Blar i ODA Open Digital Archive på forfatter "Marti, Kristin Torjesen"
-
Bærekraftig utvikling i naturfaglige og samfunnsfaglige skriveoppgaver fra grunnskolen
Marti, Kristin Torjesen; Knain, Erik (Acta Didactica Norden (ADNO);Vol. 16, Nr. 2, Art. 2 (2022): Kritisk literacy på fagenes premisser, Peer reviewed; Journal article, 2022-09-06)Gjennom læreplanverket Kunnskapsløftet 2020 er bærekraftig utvikling innført som ett av tre tverrfaglige temaer i norsk grunnskole og videregående opplæring. Temaet er krevende for skolen, blant annet fordi bærekraftspørsmål ... -
Elevtekster som empirisk materiale i studenters analyser. En kartlegging av norskfaglige og norskdidaktiske masteroppgaver fra 2006 til 2022
Marti, Kristin Torjesen; Øgreid, Anne Kristine (Peer reviewed; Journal article, 2024)Elevers skriving og tekster har fått økt oppmerksomhet både i grunnskolen og videregå- ende opplæring de siste tiårene, og norskfaget har et særskilt ansvar for elevenes skri- vekompetanse. Vi vet en del om fokusområder ... -
«Finn boka som gir deg leseglede!»: Utviklingen av en digital veiledningsressurs for begynneropplæringseleven på skolebiblioteket
Olsson, Ingrid; Tveit, Sandra (Master thesis, 2023)Prosjektets formål er å utvikle en digital veiledningsressurs for begynneropplæringseleven på skolebiblioteket. Oppgaven tar sikte på å bidra til elevers leseglede gjennom å tilby tilpassede bokforslag basert på elevens ... -
Fra sild til hvithai - en sakprosabildebok om kritisk tenkning utviklet for bruk i klasserommet
Bendixen, Thea Aune (Master thesis, 2024)Sammendrag I denne entreprenørielle masteroppgaven har jeg utviklet en digital sakposabildebok om kritisk tenkning til bruk på mellomtrinnet. Over 90% av barn i Norge har smarttelefon innen de er 10-11 år gamle og hovedkilden ... -
Kjønnsmangfold i litteraturundervisningen
Viken, Elise Bremer (Master thesis, 2023)Etter innføringen av nye læreplaner ble kjønn og seksualitet fremhevet i større grad enn tidligere. Dagens skole bærer preg av trange kjønnsnormer og heteronormativitet som kan påvirke elevers identitetsutvikling. På ... -
Lemuu og dragestormen : en interaktiv bildebok
Urdal-Makilla, Ingvild (Master thesis, 2024)I dette entreprenørielle utviklingsarbeidet har jeg utviklet bildeboken “Lemuu og dragestormen”. Det didaktiske produktet består av den interaktive bildeboken og lærerveiledning. Boken er rettet mot elever på førstetrinn. ... -
Nettbrett og lærer-i-rolle som ressurs i den første skriveopplæringen
Karlsen, Ingrid Normann (Master thesis, 2023)I denne studien blir det undersøkt hvordan nettbrett og lærer-i-rolle kan inngå som ressurs i kreativ og multimodal tekstskaping. For å besvare min problemstilling tok jeg i bruk en kasusstudie inspirert av pedagogisk ... -
Skriving gjennom rammelek: En kvalitativ studie på 2. og 3. trinn
Gjelten, Jenny Ringnes; Øvsthus, Guro Tveito (Master thesis, 2024)Sammendrag Denne studien utforsker bruken av rammelek som en metode i skriveundervisningen på 2. og 3. trinn. Formålet med studien er å øke forståelsen for hvordan rammelek kan anvendes i den tidlige skriveopplæringen. ... -
Å lese på papir og skjerm - En kvalitativ studie blant elever på 10.trinn
Holen, Eva Kristin (Master thesis, 2024)Formålet med masteroppgaven er å undersøke elevers leseforståelse på papir og skjerm, deres bruk av lesestrategier, og deres oppfatninger av lesing i de to formatene. Oppgavens problemstilling er: «Hvordan leser et utvalg ...