• Barn og internettkoblede leker og teknologier – IoT 

      Kjørstad, Ingrid; Rosenberg, Thea Grav; Slettemeås, Dag; Storm-Mathisen, Ardis (Oppdragsrapport nr. 8-2017, Report, 2017)
      Dette prosjektet undersøker norske barns tilgang til nett-tilkoblede leker og teknologier (IoT). Tall fra SIFO-surveyen gir et oversiktsbilde over hva norske husholdninger har av denne type teknologier. Sammen med en ...
    • Compliance with water advisories after water outages in Norway 

      Hyllestad, Susanne; Veneti, Lamprini; Bugge, Annechen Bahr; Rosenberg, Thea Grav; Nygård, Karin Maria; Aavitsland, Preben (BMC Public Health;19, Article number: 1188 (2019), Journal article; Peer reviewed, 2019-08-15)
      Background Water advisories, especially those concerning boiling drinking water, are widely used to reduce risks of infection from contaminants in the water supply. Since the effectiveness of boil water advisories (BWAs) ...
    • Delingsøkonomi – et kvalitativt øyeblikksbilde fra Norge 

      Pettersen, Lene; Kjørstad, Ingrid; Rosenberg, Thea Grav (Oppdragsrapport nr. 17-2016, Report, 2016)
      Denne rapporten presenterer empiri og analyse av et omfattende kvalitativt studie som ble gjennomført av SIFO september-desember 2016. Deltakerne i delingsøkonomien er mange, og fordi de kan ha både ulik og vekslende status, ...
    • Fra kunnskap til handling 

      Karevold, Knut Ivar; Bugge, Annechen Bahr; Ueland, Øydis; Slapø, Helena; Schjøll, Alexander; Rosenberg, Thea Grav; Grini, Ida S.; Hertel, Jens Kristoffer; Mathisen, Linda; Lekhal, Samira (Rapport, Report, 2017)
    • Fremtidens matproduksjon 

      Bugge, Annechen Bahr; Rosenberg, Thea Grav (Oppdragsrapport nr. 2-2017, Report, 2017)
      Med tanke på den oppmerksomheten bruk av genteknologi i matproduksjonen har fått i offentligheten de senere årene, var det overraskende hvor lite forskning som har vært gjort omkring forbrukernes syn på denne teknologien. ...
    • Kjøtt og reklame 

      Vittersø, Gunnar; Rosenberg, Thea Grav (Oppdragsrapport nr. 4-2014, Report, 2014)
      Forbruket av kjøtt har økt betydelig de siste 25 årene. Sett fra et miljø- og helseperspektiv er dette en uheldig utvikling. Denne rapporten fokuserer på markedsføring og reklame for kjøtt som en av flere faktorer som ...
    • Markedsføring og personvern i sosiale medier – en flermetodisk undersøkelse med barn som medforskere 

      Rosenberg, Thea Grav; Steinnes, Kamilla Knutsen; Storm-Mathisen, Ardis (Oppdragsrapport;13-2018, Research report, 2018)
      Norske barn har fra ung alder høyt nærvær på og personalisert bruk av internett (fra smarttelefoner) – og ikke minst sosiale medier. Dette stiller svært høye krav til norske barns digitale forbrukerkompetanse; de kan legge ...
    • Privatperson eller næringsvirksomhet? 

      Kjørstad, Ingrid; Rosenberg, Thea Grav (Prosjektnotat nr. 10-2017, Report, 2017)
      Prosjektet som rapporteres i dette notatet fokuserer inn på problemstillinger knyttet til informasjonsbehov og -plikt, til de ulike aktørrollene i plattformmarkedene. SIFOs tidligere prosjekter og andre sentrale arbeider ...
    • Skreddersøm til barnets beste? Om personvern og markedsføring på norske barns sosiale medieprofiler 

      Rosenberg, Thea Grav; Storm-Mathisen, Ardis; Steinnes, Kamilla Knutsen; Mainsah, Henry (Barn;Vol 37 No 3-4 (2019): Forskning om barn og barndom i Norden, Journal article; Peer reviewed, 2019-01-15)
      Denne artikkelen diskuterer barns rett til deltagelse og beskyttelse på internett i relasjon til kommersielle tredjepartsaktørers bruk av digitale persondata. Det tas utgangspunkt i FNs barnekonvensjon, norsk lovgivning, ...
    • Systematisk kartlegging av reklame for usunn mat rettet mot barn og unge på tv og internett 

      Bugge, Annechen Bahr; Rosenberg, Thea Grav; Vebjørg, Tingstad (SIFO-report;9-2016, Research report, 2016)
      Hensikten med denne studien er å presentere en systematisk gjennomgang av usunn mat- og drikkereklame som vises på mediekanaler som er mye brukt av barn og unge. Resultatet er et ledd i evalueringen av MFUs bransjestyrte ...
    • Trust and the don't-want-to-complain bias in peer-to-peer platform markets 

      Berg, Lisbet; Slettemeås, Dag; Kjørstad, Ingrid; Rosenberg, Thea Grav (International Journal of Consumer Studies;Volume 44, Issue 3, May 2020, Journal article; Peer reviewed, 2020-01-04)
      This paper addresses peer‐to‐peer (P2P) digital platform markets, often associated with the “sharing economy” or the “collaborative economy”. Such digital platforms, facilitating new purchasing channels for consumers by ...