dc.contributor.advisor | Melvold, Ulf | |
dc.contributor.author | Falao, Lars Einar | |
dc.date.accessioned | 2012-07-31T15:02:14Z | |
dc.date.available | 2012-07-31T15:02:14Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10642/1228 | |
dc.description | Master i yrkespedagogikk | en_US |
dc.description.abstract | Denne masterrapporten i yrkespedagogikk omhandler et forskningsprosjekt som er gjennomført ved en videregående skole i Norge. Skolens navn og beliggenhet er ikke beskrevet i denne rapporten av hensyn til deltakernes rett til anonymitet. Målet med dette masterstudiet har vært å forske på hvordan nye pedagogiske tilnærminger, i denne sammenheng et to- lærer system, kan være med på å forbedre læringsutbyttet gjennom det å skape læringsglede hos elevene. Problemstillingen er bygget opp av begrepene læringsglede og relasjoner. Problemstillingen er: Hvordan påvirker to-lærer systemet elevenes læringsglede? Teoretisk forankring: Medvirkning og aktiv deltakelse har vært i fokus gjennom hele prosjektet, og at det å lære og videreutvikle seg skjer gjennom å oppdage selv sammen med andre. Metode: Dette forskningsprosjektet er basert på kvalitativ forskning. Resultat: Forskningsprosjektet kan dokumentere gjennom undersøkelsen at to-lærer systemet påvirker elevenes læringsglede. Konklusjon: Forskningsresultatet bekrefter i stor grad min forforståelse. Funn i litteraturen underbygger resultatene. To-lærer systemet er ikke isolert sett den eneste årsaken til læringsglede. Aktivitet, gruppestørrelse, medvirkning og samhandling er viktige faktorer i forhold til resultatet. To-lærer systemet gir derimot gode betingelser i forhold til gjennomføring og påvirkning av elevenes hverdag som igjen skaper læringsglede | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Høgskolen i Oslo og Akershus | en_US |
dc.relation.ispartofseries | MAYP;2012 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | Yrkespedagogikk | en_US |
dc.subject | Læringsglede | en_US |
dc.subject | Yrkesfag | en_US |
dc.subject | Bygg- og anleggsfag | en_US |
dc.subject | To-lærer system | en_US |
dc.title | Læringsglede i bygg og anleggsfaget | en_US |
dc.title.alternative | Learning-joy of the subject building and construction | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |