Blar i ODA Open Digital Archive på forfatter "Seim, Sissel"
-
A Study to Explore Single Mother’s Experiences in Raising their Children in Chibolya, Zambia.
Zulu, Henry Thomas (Master thesis, 2017)The objective of this thesis is to explore the situations and experiences of single mothers in raising their children in Chibolya, Zambia. The breakdown of family structure in developed, and recently in developing countries, ... -
Barn og unge: By, sted og sosio materialitet av Sissel Seim og Oddrun Sæter (red.)
Seim, Sissel; Sæter, Oddrun (Book; Book; Peer reviewed, 2018)Synopsis Hva er barn og unges vilkår i byen? Hvilke betingelser gir byen for samspillet mellom mennesker og byens rom og steder? Hvilke sosiomaterielle vilkår for deltakelse finnes i institusjoner for barn og unge? Kan ... -
Barns medvirkning i fylkesnemnda. I hvilken grad gis barn mulighet til å påvirke nemndas beslutninger i saker om omsorgsovertakelse?
Nielsen, Kari Hunter (Master thesis, 2021)Barns rett til medvirkning er styrket gjennom FNs konvensjon om barns rettigheter og barnevernloven. Lovgivningen gir anvisninger til hvordan medvirkning forstås og vurderes i fylkesnemnda, og at barnets synspunkter skal ... -
Barns rett til deltakelse i barnevernet: Samspill og meningsarbeid
Gulbrandsen, Liv Mette; Seim, Sissel; Ulvik, Oddbjørg Skjær (Sosiologi i dag;42 (3-4), Journal article; Peer reviewed, 2012)Barns rett til deltakelse oppfattes som regel som en rett til å bli hørt og ha innflytelse i sin egen sak. I forskningsprosjektet ”Snakk med oss”. Profesjonsutøvelse og barns deltakelse, ser vi barns rett til deltakelse ... -
Collective participation in child protection services : partnership or tokenism?
Seim, Sissel; Slettebø, Tor (European Journal of Social Work;, Journal article; Peer reviewed, 2010-12-17)Denne artikkelen drøfter hvordan kollektiv medvirkning kan involvere brukere i bedring av barnevernets tjenester. Resultater fra aksjonsforskningsprosjektet ‘Brukermedvirkning og profesjonell praksis i barnevernet’ er ... -
Diskusjonen om det romlige
Sæter, Oddrun Kristine; Seim, Sissel (Barn og unge. By, sted og sosiomaterialitet.;, Chapter; Peer reviewed, 2018)I dette innledende kapitlet skal vi gjennomgå noen teorier om steder, rom og sosiomateriell. Vi vil vise hvordan filosofer og forskere definerer og diskuterer steder og stedstilhørighet, hvordan rom kan sanses ... -
Drivkraften til å bli fosterforeldre - En kvalitativ undersøkelse om fosterforeldre
Andersen, Carina (Master thesis, 2020)Hva er det som motiverer for å bli et fosterhjem? Hvorfor ønsker noen å bli fosterhjem til ungdommer? Disse spørsmålene danner grunnlaget for denne studien. Formålet med studien er å undersøke hva som motiverer for å bli ... -
Drivkraften til å bli fosterforeldre - En kvalitativ undersøkelse om fosterforeldre
Andersen, Carina (Master thesis, 2020)Hva er det som motiverer for å bli et fosterhjem? Hvorfor ønsker noen å bli fosterhjem til ungdommer? Disse spørsmålene danner grunnlaget for denne studien. Formålet med studien er å undersøke hva som motiverer for å bli ... -
Egenorganisering blant husløse: Et aksjonsforskningsprosjekt om identitet og ressursmobilisering
Aaslund, Håvard (OsloMet Avhandling 2021;Nr 10, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2021)Denne avhandlingen er en deltakende aksjonsforskningsstudie av egenorganisering blant mennesker som opplever bostedsløshet. Studien baserer seg på boligprosjektet «Karigate» – et beboerstyrt fellesskap med demokratisk ... -
Hvilken betydning har rom og sted for barn og unges deltakelse i barnevernets praksis?
Seim, Sissel (Barn og unge. By, sted og sosiomaterialitet.;, Chapter; Peer reviewed, 2018)The intention in this chapter is to discuss the significance of the physical surroundings, the space and place, for children and young people’s participation in child welfare. In spite of a growth of interest in children’s ... -
Hvordan blir informasjon formidlet i barnevernet? Hvordan har barna forstått informasjonen og hvordan har informasjonen gitt mening for dem?
Lundberg, Mariann (Master thesis, 2014)Tema for masteroppgaven er kommunikasjon mellom barn og hjelper i barnevernet, med hovedvekt på informasjonsformidling. Oppgaven er en kvalitativ studie som baserer seg på intervju med 7 ungdommer, alle har hatt kontakt ... -
Innledning. Barn og unge i utveksling med rom, sted og sosiomaterialitet
Seim, Sissel; Sæter, Oddrun Kristine (Barn og unge. By, sted og sosiomaterialitet.;, Chapter; Peer reviewed, 2018)Tema for denne antologien er hvordan fysiske/materielle forhold ved områder og institusjoner i byen samvirker med hvordan mennesker møtes, og hvordan de deltar. Barn og unges hverdagsliv, deres muligheter ... -
‘The Long and Winding Road’ — Collective action among people experiencing homelessness
Aaslund, Håvard; Seim, Sissel (International Journal of Action Research;Vol. 16, No. 2-2020, Journal article; Peer reviewed, 2020)What possibilities exist for collective action among marginalised people? Through participatory action research (PAR), we study possibilities for collective action among people affected by homelessness and substance use. ... -
Skadereduksjonsarbeid blant stoffbrukere : En studie av J-Kie Cards; en metode for å formidle kunnskap til stoffbrukere
Soggiu, Anna-Sabina (Master thesis, 2007)I 2003 begynte en del av virksomhetene til Rusmiddeletaten i Oslo å dele ut små informasjonskort, kalt J-Kie Cards til stoffbrukere sammen med rent injeksjonsutstyr. Ideen til J-Kie Cards oppsto i København. Der var det ... -
Små barn i barneverntjenestens undersøkelser - Saksbehandleres forståelser av barn mellom ett og tre år, og deres muligheter til å medvirke
Sethre, Kim Aila (Master thesis, 2021)Siden barnekonvensjonen ble vedtatt i 1989 har barns muligheter til medvirkning fått stadig økende oppmerksomhet, både i forskning, politikk og i lovgivningen. Det har blitt gjennomført flere studier rettet mot barns ...