Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Thun, Cecilie"
Now showing items 1-7 of 7
-
Akademisk karriere som "risikosport". Midlertidighet i et kjønnsperspektiv.
Thun, Cecilie (Søkelys på arbeidslivet;Årgang 36, Nummer 1-2, Journal article; Peer reviewed, 2019)Denne artikkelen undersøker hvorvidt midlertidige kontrakter i akademia har kjønnede konsekvensersom skaper ulikhet. Enakademisk karriere anses som en individuell«risikosport», og midlertidige stillinger er knyttet til ... -
Excellent and gender equal? Academic motherhood and gender blindness in Norwegian academia
Thun, Cecilie (Gender, Work & Organization;Volume 27, Issue 2, March 2020, Journal article; Peer reviewed, 2019)This article explores Norwegian female academics' experiences with academic motherhood in an organizational perspective. A main finding is that academia as an organization is greedy, uncertain, and has ‘blind spots' that ... -
Grenser for norskhet? Om barns medborgerskap og kulturelt mangfold i barnehagen
Thun, Cecilie (Norsk pedagogisk tidsskrift;99(03), Journal article; Peer reviewed, 2015)Er norskhet et inkluderende begrep, eller er det grenser for norskhet i barnehagen? Tematiseres barns medvirkning i sammenheng med kulturelt mangfold? Artikkelen diskuterer forståelser av norskhet og et flerkulturelt ... -
Inclusive and Women-friendly in a time of Diversity? The Scandinavian citizenship regime the childcare lesson
Thun, Cecilie (Nordic Journal of Social Research;6, Journal article; Peer reviewed, 2015)In this article, I ask: Is the Scandinavian citizenship regime inclusive and women-friendly in a time of diversity? I approach this question by addressing the intersection of gender and ethnicity in relation to social ... -
«Mor på prøve»: En kvalitativ studie basert på seks minoritetsmødres opplevelser av inkludering i det norske barnehagefellesskapet
Ahmed, Usma (Master thesis, 2022)Tema for denne masteroppgaven er samarbeid mellom minoritetsforeldre og barnehagepersonalet. Fokuset ligger på minoritetsmødrenes virkelighetsforståelser i form av subjektive sannheter og - fortellinger. Hovedmålet er å ... -
«Norsk nok?» En kvalitativ studie basert på fem pedagogiske lederes forståelser av integrering, kulturelt mangfold og norskhet i lys av identitetsutvikling og medborgerskap
Aghazadeh, Maryam (Master thesis, 2023)Tema for denne masteroppgaven er pedagogers forståelser av begrepene integrering, kulturelt mangfold og norskhet. Fokuset ligger ̊på pedagogenes virkelighetsforståelser i form av subjektive sannheter og - forestillinger. ... -
«Vi skal oppdra barna til å bli gode samfunnsborgere, da må vi ha hele familien på lag». En kvalitativ undersøkelse om samarbeid mellom barnehagen og familier med fluktbakgrunn
Borch Olsen, Lillian Sofie (Master thesis, 2023)Tema er barnehagens samarbeid med foreldre med fluktbakgrunn. Jeg vil rette fokus mot det de pedagogiske lederne og familiene med fluktbakgrunn forteller om hvilke utfordringer og muligheter de har erfart med foreldresamarbeidet. ...