Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Rodal, Camilla"
Now showing items 1-11 of 11
-
Dino: Brettspill i tidlig algebra
Johannessen, Stine Stavø; Moi, Regine (Master thesis, 2024)I denne entreprenørielle masteroppgaven har vi utviklet brettspillet «Dino». Spillet er laget hovedsakelig til 1.trinn i begynneropplæringen innenfor matematikk. Vårt mål er at «Dino» skal legge til rette for matematematiske ... -
Elevers mestringsforventning i matematikk med fokus på algebra: En studie av sammenhengen mellom måloppnåelse og mestringsforventning
Baksaas, Martha (SKUT;2019, Master thesis, 2019)Formålet med dette masterprosjektet har vært å studere elevers mestringsforventning i matematikk. Prosjektets overordnede problemstilling er: "Hvordan oppfatter og vektlegger elever på åttende trinn informasjon som er ... -
En undersøkelse av fagfellevurdert forskningslitteratur om lek i begynneropplæringen
Skjæret, Halvor (Master thesis, 2022)Masteroppgavens formål er å bidra til økt kunnskap om lek i matematikkfaget i begynneropplæringen. Det presentere en oversikt over fagfellevurdert forskningslitteratur fra perioden 2014-2022. Et systematisk litteratursøk ... -
An investigation activity as a means of including students in mathematical sensemaking
Fadum, Aleksandra Hara; Kleve, Bodil; Rodal, Camilla (Skrifter från SMDF;Nr. 14, Chapter; Peer reviewed; Journal article, 2021)We report on a classroom observation undertaken as part of a larger study of mathematics classroom practice in Norway, focusing on inclusivity. We observed a Ninth grade small-group activity in which the goal was to maximise ... -
Kartleggingsprøven i regning og matematikkundervisning på 1.trinn : En kvalitativ studie av kartleggingsprøven i regning på 1. trinn og læreres matematikkundervisning
Gunnestad, Karoline Reme; Svendsen, Espen Sletten (Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven er skrevet ved OsloMet – storbyuniversitet, fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier. Studieretningen oppgaven bunner i er grunnskolelærerutdanningen 1-7, med fordypning i ... -
Lek i matematikk - En analyse av to lærerveiledninger for 1.trinn
Hopland, Ragnhild Grindstad (Master thesis, 2024)Målet med denne masteroppgaven har vært å undersøke lekens fremtredelse i matematiske lærerveiledninger for 1.trinn. Studien utforsker problemstillingen På hvilken måte legger lærerveiledninger i matematikk for 1.trinn opp ... -
Lærerens bruk av matematiske samtaler og utforskning blant elever på 3.trinn
Khalil, Sofia; Varatharajan, Theresa (Master thesis, 2024)Denne studien har undersøkt lærerens bruk av matematiske samtaler ved bruk av utforskning blant elever på 3.trinn. Hensikten med denne forskningen er å kartlegge lærerens valg av spørsmål og ulike utforskende tilnærminger ... -
Matematikklæreres spørsmålsstilling til elever på mellomtrinnet
Watne, Maria Nova; Wichne, Idar (Master thesis, 2022)Denne studien har undersøkt spørsmålsstillingen til tre matematikklærere til elever på mellomtrinnet, som arbeider individuelt eller i små grupper. Hensikten har vært å kartlegge spørsmålsstillingen til lærerne, samt ... -
Prospective teachers navigating intersecting communities of practice: early school placement
Solomon, Yvette; Eriksen, Elisabeta; Smestad, Bjørn; Rodal, Camilla; Bjerke, Annette Hessen (Journal of Mathematics Teacher Education;;, Journal article; Peer reviewed, 2015-10-19)An issue of particular concern in mathematics teacher education is the relationship between theory and practice, and the nature of university–school partnerships. We report here on results from a research project answering ... -
Theorising mathematics teaching: pre-service teachers’ perceptions before and during school placement
Bjerke, Annette Hessen; Eriksen, Elisabeta; Rodal, Camilla; Smestad, Bjørn; Solomon, Yvette (Chapter; Peer reviewed, 2013)Pre-service teachers frequently experience a tension between their research-informed university college training and their in-school practice. In mathematics teaching, this is a particularly sharp contrast, since personal ... -
A Tripartite Cooperation? The Challenges of School-University Collaboration in Mathematics Teacher Education in Norway
Bjerke, Annette Hessen; Eriksen, Elisabeta; Rodal, Camilla; Smestad, Bjørn; Solomon, Yvette (Proceedings of the International Groups for the Psychology of Mathematics Education;(2), Journal article; Peer reviewed, 2013-07-07)One goal of Norway’s new primary teacher education programme of 2010 was improved school placement: the relationship between the teacher education institution, practice schools and pre-service teachers was to be formalized ...