Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Winger, Nina"
Now showing items 1-20 of 36
-
Aldri uten etikk - diffraktive prosesser om etikk i barnehagen
Huth, Yvonne (Master thesis, 2021)Initially I start by expressing my concerns regarding the potential effects of the implementation and expanding use of pedagogical quality programs in Norwegian Early Childhood Education Institutions. However, throughout ... -
Alt henger sammen – Hverdagslogistikk og små barns muligheter for tilhørighet i barnehagen
Eide, Brit Johanne; Winger, Nina; Wolf, Kristin Danielsen (Nordisk barnehageforskning; Årgang 18 (2019): Temanummer: Blikk for barn, Journal article; Journal article; Peer reviewed, 2019)I det kvalitative forskningsprosjektet «Små barns hverdagsliv i barnehager – deltakelse, tilhørighet og verdighet» har vi, gjennom en mikroetnografisk tilnærming, studert ulike sider av hverdagslivet i et utvalg barnehager ... -
Barne- og ungdomsarbeideren- fortellinger fra et levd barnehageliv. En kvalitativ intervjustudie med praksiskandidater som har tatt fagbrev som barne- og ungdomsarbeidere
Bjærke, Line Ottesen (Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven handler om hvordan en gruppe barne- og ungdomsarbeidere beskriver sine kompetanser i møter med barnehagens hverdagsliv. Alle barne- og ungdomsarbeiderne som har deltatt i denne studien har tatt ... -
Barnehagelæreres tanker om sorg og omsorg - En kvalitativ undersøkelse
Vestneshagen, Line Marie (Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i Barnehagekunnskap, på OsloMet. Oppgavens tema er sorg og omsorg i barnehagen. Problemstillingen i oppgaven er «Hvordan tenker barnehagelærere om sin rolle i møte med barn i sorg?» Oppgaven tar ... -
Barnerom : hvordan bruker noen av de yngste barna fysiske rom i barnehagen?
Eidsvåg, Vigdis (Master thesis, 2012)Dette er en master oppgave i barnehagepedagogikk fra Høgskolen i Oslo, Norge. Jeg har valgt å kalle den Barnerom, basert på temaet for oppgaven som er: Hvordan bruker de yngste barna det fysiske rom i barnehagen? Temaet ... -
Departementet vil... : diskursanalyse av et utsnitt av språkkartleggingsdebatten, med kritiske blikk mot et mulig spenningsfelt mellom førskolelærere og Kunnskapsdepartementet
Fagereng, Kathrine Mathilde (Master thesis, 2012)In 2009 the government message 41 (KD, 2008-2009) came out with the title: Quality in the Kindergarten. The government message proposed new conditions for the kindergarten, as to: give offer to map children`s language ... -
Det betydningsfulle i relasjoner mellom barn og voksne i barnehagen - En kvalitativ undersøkelse med en utvalgt gruppe barn om deres tanker om de barnehageansattes rolle og betydning i barnehagehverdagen
Maksimović, Sanja (Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven tar for seg temaet «Den pedagogiske relasjonen mellom barn og barnehageansatte i barnehagen», og baserer seg på en kvalitativ undersøkelse av en utvalgt gruppe barn om deres tanker rundt de barnehageansattes ... -
"Det er jo ungen som står i midten" -"Lala", 9 år : nokre krysskulturelle born si retrospektive oppleving av samanhengen mellom heim og barnehage
Bergset, Gunnhild (Master thesis, 2013)Denne oppgåva vart til på bakgrunn av mi aukande interesse for krysskulturelle born sin kvardag i norske barnehagar. Fyrst og fremst ynskte eg å få innblikk i borna si eiga oppleving av samanhengen mellom heim og barnehage. ... -
«Dette blir garantert en legendarisk sesong!» En mikro-etnografisk studie av kulturen på en barnehageavdeling bestående av tre (mannlige) ansatte.
Moløkken, Ole Morten (Master thesis, 2014)The title of this thesis is: "This will definitely be a legendary season! A microethnographic study of a culture in a preschool classroom1 consisting of three (male) employees» Through a micro-ethnographic approach and ... -
"Ei linerle vet at hun er ei linerle." En kvalitativ studie av små barns "wellbeing" i barnehagen
Eide, Brit Johanne; Winger, Nina; Wolf, Kristin Rognerud Danielsen; Dahle, Hanne Fehn (Barn;Barn nr. 1 - 2017, Journal article; Peer reviewed, 2017)Blir små barn i tilstrekkelig grad tatt hensyn til i barneh~gen? Prosjektet «Blikk for barn» retter søkelyset mot ulike sider ved kvalitet i barnehagen for barn under tre år. I et kvalitativt delprosjekt «Små barns hverdagsliv ... -
Erfaringer med «De Utrolige Årene» utviklet av Carolyn Webster-Stratton. En kvalitativ undersøkelse, med fenomenologisk inngang, av barnehagelæreres og styreres forståelse av ros, anerkjennelse og medvirkning i tilknytning til programmet «De Utrolige Årene» og et kritisk inspirert blikk på i hvilken grad «De Utrolige Årene» kan være med på å støtte opp om samfunnsmandatet / formålet og verdigrunnlaget i Rammeplan for barnehagen (2017)
Gundersen, Gøril Eva Aisha (Master thesis, 2020)Studien undersøker, ved bruk av intervju som metode, fire barnehagelæreres og to styreres tanker om ros, anerkjennelse og medvirkning i tilknytning til skole-og barnehageprogrammet «De Utrolige Årene» som beskrevet i boken ... -
Evnerike barn i barnehagen
Gardar, Linda Apalnes (Master thesis, 2012)As I see it, the theme of gifted children is neglected in Norwegian kindergartens. This Master’s dissertation points at the dominant attitudes towards that we are all as equal and able. It highlights how gifted children ... -
Foreldreperspektiver på barnehagekvalitet i forbindelse med tidlig barnehagestart
Brønseth, Jørgen (Master thesis, 2013-05)Dette er en masteroppgave i barnehagepedagogikk fra Høgskolen i Oslo og Akershus, Norge. Hovedtema for oppgaven er: Hvordan forstår noen foreldre barnehagekvalitet i forbindelse med tidlig barnehagestart (0-3 år)? Hvilke ... -
Håndtering og konsekvenser av koronautbruddet for barn og barnehager
Os, Ellen; Myrvold, Trine; Danielsen, Ole Andreas; Hernes, Leif; Winger, Nina (Samarbeidsrapport;, Research report, 2020-01)Prosjektet har undersøkt barnehagesektorens håndtering av koronapandemien. Rapporten har to hoveddeler. Del I viser resultater fra surveyer til kommunale barnehagesjefer og barnehagestyrere. I del II er det gjennomført ... -
Hva skjer med leken i overgangen fra barnehage til skole?
Sjursen, Tina (Master thesis, 2022)Overgangen mellom barnehage og skole er en viktig overgang i barnas liv. For barna er leken den viktigste og mest meningsfulle aktiviteten i livet deres, og barn tilbringer store deler av dagen i barnehage eller skole. ... -
"Hvis jeg skal utvikle meg og være bevisst på det jeg gjør, så må veiledning til" - En kvalitativ undersøkelse av erfarne pedagogiske lederes opplevelser med veiledning, i lys av at barnehagen skal være en lærende organisasjon
Laupsa, Janne-Lill (Master thesis, 2022)Tema for denne masteroppgaven er erfarne pedagogiske lederes opplevelse av veiledning, i lys av barnehagen som en lærende organisasjon. Erfarne pedagogiske ledere defineres her som barnehagelærere med mer enn 8 års ... -
I barnehagen skal vi snakke norsk! : et postkolonialt blikk på dikotomier i en «flerkulturell» barnehage. En etnografisk undersøkelse.
Belseth, Kjartan Andersen (Master thesis, 2012)Dette er en masteravhandling fra Høgskolen i Oslo og Akershus. Etter å ha sett en reportasje om det «multikulturelle» Groruddalen i Oslo (NRK, 2010) satte meg på idéen til denne avhandlingen. Denne reportasjen fikk meg ... -
Koronapandemiens konsekvenser for barnehagesektoren – en oppfølgingsstudie
Myrvold, Trine Monica; Os, Ellen; Hernes, Leif; Winger, Nina (NIBR-rapport;2022:8, Research report, 2022-08)Rapporten formidler resultater fra en undersøkelse om korona-håndtering i barnehagesektoren, og er en oppfølging av et prosjekt gjennomført høsten 2020. Temaer som belyses er styringsdialogen mellom sentrale myndigheter, ... -
Koronapandemiens konsekvenser for overgang mellom barnehage og skole
Myrvold, Trine Monika; Bjørnestad, Elisabeth; Dalland, Cecilie Pedersen; Hernes, Leif; Hølland, Silje; Os, Ellen; Winger, Nina (NIBR-rapport;2022:9, Research report, 2022-08)Rapporten formidler resultater fra en undersøkelse om korona-pandemiens betydning for barns forberedelser til overgang mellom barnehage og skole, og for barnas skolestart. Temaer som belyses er barnehagenes forberedelser ... -
"Kvalitet i aldersblandede barnegrupper". En kvalitativ undersøkelse med en utvalgt gruppe pedagoger og førskolebarn, om deres opplevelser av kvalitet i aldersblandede barnegrupper
Kacprzyk, Lukaz (Master thesis, 2021)Utgangspunktet for denne masteroppgaven var å søke ny kunnskap om tema «kvalitet i aldersblandede barnegrupper med førskolebarn». Aldersblandede barnegrupper i mine undersøkelser var organisert med barn i alder 1-5 år og ...