Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Sandvik, Margareth"
Now showing items 1-12 of 12
-
At vi utdanner digitale barn, det er det ingen tvil om: En fenomenologisk studie rundt bruken av digitale verktøy i lese- og skriveopplæringen
Rossland, Maria (SKUT;2019, Master thesis, 2019)Denne oppgaven tar utgangspunkt i bruken av digitale verktøy i den begynnende lese- og skriveopplæringen. Da bruken av pedagogisk læringsteknologi stadig blir mer utbredt i grunnskoleopplæringen, har denne studien som ... -
”BaconOst!” Måltidets muligheter – en samtaleanalyse av fellesskap og deltakelse under måltidet i barnehagen
Slette, Tine Synnøve (Master thesis, 2017)Oppgaven er en analyse av hvordan temaer kan gi innsikt i fellesskap og deltakelse i måltidssamtaler. For å finne ut av dette har jeg gjort en samtaleanalyse av tema, initiativ og respons. Gjennom denne analysen har jeg ... -
Digital fjernundervisning i begynneropplæring - En kasusstudie av én 1.trinnslærers praksis i løpet av de tre første nedstengte ukene med fjernundervisning i en nødssituasjon
Haeger, Aydin (Master thesis, 2022)I mars 2020 besluttet regjeringen å stenge alle grunnskoler som en del av tiltakene som ble iverksatt for å begrense og hindre spredningen av COVID-19. Klasseromsundervisningen ble nærmest over natten byttet ut med digital ... -
Digitale ressurser og transspråking som verktøy for støtte og dokumentasjon i første- og andrespråksutviklingen - En kvalitativ studie av lærings- og vurderingspraksiser rundt to elever med kort botid i Norge
Stautland, Ragnhild T. B. (Master thesis, 2020)Formålet med masteroppgaven er å utforske språkopplæring av flerspråklige elever i den norske skolen. Translanguaging eller transspråking innebærer et helhetlig syn på språk, nye måter å snakke sammen på og nye undervisnings- ... -
Exploring iPads in Practitioners' Repertoires for Language Learning and Literacy Practices in Kindergarten
Sandvik, Margareth; Smørdal, Ole; Østerud, Svein (Journal article; Peer reviewed, 2012-03)We have explored the role of a tablet computer (the Apple iPad) and a shared display as extensions of a practitioner’s repertoire for language learning and literacy practices in a multicultural kindergarten. In collaboration ... -
GraphoGame som ressurs i begynnende leseopplæring
Lia, Nora Marie (Master thesis, 2023)Det er en utstrakt bruk av digitale enheter og ressurser i dagens klasserom. Formålet med denne masteroppgaven er å ta et dypdykk i bruken av én bestemt digital ressurs som brukes i begynnende leseopplæring og komme med ... -
Hva sier litteraturen om hvordan lærere arbeider med læringsbrett i den første lese- og skriveopplæringen?
Wold, Sanne Nilsplass (Master thesis, 2023)I denne narrative litteraturgjennomgangen er det tatt for seg hva forskningslitteraturen sier om hvordan lærere bruker læringsbrett i den første lese- og skriveopplæringen. Dette området er både samfunnsrelevant, på elevenes ... -
"Læringsbrett som pedagogisk læringsverktøy i tidlig lese- og skriveopplæring" En kvalitativ studie av læreres meninger og erfaringer ved bruk av læringsbrett i tidlig lese- og skriveopplæring
Tønsberg, Malene Høsflot (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hvordan lærere benytter læringsbrett som et pedagogisk læringsverktøy i den begynnende lese- og skriveopplæringen, og hvordan de mener læringsbrett påvirker læringsprosessen. Formålet er å ... -
Når det regnar i Afrika–ei bok for kritisk tenking og aktørskap?
Sandvik, Margareth; Svanes, Ingvill Krogstad; Stavem, Gro Marie (Barnelitterært forskningstidsskrift;, Peer reviewed; Journal article, 2023)Når det regnar i Afrika. Ei bok om vêr og klimaendringar er ei sakprosa-bildebok for barn skriven av Erna Osland, illustrert av Per Ragnar Møkleby. Boka er innlemma i FNs berekraftsbibliotek for aldersgruppa 6–12 år. På ... -
Patterns of peer talk in consensus-oriented classrooms: Deliberative argumentation or rush toward consensus?
Lind, Andreas Reichelt; Andersson-Bakken, Emilia; Sandvik, Margareth (Peer reviewed; Journal article, 2023)In this study, we investigate peer talk in consensus-oriented first-grade classrooms. Earlier research has shown that the quality of argumentation improves when students argue to agree, because it steers the students toward ... -
Patterns of peer talk in consensus-oriented classrooms: Deliberative argumentation or rush toward consensus?
Lind, Andreas Reichelt; Andersson-Bakken, Emilia; Sandvik, Margareth (Peer reviewed; Journal article, 2023)In this study, we investigate peer talk in consensus-oriented first-grade classrooms. Earlier research has shown that the quality of argumentation improves when students argue to agree, because it steers the students toward ... -
Retorisk rekonstruksjon av politisk diskurs
Sandvik, Margareth (Journal article, 2014)