Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Rossholt, Nina"
Now showing items 1-16 of 16
-
Aesthetic Explorations with recycled materials. Concepts, ideas and phenomena that matter
Odegard, Nina (OsloMet Avhandling 2021;Nr 1, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2021)This thesis sets the concept of Aesthetic Exploration in motion in relation to empirical data by exploring young children’s encounters with recycled materials in a Blackbox at a Remida. Through four published articles ... -
Affektive tilstander; bevegelser i kropp og boks
Otterstad, Ann Merete; Rossholt, Nina (Pedagogisk forskning i Sverige;19(2-3), Journal article; Peer reviewed, 2014) -
Aldri uten etikk - diffraktive prosesser om etikk i barnehagen
Huth, Yvonne (Master thesis, 2021)Initially I start by expressing my concerns regarding the potential effects of the implementation and expanding use of pedagogical quality programs in Norwegian Early Childhood Education Institutions. However, throughout ... -
Children’s bodies in time and place; an onto- epistemological approach
Rossholt, Nina (Reconceptualizing Educational Research Methodology (RERM);3 (2), Journal article; Peer reviewed, 2012)Working with concepts from Foucault and Deleuze I analyze how the youngest children relate to matter and the environment around them in a preschool context. The children are always connected to space, time and place and ... -
Eigenkjærleik- å gi seg sjølv verdi som menneske med kjærleik self love- to give worth to oneself as a human being with love
Dahl, Ida Tjessem (Master thesis, 2020)I denne masteren vil eg, ut i frå eit poststrukturalistisk blikk, prøve å skape meir liv rundt fenomenet eigenkjærleik. Eit omgrep eg tenkjer kan vere viktig i forhold til barn og unges psykiske helse. Eigenkjærleik, eit ... -
Hvordan tar barn i bruk de mulighetene uterommet kan gi i relasjonsleken? : en observasjonsstudie av hvordan noen barn leker sammen i barnehagens uterom
Olerud, Mari (Master thesis, 2011)In my master thesis I wanted to focus on the outdoor environment of the norweigian kindergarten, and how this room or place can afford play between children. My main research question is: ”How does children make use of ... -
Litteratur som hendelse. En teoretisk- analytisk undersøkelse av skjønnlitterære hendelser i barnehagen
Kilsand- Limyr, Ann Charlott (Master thesis, 2021)Den foreliggende masteroppgaven utforsker hvordan litteraturen kan sette i gang hendelser i møte mellom barn og skjønnlitterære tekster i barnehagen. For å undersøke dette har jeg tatt i bruk teorier om performativitet som ... -
Miljøets tilbydelser beveger. En estetisk-teoretisk synliggjøring av begrepet affordance som aktivt tilstedeværende i barnehagen
Nilsen, Anne Marie (Master thesis, 2021)Oppgaven min utforsker, gjennom et postmodernistisk og estetisk blikk, hvordan affordance kan ses som tilstedeværende i barnehagens miljø. Med problemstillingen: Hva kan komme til syne i barnehagen når begrepet «Affordance» ... -
Når glede blir et ideal - En studie av programmet Grønne tanker – glade barn og barneboken Sint og glad i barnehagen
Aandstad, Iselin (Master thesis, 2020)Denne masteroppgavens sentrale tema er en undersøkelse av programmet Grønne tanker glade barn. Dette er en materialpakke som kan brukes som en av barnehagens metoder for å stimulere barns tanke- og følelsesbevissthet. ... -
Profesjonell kjærlighet i barnehagen. En kvalitativ studie av kjærlighet i barnehagen basert på intervjuer og observasjoner av et utvalg barnehageansatte
Salvesen, Kristopher Aleksander Emil Trondsen (Master thesis, 2021)Tema for masteroppgaven er profesjonell kjærlighet i barnehagen. Fokuset er rettet mot småbarnsavdelingen, altså barn under tre år. Det handler om barnehageansattes kjærlighet, deres følelsesmessige engasjement og bruken ... -
Styringskunst mellom disiplinerende og myndiggjørende makt
Schau, Anne-Grethe (Master thesis, 2015)Dette er en masteroppgave i barnehagepedagogikk fra Høgskolen i Oslo og Akershus, Norge. I kraft av min stilling som barnehageansvarlig i en kommune, skriver jeg fra min posisjon som barnehagemyndighet med et autoetnografisk ... -
UT, UT, UT, . . . (u)synlige muligheter i barnehagens pedagogiske uterom
Ekrem, Kristine Skinnes (Master thesis, 2022)Problemstillingen i masterprosjektet er; «Hva kan forstås som (u)synlige muligheter i barnehagens pedagogiske uterom?» Uterommet posisjoneres pedagogisk ved at barna er en del av læringsprosesser når de er i uterommet. «Å ... -
Vi er alle annerledes: fokussamtaler med noen pedagoger om annerledeshet og normaliseringsmakt i barnehagen.
Borbe, Lene Grytvik (Master thesis, 2014)Dette er en masteroppgave i barnehagepedagogikk fra Høgskolen i Oslo og Akershus, Norge. Jeg har valgt å kalle oppgaven: «Vi er alle annerledes: fokussamtaler med noen pedagoger, om annerledeshet og normaliseringsmakt i ... -
Å lytte til barnets semiotiske stemme. Når øyeblikket veves sammen med Julia Kristevas filosofi i barnehagen
Wiig, Nina Mellem (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker hvordan Kristevas teorier om det semiotiske og annerledeshet som norm kan fremme likeverd i barnehagens pedagogiske praksis. Når barn og personal er sammen i barnehagen er det verbale språket ... -
Å perle igjen - om gjentagelser, en perlekrok og tempo
Leirpoll, Beate kristin (Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven undersøker ulike møter og relasjoner med perling i barnehagepedagogiske settinger. Perlehendelser leses sammen med tekster av den franske filosofen Gilles Deleuze (1925-1995) og den amerikanske ... -
Å skrive og tenke og føle en annen fortelling: tankeeksperimentasjoner om kjønn.
Larsen, Gro (Master thesis, 2017)I denne oppgaven forsøker jeg å gjennomføre metodologiske eksperimenteringer, innenfor en postmetodologisk kvalitativ tilnærmingskontekst. Jeg eksperimenterer med hva data kan være, hvordan data kan skapes, hvordan det ...