• Block-based programming and computational thinking in a collaborative setting: A case study of integrating programming into a maths subject 

      Andersen, Renate (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Block-based programming and computational thinking (CT) have undergone a revival in K–12 education, and the article addresses the following research question: In what ways can block-based programming be integrated into ...
    • Bærekraftig utvikling i naturfaglige og samfunnsfaglige skriveoppgaver fra grunnskolen 

      Marti, Kristin Torjesen; Knain, Erik (Acta Didactica Norden (ADNO);Vol. 16, Nr. 2, Art. 2 (2022): Kritisk literacy på fagenes premisser, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-06)
      Gjennom læreplanverket Kunnskapsløftet 2020 er bærekraftig utvikling innført som ett av tre tverrfaglige temaer i norsk grunnskole og videregående opplæring. Temaet er krevende for skolen, blant annet fordi bærekraftspørsmål ...
    • The Eclectic Use of Theory in Educational Research Doctoral Theses 

      Dalland, Cecilie Pedersen; Blikstad-Balas, Marte; Svenkerud, Sigrun (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      A range of different theories may inform educational research. Rather than drawing on well established grand theories’, more and more educational researchers are drawing on different theories for different research purposes. ...
    • Kritisk skriving på barnetrinnet 

      Gedde-Dahl, Trine; Stavem, Gro Marie; Øgreid, Anne Kristine (Acta Didactica Norden (ADNO);, Peer reviewed; Journal article, 2022)
      De siste tiårene har flere empiriske studier undersøkt kritisk literacy i en didaktisk kontekst. De fleste av disse studiene er gjort i ungdomsskolen og den videregående skolen der kritisk literacy er undersøkt som lesing, ...
    • Kritisk tenkning – fra intensjon til praksisfortolkning En analyse av barnetrinnslæreres forståelse av kritisk tenkning 

      Reffhaug, Marthe Berg Andresen; Jegstad, Kirsti Marie; Andersson-Bakken, Emilia (Acta Didactica Norden (ADNO);Vol 16, Nr. 2 (2022): Kritisk literacy på fagenes premisser, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-06)
      Kritisk tenkning har fått økt aktualitet gjennom Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Selv om kritisk tenkning har fått en sentral posisjon, er ikke begrepet entydig definert. Defini­sjonsmakten er dermed gitt til mottakerne av ...
    • Learning to make and use computer simulations in science education 

      Aalbergsjø, Siv Gundrosen (Acta Didactica Norden (ADNO);, Peer reviewed; Journal article, 2022)
      With the inclusion of programming in the school science curriculum, a need to educate teachers in this area has emerged. In this study, pre-service teachers (PSTs) participated in a teaching module about programming of ...
    • Lærerstudenters bruk av Monte Carlo-simulering for å løse oppgaver om sannsynlighet: En analyse av 16 gruppebesvarelser 

      Imenes, Olav Gravir; Bjarnø, Vibeke; Hatlevik, Ove Edvard (Acta Didactica Norden (ADNO);Vol 15 Nr. 3 (2021): Lærerutdanningens undervisningspraksiser på campus, Peer reviewed; Journal article, 2021-12-15)
      Programmering er tatt inn i den nye læreplanen for matematikk i grunnskolen i Norge. Det betyr at lærerstudenter har behov for å få erfaring med å løse matematiske problemer gjennom programmering. I matematikkfaget på ...
    • “Men da blir det urettferdig for dem som ikke får!” Bildebøker som utgangspunkt for kritisk tenkning på barnetrinnet 

      Andersson-Bakken, Emilia; Heggernes, Sissil Lea; Svanes, Ingvill Krogstad; Tørnby, Hilde (Acta Didactica Norden (ADNO);Vol. 16, Nr. 2, Art. 11, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-06)
      Kritisk tenkning er en av de sentrale ferdighetene for det 21. århundret og framheves i den norske læreplanen (Kunnskapsdepartementet, 2017). Det er imidlertid ikke entydig hvordan denne ferdigheten kan fremmes i klasserom ...
    • Profesjonskvalifisering for yrkesfaglærere: To ulike utdanninger, like godt forberedt for læreryrket? 

      Lyckander, Rønnaug H.; Spetalen, Halvor (Acta Didactica Norden (ADNO);Vol. 16, Nr. 1, Art. 19, Peer reviewed; Journal article, 2022-08-30)
      En ny treårig yrkesfaglærerutdanning ble etablert i Norge i 2000 med mål om å styrke kvalifiseringen av yrkesfaglærere. Denne surveystudien undersøker hvilke oppfatninger tidligere studenter fra både den treårige ...
    • Research assignments in teacher education - Norwegian undergraduate student teachers’ experiences of the writing process 

      Eklund, Gunilla Brita Maria; Mestad, Idar; Aksland, Charlotte; Jegstad, Kirsti Marie (Peer reviewed; Journal article, 2022-10-17)
      The aim of Norway’s reformed teacher education programme is to educate research-literate teachers who are able to integrate research-based knowledge into classroom experiences. Based on this, the aim of the present study ...
    • 'Sted' som utgangspunkt for kritisk tenkning i geografi 

      Wetlesen, Annika; Eie, Siv (Acta Didactica Norden (ADNO);Vol 16 Nr. 2 (2022): Kritisk literacy på fagenes premisser, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-06)
      Geografi var tidligere et av hovedområdene i den norske grunnskolens samfunnsfag, men i læreplanen Kunnskapsløftet 2020 har geografifaget blitt mindre tydelig. Samtidig kan et mer gjennomgående geografisk perspektiv og økt ...