Blar i ODA Open Digital Archive på forfatter "Kversøy, Kjartan Skogly"
-
Alternativ vg3 i skole - Salgsfaget. Helhet og sammenheng mellom skole og praksis
Bråthen, Linda Sjo (MAYP;2015, Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven i yrkespedagogikk, omhandler et utviklingsarbeid for oppstart og gjennomføring av undervisning på alternativ vg3 i skole. Studietilbudet gjelder for elever som ikke har fått ... -
Dialog og refleksjon i et praksisfellesskap: forbedring av egen yrkespraksis som kontaktlærer
Doorn, Janca Molthe van (Master thesis, 2010)Dette masterarbeidet er et pedagogisk aksjonsforskningsprosjekt. Problemstillingen har vært hvordan forbedre egen yrkespraksis som kontaktlærer, samtidig som jeg legger til rette for refleksjon slik at sykepleiestudentene ... -
Doing and Talking: People with Intellectual Disabilities’ Handling of Challenges of Remote Communication
Kversøy, Kjartan Skogly; Alhassan, Abdul-Razak Kuyini; Kellems, Ryan; Kversøy, Sofie Daae; Cusworth, Zackery (International Journal of Disability, Development and Education;Volume 69, 2022 - Issue 1, Peer reviewed; Journal article, 2021-08-09)This article is about the challenge of communication via smartphones and tablets by people with intellectual disabilities (ID). We will give special attention to persons that struggle with verbal communication. One of our ... -
The emerging promise of touchscreen devices for individuals with intellectual disabilities
Kversøy, Kjartan Skogly; Kellems, Ryan O.; Alhassan, Abdul-Razak Kuyini; Bussey, Heidi C.; Kversøy, Sofie Daae (Multimodal Technologies and Interaction;volume 4, issue 4, Peer reviewed; Journal article, 2020)Abstract This article explores the emerging promise touchscreen devices hold for individuals with intellectual disabilities (ID). Many individuals with ID that struggle to read, write or use voice assisted strategies can ... -
Exploring the Use of Virtual Characters (Avatars), Live Animation, and Augmented Reality to Teach Social Skills to Individuals with Autism
Kellems, Ryan; Charlton, Cade; Kversøy, Kjartan Skogly; Miklós, Gyori (Multimodal Technologies and Interaction;Volume 4, Issue 3, Peer reviewed; Journal article, 2020-08-11)Individuals with autism and other developmental disabilities struggle to acquire and appropriately use social skills to improve the quality of their lives. These critical skills can be difficult to teach because they are ... -
From a closed mind to an open mind through an action research project: how can I improve my practice?
Grande, Elisabeth (Master thesis, 2010)Hvordan har jeg forbedret min praksis og lagt tilrette for at mine elever kan forbedre sin praksis. Med fokus på: endringer I holdninger miljø faglige oppgaver Jeg brukte aksjonsforskning fordi dens kjennetegn er forskning ... -
Kompetanseutvikling
Sund, Marit Sigrid (MAYP;2015, Master thesis, 2015)Problemstillingen i dette prosjektet er «Hvordan kan man legge til rette for kompetanseutvikling for lærere?». Hensikten med denne forskningen er å vise en måte å tilrettelegge for kompetanseutvikling for lærere. Jeg ... -
Medvirkning - hva, hvordan og hvorfor? Yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av kunnskapsløftet i videregående skole med særlig fokus på medvirkning. FoU-rapport 2008/2009
Hartviksen, Marit Anne; Kversøy, Kjartan Skogly; Stålhane, Jan (Research report, 2010-11-24)Dette er en rapport om å legge til rette for medvirkning i yrkesopplæringen. Stemmene vi låner er fra lærere i videregående skole som er studenter på studiet Yrkespedagogisk utviklingsarbeid. Studiet er tilknyttet avdeling ... -
Medvirkning som didaktisk strategi: fortellinger fra et aksjonsforskningsprosjekt på Øvre Romerike 2006-2009
Kversøy, Kjartan Skogly; Hartviksen, Marit Anne; Stålhane, Jan (Research report, 2010-11-24)Denne artikkelen handler om et aksjonsforskningsprosjekt som pågikk i perioden 2006 til 2009. Prosjektet var et samarbeid mellom lærerne fra tre videregående skoler i Øvre Romerike og lærere fra Høgskolen i Akershus. Vi ... -
Ny kurs... eller bare et nytt kurs: yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av kunnskapsløftet i videregående skole - med særlig fokus på relevans, mening og medvirkning. FoU-rapport 2006/2007
Hartviksen, Marit Anne; Stålhane, Jan; Kversøy, Kjartan Skogly (Research report, 2010-11-24)Stortingsmelding 30 (2004-2004), Kultur for læring, gir klare føringer for hvordan utvikle og oppnå en mer yrkesrelevant og personlig relevant grunnopplæring i norsk skole. Læreplanverket for Kunnskapsløftet er et ... -
Om å ta folk på alvor - kunnskapsløftet fra ord til handling: yrkesdidaktisk kunnskapsutvikling og implementering av kunnskapsløftet i videregående skole med særlig fokus på relevans, mening og medvirkning. FoU-rapport 2006/2008
Hartviksen, Marit Anne; Kversøy, Kjartan Skogly; Stålhane, Jan (Research report, 2010-11-24)Denne rapporten er en videreutvikling av FOU-rapporten som ble levert våren 2007 under navnet: Ny kurs … eller bare et nytt kurs. I samsvar med nye utfordringer og den naturlige utvikling aksjonsforskningsprosjektet har ... -
Samarbeid og Tradisjoner, for styrking av felles fagspråk
Hope, Anita (MAYP;2015, Master thesis, 2015)Dette aksjonsforskningsprosjektet handler om utvikling og bruk av samtale- og refleksjonsverktøy til bruk i både bedrift og skole i blomsterdekoratørfaget, for styrking av felles fagspråk. Dette verktøyet har blitt til på ... -
Utvikling av kompetanse i faget utdanningsvalg
Høsøien, Unni; Kversøy, Kjartan Skogly (Vejlederforum nyhedsbreve;, Journal article, 2011-09-27)