• Barn og Internett-reklame 

      Kjørstad, Ingrid (Rapport 7-2000, Rapport, 2000)
      Formålet med rapporten er å gi et innblikk i hvilken kunnskap og forståelse 12-åringer har for ulike former for reklame på Internett. Internett er et relativt nytt medium, men allerede en naturlig del av hverdagen for mange ...
    • Barn og internettkoblede leker og teknologier – IoT 

      Kjørstad, Ingrid; Rosenberg, Thea Grav; Slettemeås, Dag; Storm-Mathisen, Ardis (Oppdragsrapport nr. 8-2017, Rapport, 2017)
      Dette prosjektet undersøker norske barns tilgang til nett-tilkoblede leker og teknologier (IoT). Tall fra SIFO-surveyen gir et oversiktsbilde over hva norske husholdninger har av denne type teknologier. Sammen med en ...
    • Barn som forbrukere av kommersielle nettsamfunn 

      Ånestad, Siv Elin; Brusdal, Ragnhild; Kjørstad, Ingrid (Oppdragsrapport 5-2010, Rapport, 2010)
      Barn blir forbrukere i kommersielle nettsamfunn hvor det tilrettelegges for at de kan kjøpe virtuelle varer og tjenester, og betale via for eksempel mobiltelefon. Utgangspunkt for dette prosjektet var uttrykk for bekymringer, ...
    • Barns bruk av mobiltelefon og nettbrett 

      Kjørstad, Ingrid; Storm-Mathisen, Ardis (Fagrapport 2-2015, Rapport, 2015)
      Nummer: Fagrapport nr.2-2015 Pressemelding Tilknyttede prosjekter Barns spilling på smartmobil og nettbrett Nyheter
    • Barrierer i funksjonshemmedes forbrukerhverdag 

      Kjørstad, Ingrid; Slettemeås, Dag; Borch, Anita (Oppdragrapport 5-2016, Rapport, 2016)
      Denne rapporten omhandler hvilke barrierer funksjonshemmede møter som forbrukere, slik de er beskrevet av seks representanter fra fire organisasjoner: (1) Norges blindeforbund (NBF), (2) Norges handikapforbund (NHF), 3) ...
    • Delingsøkonomi – et kvalitativt øyeblikksbilde fra Norge 

      Pettersen, Lene; Kjørstad, Ingrid; Rosenberg, Thea Grav (Oppdragsrapport nr. 17-2016, Rapport, 2016)
      Denne rapporten presenterer empiri og analyse av et omfattende kvalitativt studie som ble gjennomført av SIFO september-desember 2016. Deltakerne i delingsøkonomien er mange, og fordi de kan ha både ulik og vekslende status, ...
    • Delingsøkonomien i Norge 

      Kjørstad, Ingrid; Slettemeås, Dag (Oppdragsrapport 3-2016, Rapport, 2016)
      SIFO har undersøkt nordmenns erfaringer med nettbasert deling, deling i sosiale medier, bruktmarkeder på nettet og utenfor nettet og deling i nære relasjoner. Forskerne Dag Slettemeås og Ingrid Kjørstad har også undersøkt ...
    • Delingsøkonomien i Norge – forbrukere og tilbyderes vurderinger av markeder i vekst 

      Berg, Lisbet; Kjørstad, Ingrid (Oppdragsrapport nr. 9-2017, Rapport, 2017)
      Fra at litt under syv prosent i aldersgruppen 18-60 år hadde kjøpt delingstjenester i 2015, finner vi nå, ett og et halvt år senere, at så mange som en av tre har benyttet delingstjenester. Basert på tre indikatorer hentet ...
    • Digital mestring - internett og bredbånd 

      Kjørstad, Ingrid; Slettemeås, Dag (Prosjektnotat 2-2008, Notat, 2008)
      I denne rapporten tar vi for oss bruk av internett, problemstillinger knyttet til bredbåndsabonnement, samt egen-vurdert kompetanse knyttet til internett- og bredbåndsrelaterte tjenester. Det er forbrukernes egenvurderte ...
    • Forbrukerbarrierer blant personer med nedsatt funksjonsevne 

      Slettemeås, Dag; Kjørstad, Ingrid; Borch, Anita (Oppdragsrapport 6-2016, Rapport, 2016)
      Basert på intervjuer og deltagende observasjon undersøker vi i denne studien hvilke barrierer fire personer med ulike former for funksjonsnedsettelse møter i hverdagen som forbruker på tre arenaer: i hjemmet ved bruk av ...
    • Handel av reiserelaterte tjenester blant “profesjonelle” aktører i Norge og USA 

      Kjørstad, Ingrid; Lavik, Randi (Oppdragsrapport 12-2001, Rapport, 2001)
      Nummer: 12-2001
    • Hva koster gratis? 

      Throne-Holst, Harald; Kjørstad, Ingrid (Oppdragsrapport nr. 11-2016, Rapport, 2016)
      «Det er gratis, og det skal det fortsette å være» er den inviterende meldingen når du logger deg på Facebook. På en måte kan vi si at prosjektet som denne rapporten er et resultat av, nettopp ønsker å undersøke hvor gratis ...
    • Hverdagsteknologi - forbrukernes hjelpemidler i velferdssamfunnet? 

      Kjørstad, Ingrid; Slettemeås, Dag; Strandbakken, Pål (Oppdragsrapport steknologi.pdf, Rapport, 2016)
      Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved HiOA har på oppdrag fra Barne- og likestillingsdepartementet utredet eventuelle behov og muligheter for å utvikle en informasjonsportal om og for hverdagsteknologi og velferdsteknologi. ...
    • Kjøtt, holdninger og endring 1997 til 2004 

      Kjørstad, Ingrid; Lavik, Randi (Oppdragsrapport 5-2005, Rapport, 2005)
      Det ble gjennomført landsrepresentative undersøkelser om kjøttforbruk og holdning til kjøtt i 1997, 2000, 2001 og 2004. Det ble gjennomført landsrepresentative undersøkelser om kjøttforbruk og holdning til kjøtt i 1997, ...
    • Kommersialisering og oppvekst 

      Bugge, Annechen Bahr; Kjørstad, Ingrid; Storm-Mathisen, Ardis (Prosjektnotat, 2015)
      Nummer: Prosjektnotat nr. 10-2015 Tilknyttede prosjekter Kommersialisering av barn og unge
    • Maten blir mobil 

      Slettemeås, Dag; Kjørstad, Ingrid (Prosjektnotat nr. 1-2017, Prosjektnotat, 2017)
      I denne rapporten ser vi nærmere på hvordan mat-/handleapper brukes i den norske befolkningen. Det finnes lite oversiktsdata på dette feltet, og stadig nye digitale og mobile løsninger lanseres i markedet. Denne rapporten ...
    • Nyheter i en digitalisert hverdag 

      Slettemeås, Dag; Kjørstad, Ingrid (Oppdragsrapport 10-2016, Rapport, 2016)
      Rapporten beskriver resultater fra prosjektet «Nyheter i endring – en studie av unge menneskers konsum av nyheter på smarttelefon». Prosjektet ble i hovedsak gjennomført av SIFO i 2015 med midler fra Rådet for anvendt ...
    • Online brukerevalueringer - til forbrukernes nytte eller besvær? 

      Pettersen, Lene; Kjørstad, Ingrid (Prosjektnotat nr. 11-2016, Prosjektnotat, 2016)
      Sentralt både for internetthandel generelt og i delingsøkonomien mer spesielt, ligger en forestilling om at online brukerevalueringer og ratinger skal skape tillit og smøre relasjonene og flyten av slike tjenester.  Det ...
    • Privatperson eller næringsvirksomhet? 

      Kjørstad, Ingrid; Rosenberg, Thea Grav (Prosjektnotat nr. 10-2017, Prosjektnotat, 2017)
      Prosjektet som rapporteres i dette notatet fokuserer inn på problemstillinger knyttet til informasjonsbehov og -plikt, til de ulike aktørrollene i plattformmarkedene. SIFOs tidligere prosjekter og andre sentrale arbeider ...
    • Reklame i lærebøker i grunnskolen 

      Kjørstad, Ingrid (Oppdragsrapport 4-2003, Rapport, 2003)
      Rapporten er laget på oppdrag fra Læringssenteret og tar sikte på en kartlegging av reklame i lærebø-ker i grunnskolen. Vi har gjennomført en kartlegging av lærebøker i grunnskolen utgitt etter august 2000. Dette er lærebøker ...