Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Storhaug, Marit"
Now showing items 1-9 of 9
-
“Det er på tur de lærer å være sigøyner” Perspektiver på utdanning for rombarn fra 1999 til i dag.
Bjørndal, Kristine (Master thesis, 2014)Denne studien handler om ulike perspektiver på roms utdanningssituasjon fra 1999 til i dag. Formålet med studien er å belyse hvordan norske myndigheter forstår sine forpliktelser overfor norske rombarn når det gjelder ... -
En studie av hvordan arbeid med en interessekonflikt kan fremme forståelse av bærekraftig utvikling på mellomtrinnet
Gundersen, Patrick Hammer (SKUT;2019, Master thesis, 2019)I denne studien har jeg gjennom en aksjonsforskningsstudie undersøkt hvordan arbeid med en interessekonflikt kan fremme 5. klassingers forståelse av bærekraftig utvikling. Gjennom et treukers undervisningsopplegg har jeg ... -
Læreres fornyede demokratimandat
Zieba, Malin (SKUT;2019, Master thesis, 2019)Det demokratiske samfunnet er avhengig av demokratiske medborgere for å videreføres og utvikles. Skolen som samfunnsinstitusjon skal gi elever kunnskap og erfaringer med demokratiske prosesser og prinsipper, og de skal ... -
Lærerne og demokratimandatet Et lærerperspektiv på demokratiopplæringen og opplæring til demokratisk medborgerskap Masteroppgave
Sundeng, Alexander Skinnes (Master thesis, 2017)Demokratimandatet og opplæring til demokratisk medborgerskap er en essensiell del av skolens samfunnsoppdrag. Denne samfunnsfagdidaktiske oppgaven tematiserer hvordan demokratimandatet kan fortolkes og realiseres på ... -
Making Sense of Sustainable Development
Storhaug, Marit; Eie, Siv (Chapter; Peer reviewed, 2020)In this chapter, we share results on student teachers’ experiences as participants in a Storyline on sustainable living. The aims of this Storyline project were twofold: firstly, to enhance the participants’ understanding ... -
Medie- og informasjonskritisk forståelse i undervisningen
Hestnes, Torstein (Master thesis, 2018)Formålet med studien var å utforske følgende problemstilling: Hvordan opplever lærere sine muligheter til å møte utfordringer knyttet til den nye medievirkeligheten og hvilke tiltak kan iverksettes? Oppgavens teoretiske ... -
Norske myndigheters skoletilbud til norske rombarn (1973–1992)
Fuglevik, Anette (Master thesis, 2014)The focus of this thesis has been the Norwegian authorities’ educational program for the Roma children from 1973–1992. Multicultural thinking inspired the creation of the educational program, and it entailed a criticism ... -
Nyheter i samfunnsfagundervisningen: Læreres begrunnelse og elevers opplevelse
Vestre, Henning (SKUT;2019, Master thesis, 2019)Formålet med studien var å utforske problemstillingen: Hvordan kan bruk av nyheter begrunnes og brukes i undervisningen i samfunnsfag på grunnskolens 7. trinn? Basert på denne problemstillingen ble de to følgende ... -
Samfunnsfag – et fag av mange fag
Melnes, Silje (SKUT;2019, Master thesis, 2019)I læreplanen for samfunnsfag fastslåes det at de fire hovedområdene i faget, ‘Utforskeren’, historie, geografi og samfunnskunnskap, skal ses i sammenheng og utfylle hverandre. Denne oppgaven har som hensikt å undersøke ...