Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Kleve, Bodil"
Now showing items 1-19 of 19
-
Brøkundervisning på barnetrinnet : aspekter av en lærers matematikkunnskap
Kleve, Bodil (Acta Didactica Norge;4 (1), Journal article; Peer reviewed, 2010)Dette er en kasusstudie av en matematikktime som omhandlet brøk med en lærer, her kalt Berit. Formålet med studien var å undersøke hvordan lærere drar veksler på sine kunnskaper i matematikk og matematikkdidaktikk i ... -
Det er gjerne et fokus på om ting er rett eller galt i matematikk: En kasusstudie av kommunikasjonen i matematikkundervisningen
Beigi, Camilla (SKUT;2019, Master thesis, 2019)I læreplanverket for Kunnskapsløftet beskrives muntlige ferdigheter som en forutsetning for læring og utvikling i alle fag. Jeg har selv vært elev under denne læreplanen, men gjennom egen skolegang har jeg hatt svært få ... -
"Det er viktig å være naturlig god", og andre oppfatninger blant elever i matematikk: En kvalitativ studie om hvordan gutter og jenter identifiserer og posisjonerer seg i matematikken i skolen
Hummelsund, Rebecca Landro (Master thesis, 2020)Formålet med masteravhandlingen er å undersøke diskursive likheter og forskjeller mellom gutter og jenter i hvordan de oppfatter matematikken og seg selv som elever i faget. Gjennom å lytte til elevenes egne fortellinger ... -
Er nivådeling fremtidens differensieringsmodell? En kvalitativ studie av læreres erfaringer med og betraktinger om nivådeling i matematikkfaget
Strohkirchen, Fredrik Slåsæther (Master thesis, 2021)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvilke betraktninger lærere har om nivådelt undervisning i matematikk. Datamaterialet baserer seg på fire ungdomsskolelærere. Grunnlaget for oppgavens resultater bygger på ... -
Hvordan inkluderer matematikklærere elever i den matematiske samtalen?
Hylen, Haakon Vestreng (Master thesis, 2020)Denne oppgaven har som formål å undersøke hvordan matematikklærere bruker samtale i sine klasserom, og hvordan de inkluderer elevene i samtalen. Oppgavens forskningsspørsmål er: «Hvordan inkluderer matematikklærere elever ... -
Identitet og mestringsforventning hos IOP elever i matematikk
Halvorsen, Simen Motrøen (Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven har som formål å undersøke hvordan IOP elever i matematikk uttrykker identitet, mestringsforventning og interesse for faget. Oppgavens problemstilling er: «Hvordan kan fortellinger til elever med IOP ... -
Identitet og mestringsforventning hos lavtpresterende elever i matematikk.
Haugesten, Tobias (SKUT;2019, Master thesis, 2019)The purpose of the study is to survey how pupils who are considered as ‘low performing in mathematics’, express identity and self-efficacy in the subject. Different perspectives on identity will contribute to nuance the ... -
An investigation activity as a means of including students in mathematical sensemaking
Fadum, Aleksandra Hara; Kleve, Bodil; Rodal, Camilla (Skrifter från SMDF;Nr. 14, Chapter; Peer reviewed; Journal article, 2021)We report on a classroom observation undertaken as part of a larger study of mathematics classroom practice in Norway, focusing on inclusivity. We observed a Ninth grade small-group activity in which the goal was to maximise ... -
Learning subjects in School- being outsiders or insiders in the disciplinary discourse of mathematics and Language 1
Kleve, Bodil; Penne, Sylvi (Journal article; Peer reviewed; Journal article, 2016-06)How do students learn two very different subjects? In order to investigate students ’ learning in mathematics and Language 1, upper secondary school students were interviewed. Their stories, created the background for ... -
Making decisions about attainment grouping in mathematics: teacher agency and autonomy in Norway
Eriksen, Elisabeta Iuliana; Solomon, Yvette; Bjerke, Annette Hessen; Gray, James; Kleve, Bodil (Research Papers in Education;, Peer reviewed; Journal article, 2022)Grouping by attainment is a relatively new and contested practice in Norway, where strong historical discourses of heterogeneous education are under pressure from international test comparisons, particularly in mathematics. ... -
Masteroppgaver og profesjonsrelevans i pedagogikk, matematikk og kroppsøving
Skagen, Kaare; Løndal, Knut; Kleve, Bodil; Smestad, Bjørn (FoU i praksis;12 (3), Journal article; Peer reviewed, 2018)Masteroppgaver i lærerutdanning bør utgjøre toppunktet i studentenes teoretiske og praktiske, operative kunnskapsutvikling. I denne artikkelen analyseres profesjonsrelevansen i 65 masteroppgaver i pedagogikk (17), matematikk ... -
Matematikklekser i barneskolen. En studie av foreldres holdninger til og involvering i barns matematikklekser
Storebø, Kathrin Liselott (Master thesis, 2020)Formålet med denne masteroppgaven har vært å studere norske foreldre med barn i 1.-7. klasse sine holdninger til matematikkfaget og matematikklekser, samt å belyse hvorfor og hvordan disse foreldrene involverer seg i egne ... -
Mathematics teachers' beliefs about teaching and learning mathematics and constraints influencing their teaching practice
Kleve, Bodil (Chapter; Peer reviewed, 2009)In my doctoral work I studied three mathematics teachers in lower secondary school in Norway and how they interpreted a curriculum reform, L97 (Kleve, 2007). This was an ethnographic study which included methods as focus ... -
No heroes, no villains: uncovering the mundanity of gender in the mathematics classroom
Foyn, Trine (OsloMet Avhandling 2021;Nr 17, Doctoral thesis; Peer reviewed, 2021)I den pågående debatten om skole og kjønn i Norge uttrykkes det bekymring om gutters skoleprestasjoner. Gutter presterer lavere enn jenter i nesten alle fag. Matematikkfaget avviker fra dette mønsteret; gutter presterer ... -
The purpose of Education? Exploring the contradiction of inclusion through attainment grouping in Norwegian mathematics teaching
Holmedal, Sigrun (OsloMet Avhandling;2023 nr 24, Doctoral thesis, 2023)The Norwegian education system has deep roots in humanist traditions in which the purpose of education is enable all students to develop the knowledge, skills and attitudes they need to participate in a democratic society. ... -
Sosiomatematiske normer og betydningen av lærerens spørsmål
Nesdal, Linn-Silje Kristin (Master thesis, 2018)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke ulike sosiomatematiske normer og om disse er forskjellig fra klasse til klasse med en og samme lærer. Studien tar utgangspunkt i to klasser på videregående skole; teoretisk ... -
«Tallene går opp og ned, og jeg forstår ikke hva som skjer» : hvordan matematikkangst påvirker identifiseringer og posisjoneringer i den matematiske livsverden
Try, Stine (Master thesis, 2013)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan matematikkangst påvirker elevers identitet, og hvordan den kan få konsekvenser for deres deltagelse innen matematikkundervisning. Problemstillingen for studien er ... -
Tre læreres bruk av dialogiske virkemidler som i følge forskning kan stimulere til elevers utvikling av relasjonell forståelse
Eriksrud, Alexander (Master thesis, 2018)Formålet med denne oppgaven er å få innsikt i hvordan tre lærere tar i bruk syv dialogiske virkemidler som i følge forskning kan stimulere til å utvikle elevers relasjonelle forståelse. Oppgaven tar utgangspunkt i ... -
«Wow, vi bruker matte hele tiden!» - En studie av elevers oppfatninger om matematikk i yrkesliv og eget liv
Baksaas, Jørgen (Master thesis, 2018)«Hvorfor må vi lære dette?» er et typisk elevspørsmål i skolen. Dette interesserer meg. Formålet med denne studien ble derfor å undersøke matematikkens bruk og relevans utenfor skolen. Det gjenspeiles i prosjektets ...