Medarbeidersamtalen : et ledelsesverktøy
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/1308Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Temaet for denne studien er medarbeidersamtalen som et ledelsesverktøy. I oppgaven spør vi
om ledere opplever medarbeidersamtalen som et effektivt og nyttig ledelsesverktøy for
virksomhetens strategiske planlegging og måloppnåelse. På bakgrunn av at
medarbeidersamtaler defineres som ”en godt forberedt, systematisk og personlig utviklingsog
planleggingssamtale mellom leder og medarbeider en gang per år eller oftere” har vi
gjennom en teoretisk tilnærming utarbeidet tre hypoteser der vi ser på noen sammenhenger
som vi antar påvirker leders opplevelse av at medarbeidersamtaler bør videreføres i sin
nåværende form.
Vi har studert om det er sammenheng mellom leders opplevelse av at
medarbeidersamtaler bør videreføres i sin nåværende form og den opplevelsen leder har av at
medarbeidersamtalen er et nyttig og effektivt verktøy. Vi har tatt hensyn til medarbeidernes
kompetanseutvikling, bevisstgjøring av virksomhetens mål, strategi og visjoner, samt hvorvidt
ressursbruken er i samsvar med den effekten medarbeidersamtaler har.
Vi har samlet inn data gjennom en kvantitativ tverrsnittsundersøkelse. Totalt 368
ledere med personalansvar ble bedt om å svare på et prestrukturert spørreskjema.
Innsamlingen hadde 52 % svar. Resultatene fra datainnsamlingen viser blant annet at 60 % av
lederne er enige i at medarbeidersamtalen bør videreføres i sin nåværende form. Funn fra
undersøkelsen viser at det er særlig to variabler som predikerer graden av å være enig i at
medarbeidersamtalen bør videreføres i sin nåværende form. Det er først og fremst stor enighet
blant respondentene om at medarbeidersamtaler bevisstgjør de ansatte på virksomhetens
visjoner. Videre viser undersøkelsen at leders opplevelse av effekten av gjennomført samtale
er i samsvar med ressursbruken. Bakgrunnsvariablene kjønn, virksomhetsområde og hvorvidt
lederen hadde noen form for lederutdanning påvirker i liten eller ingen grad denne
opplevelsen.
Studien konkluderer med at ledere i stor grad ønsker å videreføre medarbeidersamtalen
i sin nåværende form. Videre finner vi at leder opplever at verktøyet bidrar til bevisstgjøring
hos de ansatte i forhold til virksomhetens visjoner, strategi og måloppnåelse, bevisstgjøring
rundt medarbeiderens kompetanseutvikling og opplevd ressursbruk og effekt/nytte av
medarbeidersamtalen. Samlet sett er denne opplevelsen mer eller mindre uavhengig av
lederens kjønn, lederens eventuelle lederutdanning og virksomhetsområde. The theme of this study is performance appraisal as a management tool. We have studied
whether there is a correlation between the manager's perception that the performance appraisal
should be continued in its present form and the manager’s experience of the appraisal is a
useful and effective tool. We have taken into account employees' skills, awareness of business
objectives, strategy and vision, and whether resource use is consistent with the impact
appraisals have.
In this thesis, we ask if managerment view the performance appraisal as an effective
and useful management tool for strategic planning and goal achievement. Based on the
performance appraisal’s definition as "a well-prepared, systematic and personal development
and planning conversation between manager and employee once a year or more often", and
with a theoretical approach that is explained in the paper, we have arrived at three hypotheses
that we assume affect the executive experience that appraisals should be continued in their
present form.
We have collected data through a quantitative cross-sectional study. A total of 368
managers with personnel responsibility were asked to answer a prestructured questionnaire.
The collection had a response rate of 52 %. The results show that 60 % of managers agree that
performance appraisals should be continued in their present form. There is agreement that
appraisals increase staff awareness of the organization's vision. Furthermore, the effect of
completed appraisels is consistent with the use of resources, which also have the strongest
correlation and are the variables most likely to predict in which degree performance appraisals
should be continued in its present form. Our findings also show that there was not a
significant correlation between our dependent variable and background variables of gender,
area of operation and whether the manager had some form of management training.
The study concludes that management generally wants to continue the performance
appraisal in its current form. Furthermore, we find that management believe that the tool helps
to raise awareness among the employees in relation to the organization's vision, strategy and
objectives, awareness of employees' competence and the perceived use of resources and the
overall effect. Overall, the experience is more or less independent of the manager's gender,
wether the manager has any management training and business area.
Beskrivelse
Master i styring og ledelse