Blar i ODA Open Digital Archive på forfatter "Johannesen, Monica"
-
AI som medierande artefakt
Frøyen, Kristoffer (Master thesis, 2023)Datagrunnlaget i denne kvalitative masteroppgåva er eit utval artiklar som seier noko om AI som ein medierande artefakt i ein læringssituasjon. Målet med studien er å bidra til auka innsikt i og kunnskap om kunstig intelligens ... -
Barn 5-6 års oppfatning av skjermtid og bruk av digitale teknologier
Helgerud, Siri (Master thesis, 2023)Problemstilling: Hvordan oppfatter barn 5-6 år sin egen skjermtid og bruk av digitale teknologier, og hva påvirker deres syn på dette? Bakgrunn: Med en stadig økning i bruk av digitale teknologier og skjermtid blant ... -
Bruk av digitale verktøy i grunnskolens musikkfag: Hvordan bruker lærere som underviser i musikk på grunnskolens mellomtrinn og ungdomstrinn digitale verktøy i musikkundervisningen?
Søreide, Trude Myhre (Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven har fokus på læreres bruk av digitale verktøy i grunnskolens musikkfag. Studien er rettet mot alle lærere som underviser i musikk på grunnskolens mellomtrinn og ungdomstrinn med eller uten formell ... -
Brukerveiledning til glede eller besvær: En kvalitativ studie i hvilken støtte en brukerveiledning må gi slik at lærere tar i bruk ny teknologi
Karlsen, Dag Frode Rotmo; Bremnes, Dag (Master thesis, 2018)Formålet med dette studiet har vært å øke kunnskapen om hvilke støtte lærere har behov for når de skal ta i bruk ny teknologi. I dette studiet ses det på i hvilken grad lærere ved hjelp av en nettbasert brukerveiledning ... -
Design av en ressursbank som bidrar til delingskultur
Albjerk, Helge (Master thesis, 2022)Denne studien ser på hvordan man kan designe en digital ressursbank som skal bidra til deling av undervisningsmateriale blant lærere som underviser i kunst- og håndverk. Masteroppgaven er todelt, der den ene delen består ... -
Design av en undervisningsmodell for kildekritikk på mellomtrinnet
Høiås, Anne-Beth; Nybø, Ann Kristin Stustad (Master thesis, 2022)Formålet med denne studien har vært å designe en forbedret modell for kildekritikk på mellomtrinnet, for å gi elevene styrket kildekritisk forståelse. Dette ga oss problemstillingen: På hvilken måte kan et undervisningsopplegg ... -
Design av et studentresponssystem for formativ vurdering
Johansen, Birgitte; Hergot, Heidi (Master thesis, 2023)I læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (forkortet til LK20) har vurdering og dens betydning for elevenes læring blitt understreket i enda sterkere grad enn i læreplaner tidligere. Særlig underveisvurdering og formativ ... -
Design av nettbasert ressurs for undervisning i samisk som andrespråk
Eira, Mia Carina; Eira, Jørn Inge (Master thesis, 2019)Samiske elever i Norge som ikke har mulighet til å få opplæring i samisk på egen skole, skal få alternative opplæringstilbud. I samisk som andrespråk er disse oftest organisert som fjernundervisning med en “klasse” som ... -
Developing teachers’ digital competence: Approaches for art and design teacher educators in Uganda
Tusiime, Wycliff Edwin; Johannesen, Monica; Gudmundsdottir, Greta Björk (ijEDict - International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology;15(1), Journal article; Peer reviewed, 2019)The aim of this study is to establish an in-depth understanding of how art and design teacher educators (TEs) develop digital competences in teacher training institutions in Uganda. The study utilizes perspectives from Jan ... -
Digital Competence for Art and Design Teacher Educators in Uganda’s Teacher Training Institutions
Tusiime, Wycliff Edwin (Skriftserien;Nr 18, Doctoral thesis; Peer reviewed; Doctoral thesis, 2021)The main aim of this qualitative case study is to contribute with insights into teacher educators’ digital competence in teaching Art and Design subjects in teacher training institutions (TTIs) in Uganda. The study employed ... -
Digital vurdering og tilbakemelding i fremmedspråk
Skuterud, Amund; Johansson, Viktor (Master thesis, 2023)Bakgrunn: I april 2023 lanserte Kunnskapsdepartementet ny strategi for digital kompetanse og infrastruktur i barnehage og skole. En av ambisjonene for digital praksis i grunnskole og videregående skole, er at avgjørelser ... -
Digitale læremestre: utforskning av instruksjonsvideoers potensial i kunst og håndverk
Holtvedt, Sigrid Josefine (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven har fokus på digitale instruksjonsvideoer i kunst og håndverk i grunnskolen. Studien er rettet mot den norske konteksten i læreplanen, didaktiske tilnærminger og designmessige kvaliteter som finnes ... -
The Dilemma of Teaching with Digital Technologies in Developing Countries: Experiences of Art and Design Teacher Educators in Uganda
Tusiime, Wycliff Edwin; Johannesen, Monica; Gudmundsdottir, Greta Björk (Nordic Journal of Comparative and International Education;Vol 3 No 2 (2019): General issue: Global influences, local practices, Journal article; Peer reviewed, 2019-06-13)This case study explores how teacher educators use digital technologies in teaching Art and Design (A&D) in a developing country. It uses semi-structured interviews and non-participant observations to gather qual-itative ... -
En systematisk litteraturstudie av forskning på digitale spill for språklæring i engelsk
Vollan, Eline (Master thesis, 2023)Hensikt: Å få innsikt og identifisere kunnskapshull i det som kommer frem i aktuell forskning på digitale spill for språklæring i engelsk, og eventuelt identifisere om det tar samarbeidslæring eller digitalt støttet ... -
Experiences and challenges of international students in technology-rich learning environments
Habib, Laurence Marie Anna; Johannesen, Monica; Øgrim, Leikny (Educational Technology & Society;17(2), Journal article; Peer reviewed, 2013)This article presents a study of international students and their use of technology in a Scandinavian institution of Higher Education. A special emphasis is placed on patterns of use of a virtual learning environment (VLE) ... -
Facebook, Canvas and Social Presence in Online Discussions
Johannesen, Monica; Mifsud, Louise; Øgrim, Leikny (ICERI proceedings;16 (1), Journal article; Peer reviewed, 2016)This paper focuses on student discussion fora in a Masters’ programme in ICT-Supported Learning. Previous course evaluations have shown that students were not satisfied with the chosen technology (Fronter VLE) and suggested ... -
Følgeforskning av Den gode studentopplevelsen (EVA-DGS)
Hermansen, Hege; Landsverk Hagen, Aina; Hatlevik, Ove; Johannesen, Monica; Mifsud, Louise; Rudningen, Gudrun; Wiers- Jenssen, Jannecke (Delrapport;1, Report, 2022)Dette er første delrapport i følgeforskningsarbeidet tilknyttet Den gode studentopplevelsen (DGS) ved OsloMet – storbyuniversitetet. Følgeforskningsprosjektet er initiert av programkontoret, behandlet i FoU-utvalget og ... -
Hvordan kan læreren bruke nettbrett for å tilrettelegge undervisningen for de yngste elevene?
Gjerald, Kari Oanh (MAIKT-MASTER;2019, Master thesis, 2019)de siste årene har nettbrett blitt tatt i bruk som en del av undervisningen i det digitale klasserommet. Den økende innføringen av digitale verktøy i klasserommet henger sammen med teknologiens utvikling av samfunn og ... -
Hvordan opplever studenter lærerens egenproduserte video som læringsressurs?
Johansson, Magnus; Nohr, Magnus (Master thesis, 2014)Formålet med denne studien er å finne ut hvordan studenter opplever video som læringsressurs. En gjennomgang av tidligere forskning viser at det foreligger få dybdeanalyser på dette området. Denne studien kan ses på som ... -
Hvorfor og hvordan bruker lærere digitale lærebøker i undervisningen?
Biltvedt, Ragnveig; Bergheim, Eva (Master thesis, 2018)Skolebøker i digital form har kommet for fullt inn i den norske skolen de siste årene. Flere skoler velger å bruke digitale lærebøker i stedet for de tradisjonelle analoge utgavene. Lærebøkene er viktige arbeidsredskaper ...