Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Svagård, Vegard"
Now showing items 1-5 of 5
-
Hva motiverer elever til å bli aktive medborgere?
Ødegård, Guro; Svagård, Vegard (Tidsskrift for ungdomsforskning;18(1), Journal article; Peer reviewed, 2018)Norske elever ligger på verdenstoppen i kunnskap om demokrati. Men bidrar slik kunnskap til å mobilisere elever til aktiv politisk deltakelse? Gjennom ICCS-undersøkelsen 2016 er 9. klassinger spurt om de i framtiden kommer ... -
ICCS-undersøkelsen 2016: Metodenotat for den norske datainnsamlingen
Svagård, Vegard; Huang, Lihong (NOVA Notat;2017:05, Working paper, 2017-11)Dette notatet omhandler metodiske refleksjoner rundt den norske datainnsamlingen i International Civic and Citizenship Education Study (ICCS 2016), som ble gjennomført blant ungdomsskoleelever på 9. klassetrinn. I alt ... -
Ungdata junior 2017–2018. Resultater fra en spørreundersøkelse blant elever i alderen 10 til 12 år.
Løvgren, Mette; Svagård, Vegard (NOVA Rapport;7/19, Research report, 2019)Ungdata junior er en anonym spørreskjemaundersøkelse der barn i alderen 10–12 år svarer på spørsmål om hvordan de har det, og hva de driver med i fritiden og på skolen. I 2017 og 2018 deltok 15 529 barn i undersøkelsen som ... -
Unge medborgere. Demokratiforståelse, kunnskap og engasjement blant 9.-klassinger i Norge. The International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) 2016
Huang, Lihong; Ødegård, Guro; Hegna, Kristinn; Svagård, Vegard; Helland, Tarjei; Seland, Idunn (NOVA Rapport 15/17, Report, 2017)Rapporten presenterer resultater fra The International Civic and Citizenship Study (ICCS) 2016 med vekt på de norske resultatene fra studien. Hensikten med studien er å undersøke elevers kunnskap om, forståelse av og ... -
Unge medborgere. Demokratiforståelse, kunnskap og engasjement blant 9.-klassinger i Norge. The International Civic and Citizenship Education Study (ICCS) 2016
Huang, Lihong; Ødegård, Guro; Hegna, Kristinn; Svagård, Vegard; Helland, Tarjei; Seland, Idunn (NOVA Rapport 15/17, Report, 2017)Rapporten presenterer resultater fra The International Civic and Citizenship Study (ICCS) 2016 med vekt på de norske resultatene fra studien. Hensikten med studien er å undersøke elevers kunnskap om, forståelse av og ...