Blar i ODA Open Digital Archive på forfatter "Tkachenko, Elena"
-
Barnehagen som språklæringsarena for flerspråklige barnehageansatte i arbeidsrettet norskopplæring
Tkachenko, Elena; Fevolden, Benedikte Homme (NOA - Norsk som andrespråk;Nr 1-2 (2018), Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen dreier seg om et arbeidsrelatert norskkurs for minoritetsspråklige barnehageansatte som ble gjennomført ved OsloMet – storbyuniversitetet (tidligere Høgskolen i Oslo og Akershus) mellom 2012 og 2017. Ut ... -
Culturally Diverse Students in Higher Education: Challenges and Possibilities within Academic Literacy Practices
Tkachenko, Elena; Bratland, Kari; Johansen, Jorunn (Peer reviewed; Journal article, 2016)With growing diversity in the population, higher education faces a new situation with increasing student diversity. In our paper, we will explore questions concerning the consequences student ... -
«Jeg vet ikke om de føler det er en ressurs» - En kvalitativ studie av et utvalg læreres refleksjoner rundt flerspråklighet i undervisningen etter å ha lagd språkportrett med elevene
Johansen, Maria Susann (Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt problemstillingen Hvordan forholder et utvalg lærere seg til elevenes språklige ressurser? Studiens problemstilling er videre delt inn i tre forskningsspørsmål; (1) Hvordan gjennomfører ... -
Kartlegging som hjelpemiddel i planlegging av undervisning
Nyseth, Kristine Pettersen (Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å se på hvordan lærere kan ta i bruk kartleggingsverktøy i planlegging av undervisning med elever med norsk som andrespråk. Jeg har siden jeg startet på studien vært spesielt ... -
Læreres språkfokus som grunnlag for undervisningspraksis: En kvalitativ undersøkelse av fem norsklæreres syn på flerspråklighet og undervisningspraksis i flerspråklige klasserom
Jenssen, Mathea; Kalnæs, Emma (Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har vi undersøkt problemstillingen: Hvilket syn har lærere på flerspråklighet, og hvordan beskriver de at de tilrettelegger for flerspråklig praksis i undervisningen? Lærere arbeider med flerspråklige ... -
Læreres valg av arbeidsmetoder som støtte for økt leseforståelse av fagtekster i det språkheterogene klasserommet på 4.-6.trinn
Nygård, Amanda (Master thesis, 2022)Denne kvalitative studien undersøker tre læreres undervisningspraksiser i språkheterogene klasserom på 4.-6.trinn. Fokuset i studien er på lærernes bruk av arbeidsmetoder for å støtte elevenes leseforståelse av fagtekster, ... -
'Marginalisert eller synliggjort'? Flerspråklige barnehageansattes kompetanse og rolle
Tkachenko, Elena; Giæver, Katrine; Bratland, Kari; Syed, Bushra Fatima (Norsk Pedagogisk Tidsskrift, Journal article; Peer reviewed, 2015)I en situasjon der det er slutt på øremerking av midler til tospråklige assistenter og i tillegg et sterkt fokus på å lære barn norsk i barnehagen, ser vi i denne artikkelen nærmere på noen flerspråklige barnehageansattes ... -
Mot en ny satsing på flerspråklighet – en analyse av språkpolitiske føringer i barnehagens styringsdokumenter
Giæver, Katrine; Tkachenko, Elena (Nordic Studies in Education;volume 40, issue 3, Peer reviewed; Journal article, 2020-08)In this article, we discuss how language policy for multilingualism in Norwegian early childhood education has changed during the last 30 years. Drawing on discourse analysis of central official policy documents from ... -
Present but silent? The use of languages other than Norwegian in mainstream ECEC.
Romøren, Anna Sara H.; Garmann, Nina Gram; Tkachenko, Elena (Nordisk Barnehageforskning;, Peer reviewed; Journal article, 2023)In this paper we present a survey-based study on multilingual practices in 47 ECEC (early childhood education and care) centres, mainly in eastern Norway. Our main concern was to investigate the languages known by staff ... -
Translanguaging Strategies in Superdiverse Mainstream Norwegian ECEC: Opportunities for Home Language Support
Tkachenko, Elena; Romøren, Anna Sara Hexeberg; Garmann, Nina Gram (Journal of Home Language Research;4:1, Peer reviewed; Journal article, 2021-04-21)In Norway, 92% of all children between 1 and 5 attend early childhood education and care (ECEC), and 18% of these children are minority language speakers. The Framework Plan for Content and Tasks of Kindergartens (Ministry ... -
Transspråklige praksiser i nordiske barnehager: en kunnskapsoversikt
Tkachenko, Elena (Peer reviewed; Journal article, 2024)De siste årene har begrepet transspråking vært i forskningens søkelys, og forskere har både utviklet dette begrepet teoretisk og undersøkt det empirisk i ulike utdanningskontekster. Likevel er det behov for mer kunnskap ... -
Å involvere barnehagelærere i forskning - muligheter for flerspråklighetsforskningen
Garmann, Nina Gram; Romøren, Anna Sara Hexeberg; Tkachenko, Elena (Peer reviewed; Journal article, 2021)Sammendrag Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (Kunnskapsdepartementet, 2017) fordrer at barnehagene støtter flerspråklige barns utvikling av både hjemmespråket og norsk eller samisk. Dette krever at barnehagelærere ...