• Elevers oppfatning av sammenlikningsord og ulikhetsbegrepet etter tre ulike undervisningsopplegg i første klasse. 

      Langmo, Rolf Ådne; Svendsen, Emma Johanne Brekke (Master thesis, 2024)
      I denne masteroppgaven har vi sett nærmere på hvilke likheter og forskjeller det på førsteklassingenes opplevelse og læring av matematiske sammenligningsord og ulikhetsbegrep ved bruk av tre ulike undervisningsopplegg. Vi ...
    • Et blikk inn i klasserommet - Lek, læring og vennskap 

      Bjørnestad, Elisabeth; Myrvold, Trine M.; Dalland, Cecilie P.; Hølland, Silje; Andersson-Bakken, Emilia; Håøy, Annbjørg; Svanes, Ingvill K.; Sundtjønn, Trude (OsloMet Skriftserie 2023;10 Delrapport II, Research report; Report, 2023-10)
      Denne rapporten er andre delrapport fra evalueringen av Seksårsreformen. Hovedmålet med evalueringen er å belyse de yngste barnas skolehverdag i et 20-års perspektiv, fra Reform 97 og Læreplanverket for den 10-årige ...
    • Klasserommets praksisformer 20 år etter - En evaluering av seksårsreformen 

      Bjørnestad, Elisabeth; Pedersen Dalland, Cecilie; Hølland, Silje; Myrvold, Trine M.; Krogstad Svanes, Ingvill; Andersson-Bakken, Emilia; Sundtjønn, Trude; Håøy, Annbjørg (OsloMet Skriftserie 2024;4, Research report; Report, 2024-06-18)
      Dette er sluttrapporten fra evalueringen av Seksårsreformen. Hovedmålet med evalueringen er å belyse de yngste barnas skolehverdag i et 20-års perspektiv, fra Reform 97 og Læreplanverket for den 10-årige grunnskolen (L97) ...
    • Læreres forståelse og bruk av lek i undervisning av tallforståelse 

      Steinsland, Eline Tjøstheim (Master thesis, 2024)
      Tema for denne masteroppgaven er lek og lekende tilnærminger i matematikkfaget. Studien fokuserer på fire læreres meninger og tanker om lek i arbeidet med tallforståelse i førsteklasse. Forskningsspørsmålene som belyses i ...
    • Norske elever på 5. og 6. trinn sin forståelse av likhetstegnet 

      Hanssen, Marcus Torstein; Mørch, Klaus (Master thesis, 2022)
      Algebra er for mange enten noe man føler man mestrer, eller ikke. Undersøkelser har i den siste tiden vist at Norge ikke skårer særlig bra når det kommer til algebra. Forskning har vist at det å ha en god forståelse for ...
    • Review on pedagogical practices for computational thinking in teacher education: Characterizing an emerging field 

      Sundtjønn, Trude; Aalbergsjø, Siv Gundrosen; Møller, Thilde Emilie; Schrøder, Vibeke (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      As computational thinking (CT) enters school curricula, and research on teaching of CT emerges, the time has come to spotlight CT in teacher education (TE). To this end, we conducted a literature review on CT in TE for ...