Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Schmid, Evi"
Now showing items 1-20 of 25
-
«Alle sammen støtter hverandre og hjelper hverandre hvis vi trenger motivasjon»: Et elevperspektiv på læring og relasjoner i flerkulturelle videregående skoler med lave inntakskrav
Schmid, Evi (Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning;volume 2, issue 1, Peer reviewed; Journal article, 2021-05-05)Konsekvenser av skolesegregering vekker offentlig bekymring. Hvorvidt og eventuelt hvordan elevsammensetningen påvirker elevenes motivasjon, prestasjoner og gjennomføringen har hovedsakelig blitt studert gjennom kvantitative ... -
Ansvar under læretiden: En kvalitativ undersøkelse av betydningen av ansvar på arbeidsplassen for lærlingens faglige utvikling og sosiale tilhørighet
Hennum, Nils Petter; Bjørklund, Kamilla (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven handler om hvilken betydning ansvar under læretiden kan påvirke restaurant- og matfaglærlingens faglige utvikling og sosiale tilhørighet. Av alle utdanningsprogram er det restaurant- og matfag som har ... -
Blurring Boundaries: Balancing between Distance and Proximity in Qualitative Research Studies With Vulnerable Participants
Garrels, Veerle; Skåland, Børge; Schmid, Evi (International Journal of Qualitative Methods (IJQM);21, Peer reviewed; Journal article, 2022-05-02)Qualitative researchers who conduct in-depth interviews with vulnerable participants may experience certain challenges related to the vulnerability of their research subjects. Obtaining upsetting personal narratives may ... -
The continuum of rapport: Ethical tensions in qualitative interviews with vulnerable participants
Schmid, Evi; Garrels, Veerle; Skåland, Børge (Qualitative Research;, Peer reviewed; Journal article, 2024)Rapport is generally considered an essential component of successful interviewing, where participants are willing to share and divulge information. The present paper contributes to the research on rapport in qualitative ... -
Developing two-year apprenticeships in Norway and Switzerland
Schmid, Evi; Scharnhorst, Ursula; Kammermann, Marlise (Vocations and Learning;14 (2021), Journal article; Peer reviewed, 2020-07-22)Over the last 15 years, different countries have developed low-level vocational education and training (VET) programmes for young people who struggle to enter or complete education at upper secondary level. Switzerland ... -
Dybdelæring og progresjon for frisørelever En kvalitativ undersøkelse om skolens tilrettelegging på Vg1FBIE
Lindviksmoen, Trine Borgen (MAYP;2020, Master thesis, 2020)Elever skal få mulighet til å lære seg yrkesrelevante arbeidsprosesser i tråd med samfunnet og arbeidslivets behov. Det skal legges til rette for tidlig yrkesspesialisering, praksisnære og yrkesrelevante arbeidsprosesser. ... -
Editorial: Inclusion in vocational education and training (VET)
Schmid, Evi; Garrels, Veerle (Nordic Journal of Comparative and International Education (NJCIE);Vol. 6 No. 3-4 (2022): Special Issue: Inclusion in vocational education and training, Peer reviewed; Journal article, 2022-11-14)The background for this special issue is the role that vocational education and training (VET) plays in the inclusion of young people from different educational and social backgrounds. Rising skill demands have made upper ... -
Elevenes yrkesinteresse og valg av yrke: En kvalitativ studie om elevenes yrkesvalg innenfor bygg- og anleggsteknikk
Austgulen, Bjarne (MAYP;2020, Master thesis, 2020)Elevene i 10. klasse står foran store og viktige valg for sine liv. De siste årene har Vg1-kullene i Norge fordelt seg tilnærmet likt på yrkesrettede- og studiespesialiserende utdanningsprogram. Samtidig som de er avgangselever ... -
Et større bilde av tilhørighet En kvalitativ photovoice-studie av elevenes opplevelse av tilhørighet i yrkesfaglig videregående skole
Berg-Berthinussen, Mats; Vesterlund, Jan Urban (Master thesis, 2024)Frafall i yrkesfaglig videregående utdanning vekker offentlig bekymring. Det etterspørres mer forskning og dokumentasjon på hvordan vi kan redusere frafallet. Tidligere studier peker på at en av de vanligste grunnene til ... -
Ethical Pitfalls in Research with Young People: How Can They Be Identified and Addressed?
Schmid, Evi; Garrels, Veerle (Peer reviewed; Journal article, 2024)This article aims to shed light on ethical pitfalls that may occur when research- ers conduct research with young people (aged 15–24). Young age itself does not automatically indicate vulnerability. Yet, young research ... -
Ethical Pitfalls in Research with Young People: How Can They Be Identified and Addressed?
Schmid, Evi; Garrels, Veerle (Young - Nordic Journal of Youth Research;, Peer reviewed; Journal article, 2024)This article aims to shed light on ethical pitfalls that may occur when researchers conduct research with young people (aged 15–24). Young age itself does not automatically indicate vulnerability. Yet, young research ... -
For dem som ønsker å gå en annen vei: Implementering og praktisering av praksisbrevordningen i fylkeskommunene
Schmid, Evi; Breilid, Nils (Søkelys på arbeidslivet;Årgang 39, nr. 2-2022, Peer reviewed; Journal article, 2022-05-30)Artikkelen omhandler praksisbrevordningen, et toårig praksisbasert løp i videregående opplæring som ble innført som tiltak mot frafall på yrkesfag. I 2016 fikk fylkeskommunene plikt til å ha minst ett tilbud om praksisbrev. ... -
Frafall i læretiden: En kvalitativ studie på faktorer rundt årsaker til heving av lærekontrakt sett fra perspektivene til tidligere lærlinger, lærebedrifter og opplæringskontor
Jørstad, Beate; Nordlie, Gøril (MAYP;2022, Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er et kvalitativt forskningsprosjekt, bestående av elleve semistrukturerte intervju, som ble gjennomført våren 2021. Oppgaven handler om årsaker til slutting i læretiden sett fra perspektivene til ... -
How schools contribute to keeping students on track: Narratives from vulnerable students in vocational education and training
Schmid, Evi; Jørstad, Beate; Stokke Nordlie, Gøril (Nordic Journal of Vocational Education and Training;Volume 11, Issue 3 (2021), Peer reviewed; Journal article, 2021-10-27)This article examines characteristics, practices and conditions within schools that enable vulnerable students to succeed in school. Research suggests that factors related to structure, educational organisation or the ... -
Om hvordan videregående skoler sikrer at elever som går for grunnkompetanse får best mulig oppfølging og læringsutbytte: En kvalitativ studie om grunnkompetanse i videregående skole.
Flattum, Terje (MAYP;2022, Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven omhandler grunnkompetansekandidater og hvordan de blir ivaretatt i videregående skole. Jeg har de siste femten årene jobbet som lærer innenfor tekniske fag i videregående skole, og interessen for elever ... -
Samspillet mellom skole og bedrift: En kvalitativ studie i tømrerfaget
Fylling, Geir Morten (MAYP;2020, Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven handler om bedriftenes forventninger til samspillet med skolen om opplæringen av fremtidige tømrere. Bakgrunnen for min interesse omkring dette temaet har vært de senere års fokus på ulike utfordringer ... -
Ungdomsbedrift, fikse biler, tjene lægs: En mixed methods studie av ungdomsbedrift på Vg2 Kjøretøy
Gilberg, Arnfinn (MAYP;2020, Master thesis, 2020)Frafall på yrkesfag er en stor utfordring i Norge, og dette gjelder også skolen jeg jobber på. Bakgrunnen for dette prosjektet var at for få elever fullfører og består videregående opplæring i egen klasse på Vg2 Kjøretøy. ... -
Upper secondary education for youth at risk: A comparative analysis of education and training programmes in Austria, Norway, Sweden and Switzerland
Schmid, Evi (International Journal for Research in Vocational Education and Training;Vol. 7 No. 1, Journal article; Peer reviewed, 2020-11-20)Context: Vocational education and training (VET) plays a key role in reducing early leaving from education and training, and integrating youth at risk in upper secondary education. To ensure that more young people complete ... -
Vurdering i yrkesfag: En kvalitativ undersøkelse om hva som styrer yrkesfaglæreres og yrkesfaglærerutdanneres vurderingspraksis og forståelse av vurdering
Heidenberg, Ole Henrik; Salvesen, Steffen (Master thesis, 2024)Vurdering er en viktig del av all utdanning, også ved yrkesfaglige utdanningsprogram. Det er en del av alle yrkesfagelevers skolehverdag, og kan være med på å påvirke blant annet trivsel, mestring, motivasjon og læringsutbytte. ... -
Vurdering i yrkesfaglig fordypning. En kvalitativ undersøkelse av yrkesfaglæreres og praksisveilederes syn på hvordan yrkesfaglig fordypning bør vurderes
Larsen, Ida Kristine (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om hvordan skole og bedrift bør vurdere elevenes praksis i yrkesfaglig fordypning (YFF). Faget skal bidra til å introdusere elevene for arbeidslivet og gi elevene mulighet til å prøve ut ett ...