Blar i ODA Open Digital Archive på forfatter "Reitan, Janne Beate"
-
Adoption and adaptation in Iñupiat fashion: Past and present
Reitan, Janne Beate (Critical Studies in Fashion & Beauty;, Peer reviewed; Journal article, 2023)This article presents and discusses the development of Iñupiat (North Alaskan Inuit) fashion of atikłuk (‘inner garment’) and atigi (‘outerwear’) over time, with a focus on adoption and adaptation, linked to the concept ... -
Designkompetanse for en bærekraftig fremtid
Steinkjer, Benedikte (Master thesis, 2015)I denne mastergradsavhandlingen rettes fokus mot designkompetanse i fremtidens grunnskole for en bærekraftig fremtid. Behovet for nye løsninger for utvikling av produkter og nye måter å leve på ... -
Digital kompetanse i kunst og håndverk - En kvalitativ kasusstudie av fire læreres posisjoneringer
Olsen, Ida Linett (Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven undersøker hva digital kompetanse kan innebære i kunst- og håndverksfaget. Masteroppgaven har hovedvekt på en teoretisk (og ikke en praktisk) tilnærming til digital kompetanse. Oppgavens perspektiver ... -
Duodji i Kunst og håndverk: En kvalitativ undersøkelse av vektleggingen av det samiske i undervisningen.
Mostue, Vanja Dahl (MEST;2020, Master thesis, 2020)Denne mastergradsavhandlingen fikk sitt opphav gjennom en kronikk skrevet av førsteamanuensis i urfolksstudier Torjer A. Olsen. Overskriften «Samane er blitt ‘dei andre’ i ein norsk samanheng. Skulen har gjort sitt for at ... -
Editorial Track 02: Empowering Critical Design Literacy: Exploring Practices, Discourses and Implications in and Across Design Education from Kindergarten to PhD
Lutnæs, Eva; Brænne, Karen; Homlong, Siri; Hofverberg, Hanna; Maus, Ingvill Gjerdrum; Fauske, Laila Belinda; Reitan, Janne Beate (DRS Learn×Design 2021: 6th International Conference for Design Education Researchers;Volume 1, Conference object, 2021)In track 02, we invited design researchers and educators to explore, and crack open critical design literacy as a subset of design literacy. At the core of critical design literacy, we suggested the ability to connect to ... -
Enhancing design literacy for sustainability: Craft-based design for sustainability in lower secondary education in Norway
Maus, Ingvill Gjerdrum (OsloMet Avhandling 2020;Nr 12, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2020)This PhD thesis consists of three articles and the synopsis of a research project on the enhancement of lower secondary students’ design literacy for sustainability through craft-based design education. This study responds ... -
Faggrupper for lærere i kunst og håndverk - Innhold, organisering, og nytteverdi.
Brodshaug, Irene (Master thesis, 2016)Denne masteravhandlingen handler om faggrupper for kunst og håndverkslærere. Problemstillingen som svares på er: Hvilket innhold kan faggrupper for kunst og håndverkslærere ha, hvordan kan slike grupper organiseres og hva ... -
FlexiDig – Flexible Digital Classroom Master students’ experiences with simple and flexible blended education
Reitan, Janne Beate; Chaudhuri, Arnab (FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk;Vol 14 Nr 3 (2021): Education for new practice – Technology, design and sustainability across professions II. Special Issue, Peer reviewed; Journal article, 2021-07-02)This article presents an ongoing research project regarding blended education; Flexible Digital Classroom (FlexiDig), and a survey on full-time and part-time students’ experiences with blended education in a master’s ... -
Hardangersaum - læring i ein handverkstradisjon
Osa, Kristin (Master thesis, 2016)Denne masteravhandlinga tar for seg den tradisjonelle handverksteknikken hardangersaum. Hensikta med avhandlinga er å setje eit større fokus på kunnskapen som ligg i utføringa av eit handverk og korleis ein lærer ein ... -
The importance of practising design for design educators and researchers
Isachsen, Sissel; Reitan, Janne Beate (Chapter; Peer reviewed, 2017)This paper presents a design ‘practitioner’ in dialogue with a design ‘theorist’ about the importance of practising design for design educators and design researchers. The use of dialogue as a research method was inspired ... -
Innovation development in Norwegian public schools: The relationship between innovation, creativity and imagination
Vittersø, Jorid; Reitan, Janne Beate (Chapter; Peer reviewed, 2018)This paper focuses on current research related to innovation development in the Norwegian public school system and investigates the relationship between innovation, creativity and imagination. Using Vygotsky’stheory of ... -
Kunst og håndverk som et utgangspunkt for tverrfaglig undervisning for grunnskolelærere
Stephanie Marie, Härdi (Master thesis, 2017)Denne masteravhandlingen retter fokuset mot grunnskolelæreres egne ord om hvilken innvirkning deres utdanning innen faget Kunst og håndverk har på deres bruk av tverrfaglig undervisning. Med Ludvigsenutvalget i 2015 og ... -
Learning by watching Vernacular Iñupiaq-Inuit design learning as inspiration for design education
Reitan, Janne Beate (Techne series : Research in sloyd education and crafts science. A;21(2), Journal article; Peer reviewed, 2014)In this article , I explore a single case of vernacular clothing design — the practice and learning of design for contemporary Iñupiaq - Inuit clothing made by women from Kaktovik in N orth ern Alaska — and ... -
Learning by watching: what we can learn from the Inuit’s design learning
Reitan, Janne Beate (Chapter; Peer reviewed, 2013)In this paper , I explore a single case of vernacular clothing design — the learning and practice of design for contemporary Iñupiaq - Inuit clothing made by the women of Kaktovik, North Alaska — and I ... -
Learning-by-watching as concept and as a reason to choose professional higher design education
Reitan, Janne Beate (Peer reviewed; Chapter, 2015)This paper discusses the concept of learning-by-watching, defined as learning through visual observation and critically connected to Dewey’s concept of learning-by-doing. It then presents and discusses learning-by-watching ... -
Nettverk for formgiving, kunst og håndverk i universitets- og høgskolesektoren (KHUH): 10 år med praksisfellesskap i utvikling
Nielsen, Liv Merete; Reitan, Janne Beate; Hassel, Ragnhild Merete (Peer reviewed; Journal article, 2023)I 2013 tok Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS), i samarbeid med lærerutdannere i fagfeltet, initiativ til opprettelsen av det som i dag er Nettverk for formgiving, kunst og håndverk i universitets- ... -
Networking for strengthening design literacy
Brodshaug, Irene; Reitan, Janne Beate (FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk;Vol 14 Nr. 4 (2021): Norwegian papers from the the Academy for Design Innovation Management Conference – ADIM 2019. Special Issue, Peer reviewed; Journal article, 2021-12-29)This article focuses on design education for the general public and the ways in which students and teachers can become more design literate through the development of networks, such as professional groups for teachers. The ... -
Planer - Hva og hvorfor? En undersøkelse av innholdet i de lokale læreplanene i kunst og håndverksfaget på barneskolens mellomtrinn.
Garberg, Marit (Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven retter oppmerksomheten mot innholdet i de lokale læreplanene i KH-faget på barneskolens. Målet med oppgaven er å bidra med refleksjoner som kan belyse betydningen av fordypning og kontinuitet i faget. ... -
Proceedings of the 2nd International Conference for Design Education Researchers : 14-17 May 2013, Oslo, Norway : Vol. 1
Reitan, Janne Beate; Lloyd, Peter; Bohemia, Erik; Nielsen, Liv Merete; Digranes, Ingvild; Lutnæs, Eva (Conference object, 2013-05)Proceedings of the 2nd International Conference for Design Education Researchers. 14–17 May 2013, Oslo, Norway Volume 1. -
Proceedings of the 2nd International Conference for Design Education Researchers : 14-17 May 2013, Oslo, Norway : Vol. 2
Reitan, Janne Beate; Lloyd, Peter; Bohemia, Erik; Nielsen, Liv Merete; Digranes, Ingvild; Lutnæs, Eva (Conference object, 2013-05)Proceedings of the 2nd International Conference for Design Education Researchers. Volume 2.