Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Månsson, Anders"
Now showing items 1-12 of 12
-
Digitale læremidler i matematikkundervisningen: En kvalitativ studie av hvordan lærere på mellomtrinnet oppfatter og bruker digitale læremidler i matematikkundervisningen
Løvseth, Elias (Master thesis, 2022)To av tre elever har tilgang til en personlig digital enhet, og digitaliseringen har for alvor gjort sitt inntog i norske skoler (Gilje, Bjerke, & Thuen, 2020). På sine digitale enheter har elevene tilgang til digitale ... -
Elevers bruk av matematisk modellering i arbeid med problemløsningsoppgaver
Thoresen, Sophie Ugland (Master thesis, 2022)Resultatene fra TIMSS-undersøkelsen fra 2015 viser at norske elever presterer svakt i emnet algebra. Dette forklares med at elevene stort sett har en instrumentell forståelse av emnet og har problemer med å se på emnet som ... -
En kartlegging av elevers hoderegningsstrategier i divisjon på femte og tiende trinn
Aasland, Marianne (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om hoderegning av divisjon. Selv om man i dagens samfunn har kalkulator og andre digitale verktøy som hjelper oss med både enkle og mer avanserte regnestykker, er hoderegning fremdeles en viktig ... -
En undersøkelse av elevers hoderegningsstrategier, tallfakta og tallforståelse i addisjon på 2. trinn.
Myhre, Synne Martine Hansen (Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven undersøker hvilke hoderegningsstrategier, tallfakta og tallforståelse et utvalg elever på 2. trinn bruker når de løser fem ulike addisjonsoppgaver. Strategiene er delt inn i fem kategorier ... -
Læreplanen i matematikk, et hjelpemiddel for å bistå elevene i tilegnelse av dybdelæring?
Solberg, Elisabeth Helle (Master thesis, 2023)Etter at evalueringen av kunnskapsløftet 2006 viste at mye av helklasseundervisningen som preger norske klasserom bar preg av instruksjonisme og overflatelæring ble det vurdert at ett nytt kunnskapsløfte var nødvendig. ... -
PRESERVICE ELEMENTARY TEACHERS’ MENTAL COMPUTATION STRATEGY USE IN MULTIPLICATION ON ONE- AND TWO-DIGIT NATURAL NUMBERS
Månsson, Anders (Peer reviewed; Journal article, 2023)It is investigated if the mental computation strategies in the research literature are enough to satisfactorily categorize the mental computation strategy use by preservice elementary teachers in multiplication on one- ... -
Preservice elementary teachers’ mental computation strategy use in subtraction on two-digit natural numbers
Månsson, Anders (Acta Didactica Napocensia;, Peer reviewed; Journal article, 2022)In this paper it is investigated if the mental computation strategies in the research literature are enough to satisfactorily categorize the mental computation strategy use by preservice elementary teachers (PETs) in ... -
Utforsking og problemløsning i matematikklærebøker for ungdomstrinnet
Ekrheim, Olav (Master thesis, 2022)The theme of this master's thesis is exploration and problem solving, which is one of six core elements in the curriculum. The purpose of the study is to investigate how new textbooks include the core element of exploration ... -
Utforsking og problemløsning i matematikklærebøker for ungdomstrinnet
Ekrheim, Olav (Master thesis, 2022)The theme of this master's thesis is exploration and problem solving, which is one of six core elements in the curriculum. The purpose of the study is to investigate how new textbooks include the core element of exploration ... -
Utviklingen av problemløsning og utforskning i matematikkfaget i læreplanene M87 til LK20
Husa, Kristian (Master thesis, 2023)I et moderne kunnskapssamfunn er problemløsningsegenskapet høyt verdsatt. Samfunnsmessige endringer og teknologisk utvikling har radikalt endret både arbeidslivet og utdanningssystemet. I dag krever arbeidsmarkedet egenskaper ... -
Utviklingen i læreplan og matematikkfaget fra M87 til LK20
Solvik, Emilie; Sydtangen, Lillann (Master thesis, 2022)Læreplanen er skolens viktigste dokument når det gjelder undervisning. Planen beskriver fagenes innhold, samt verdigrunnlaget for opplæringen. I 2020 kom den nyeste læreplanreformen ut. Dette Kunnskapsløftet har et fornyet ... -
Utviklingen i læreplan og matematikkfaget fra M87 til LK20
Solvik, Emilie; Sydtangen, Lilliann (Master thesis, 2022)Læreplanen er skolens viktigste dokument når det gjelder undervisning. Planen beskriver fagenes innhold, samt verdigrunnlaget for opplæringen. I 2020 kom den nyeste læreplanreformen ut. Dette Kunnskapsløftet har et fornyet ...