Browsing ODA Open Digital Archive by Author "Karlsen, Kristine Høeg"
Now showing items 1-10 of 10
-
Flerfaglig, tverrfaglig eller fagovergripende - En studie av lærerstudenters argumentasjon på muntlig eksamen i begynneropplæring
Bjørkvold, Tuva; Karlsen, Kristine Høeg; Krallinger, Kjersti Bartnæs (Peer reviewed; Journal article, 2024)Faglig integrering og fagovergripende perspektiver blir i økende grad framhevet i internasjonale og nasjonale styringsdokumenter, samt i forskning. Ulike begreper brukes, som flerfaglig, tverrfaglig og fagovergripende, men ... -
Helhetslesing som metodikk i skolen
Malerbakken, Vilde (Master thesis, 2022)Bakgrunn: Gode lese- og skriveferdigheter er essensielt for å kunne opptre i dagens samfunn. Elevenes leseferdigheter er av betydning i alle fag i skolen. Svake leseferdigheter i form av lesevansker kan påvirke læringsutbyttet ... -
Kartleggingsprøven i regning og matematikkundervisning på 1.trinn : En kvalitativ studie av kartleggingsprøven i regning på 1. trinn og læreres matematikkundervisning
Gunnestad, Karoline Reme; Svendsen, Espen Sletten (Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven er skrevet ved OsloMet – storbyuniversitet, fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier. Studieretningen oppgaven bunner i er grunnskolelærerutdanningen 1-7, med fordypning i ... -
Lek i den første lese- og skriveopplæringen «Det handler om å gi dem den gode starten og ikke slukke læringslyset»
Grønvold, Caroline; Haugen, Kåre Martin Aurmo (Master thesis, 2024)Denne studien undersøker rollen lærere spiller i å tilrettelegge for lekbasert læring i den første lese- og skriveopplæringen i grunnskolen. Gjennom kvalitative intervjuer med lærere utforsker vi hvordan de implementerer ... -
Lek i matematikk - En analyse av to lærerveiledninger for 1.trinn
Hopland, Ragnhild Grindstad (Master thesis, 2024)Målet med denne masteroppgaven har vært å undersøke lekens fremtredelse i matematiske lærerveiledninger for 1.trinn. Studien utforsker problemstillingen På hvilken måte legger lærerveiledninger i matematikk for 1.trinn opp ... -
Lekende tilnærming i matematikkundervisningen på førstetrinn
Nevelius, Camilla; Olsen, Torhild Simonsen (Master thesis, 2023)Lekens plass i skolen, særlig i førsteklasse, har lenge vært diskutert, sammen med utfordringene med å få til å inkludere lek i alle de faglige målene som må på plass. Erfaringene og kunnskapen skolestarterne tar med seg ... -
«Man lærer jo ikke bedre enn når man syns noe er gøy!» En kvalitativ studie om læreres erfaringer med bruk av lek i undervisning og deres tanker om lekens betydning for barns grunnleggende lese- og skriveutvikling i norskfaget
Ertzgaard, Line; Sandstrøm, Thea (Master thesis, 2023)Selv om leken i skolen har fått et økt fokus de siste årene, forsvinner den ofte til fordel for mer stillesittende, lærerstyrt undervisning. Vi har derfor stilt oss spørsmålet om det er rom for leken i skolen i dag, mer ... -
Preparing student teachers for teacher–artist collaboration: A study on aligning the practices of education and art in teacher education
Hoffmann, Flavia Devonas (OsloMet Avhandling;2024 no 17, Doctoral thesis, 2024)Although collaboration with artists is common in the teaching profession, teachers are insufficiently prepared for such collaborations. This article-based thesis investigates how the practices of education and art can be ... -
Researching X-professional Collaborations through Co-design and Co-creation
Karlsen, Joakim; Karlsen, Kristine Høeg; Husebye, Michelle (Chapter; Peer reviewed; Conference object; Journal article, 2024)This article reviews and maps the literature on how co-creation and co-design have been used in relation to research on interprofessional collaborations in education and in practice. Through a review of the 105 research ... -
Veiledet lek og kommunikativ skriving i førsteklasse
Kokvoll, Eline (Master thesis, 2022)Formålet med dette masterprosjektet har vært å utvikle kunnskap om hvordan lek og skriving kan forenes i en lekbasert pedagogikk for de yngste elevene i skolen. Kunnskap om sammenheng mellom lek og læring etterlyses spesifikt ...