Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Lundqvist, Ulla"
Now showing items 1-9 of 9
-
At blive en dygtig elev: Social identitet i skolens klassefællesskaber
Lundqvist, Ulla (Peer reviewed; Journal article, 2022)At blive en dygtig elev handler ikke kun om faglig præstation. Det er også en social identitet, som skabes kontekstuelt mellem lærere og elever. Disse sociale processer kan være problematiske, og de er vanskelige at få øje ... -
From parent-teacher relations to professional identity in Danish and Swedish schools
Lundqvist, Ulla; Rinne, Ilona; Yildirim, Ali (Peer reviewed; Journal article, 2024)Denmark and Sweden have witnessed a historically significant amplification of parental influence in compulsory schools during the past two decades. The emphasis on parental involvement in these two countries reflects ... -
Lost in translanguaging? Er 'stance' den oversete dimension i den danske 'oversættelse' af translanguaging-begrebet til sprogpædagogisk praksis i folkeskolen?
Lundqvist, Ulla; Kolstrup, Kirsten (Peer reviewed; Journal article, 2023)Som undervisere i grund-, efter- og videreuddannelsen af lærere har vi gennem det seneste årti oplevet en stigende efterspørgsel på såkaldte sprogpædagogiske ‘værktøjer’, der effektivt kan løse komplekse pædagogiske dilemmaer ... -
Læreres inkluderingsdilemmaer i grunnskolen
Grønvold, Lone Grindal; Hæreid, Pernille Brænden (Master thesis, 2024)Denne oppgaven belyser ulike dilemmaer lærere står overfor i arbeidet med å inkludere elever med utviklingshemming. I tidligere forskning vises det til at dagens spesialpedagogiske system for elever med behov for ... -
Multicultural and multilingual educator professionalism
Lundqvist, Ulla; Thingstrup, Signe Hvid; Åkerblom, Annika (Peer reviewed; Journal article, 2025)This article investigates how multicultural and multilingual educator professionalism unfolds as a dynamic phenomenon among educators in Danish and Swedish preschools and primary schools. Reflexive dialogues were produced ... -
Organisering av opplæring for nyankomne barn og unge: En systematisk litteraturstudie
Roald, Marte Rakvåg (Master thesis, 2024)Masteroppgaven jeg har skrevet er en systematisk litteraturstudie, som baserer seg på følgende problemstillinger: (1) Hva sier forskning om hvordan man organisatorisk kan understøtte opplæringen for nyankomne barn og unge? ... -
«Relasjon, relasjon, relasjon»: En kvalitativ studie av hvordan lærere inkluderer elever som strever med utagerende atferd i klasserommet.
Michaelsen, Amalie Ødemark (Master thesis, 2024)Lærere møter stadig elever som utfordrer, til ulike tider og av ulike årsaker. Mange forbinder de utfordrende elevene med utagerende elever, fordi det er disse elevene som forstyrrer og hindrer undervisning, skaper bråk ... -
«Skolefravær – fenomenets betydning og utfordringer» En systematisk litteraturstudie av skolefraværsforskning i nordiske land
Flikke, Hanna Cecilie Tellinga (Master thesis, 2024)Skolefravær er en kompleks og dagsaktuell problematikk på skoler i flere land. I Norge har det blitt rettet økende oppmerksomhet og interesse mot skolefravær; både i skolen, samfunnet, nyhetsbildet og forskningsfeltet. ... -
Syncretic literacy practices among Arab heritage students in Denmark
Lundqvist, Ulla; Erduyan, Işıl (Peer reviewed; Journal article, 2024)This study inquires how students of Arab heritage in an urban setting in Denmark interpret Islamic literacy artefacts available in their homes, and how these interpretations reflect broader faith literacy practices in the ...