exchange than the coordinating committee have - which in turn can lead to better

perceived user participation.
 
demokrati, grunnskolen, driftsstyret og samarbeidsutvalg.
 
Description
Master i styring og ledelse
Publisher
Høgskolen i Oslo og Akershus. Fakultet for samfunnsfag

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit