• Fritidslesing på sjette trinn - Hva motiverer elevene som leser mest? 

      Skaar, Håvard; Stavem, Gro Marie (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      Fritidslesing bidrar til leseferdighet, men norske skoleelever leser mindre enn før. Denne artikkelen er basert på intervjuer med elever som leser mer enn klassekameratene sine. Vi undersøkte hva som motiverte disse elevene ...
    • Hva får elever til å lese på fritiden? Om lesemotivasjon, sjangervalg og mediebruk på 6. trinn 

      Stavem, Gro Marie; Skaar, Håvard (Texter om svenska med didaktisk inriktning;, Chapter, 2023)
    • Klasselæreres syn på hva som skaper lesemotivasjon på mellomtrinnet 

      Skaar, Håvard; Stavem, Gro Marie (Peer reviewed; Journal article, 1994)
      Fritidslesing kan bidra positivt til elevers utvikling av leseferdighet, men unge mennesker leser stadig mindre. Derfor er det et stort behov for tiltak i skolen som kan fremme elev- ers lesemotivasjon. I denne artikkelen ...
    • Kritisk skriving på barnetrinnet 

      Gedde-Dahl, Trine; Stavem, Gro Marie; Øgreid, Anne Kristine (Acta Didactica Norden (ADNO);, Peer reviewed; Journal article, 2022)
      De siste tiårene har flere empiriske studier undersøkt kritisk literacy i en didaktisk kontekst. De fleste av disse studiene er gjort i ungdomsskolen og den videregående skolen der kritisk literacy er undersøkt som lesing, ...
    • Lesekurs på ungdomsskolen – økt lesekompetanse med lesekurs på 10.trinn? 

      Lilleskjæret, Line (Master thesis, 2023)
      Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke om elever som strever med leseforståelse og leseflyt kan ha effekt av et intensivt lesekurs. I tillegg har jeg undersøkt hvordan et lesekurs kan påvirke motivasjonen og ...
    • Når det regnar i Afrika–ei bok for kritisk tenking og aktørskap? 

      Sandvik, Margareth; Svanes, Ingvill Krogstad; Stavem, Gro Marie (Barnelitterært forskningstidsskrift;, Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Når det regnar i Afrika. Ei bok om vêr og klimaendringar er ei sakprosa-bildebok for barn skriven av Erna Osland, illustrert av Per Ragnar Møkleby. Boka er innlemma i FNs berekraftsbibliotek for aldersgruppa 6–12 år. På ...